Pienoismallit.net

Apua kaivataan titanic pienoismalliin

Morjesta. Oon uusi tällä foorumilla ja näin 32v iässä sain inspiraation alkaa rakentaa titanicin pienoismallia. En ole koskaan aiemmin pienoismalleja rakentanu ja tämä on ihan ensimmäinen malli mitä rakennan. Titanicin tarina on aina kiehtonu mua joten siinä syy k.o laivan rakentamiseen. Nyt kuitenkin on ilmenny ongelma. Olen asentamassa a1 ja a2 osia laivan sivuille (valkoiset laivan reunat) en tiedä olenko tehnyt virheen jossain vaiheessa kun osat ei millään asetu paikoilleen. Ongelma saattaa liittyä siihen että kannet on rakennuksen aikana taipunu. Hankala selittää tätä ongelmaa mutta laitan kuvia myöhemmin. Kyseessä on academyn titanic 1/400. Kiitos neuvoista..
Oothan kasannut kaikki kannet väliseinineen yhteen ennen asennusta?
Juu olen ihan ohjeita noudattanut (jotka oli mielestäni virheelliset osittain) Olis kyllä aika tyly jos kova työ tähän kohti kaatuisi. Ne reunat asettuu kyllä päistä mutta ei keskeltä vaan siihen jää liian iso aukko anteeksi annettavaksi.
Siinä kuva ongelmasta.. Ei vaan asetu hyväksyttävän näköisesti. Toinen pää perällä kyllä vähän paremmin asettuu kuin kuva antaa ymmärtää mutta keskikohta on aikalain tuon näkönen. Ruma :D
Katoppa onko tuosta tekemästäni mallista apuja. Se lienee juuri sama malli. Ei muistaakseni ollut tuon kanssa ongelmaa. Voin päivällä laittaa tarkemman kuvan tuosta reunasta.
En tiedä onko ihan sama malli. Omani on ilmeisesti helpompi versio kun esim runko oli valmiiksi maalattu. Tosin maalasin sen punaisen pohjan vielä että saa vähän eloa. Omassa on myös nuo Hatch coverit (en muista suomenkielistä nimeä) läpinäkyvät. Saitko valmiiksi tuon laivan Paavo ku löysin vain kuvan keskeneräisestä ? Mietin että voiskohan sillain toimia että laittaisi eka perän ja keulan kiinni kansiin ja sitten koittaa asentaa ne reunat ? Ohjeet kyllä neuvoo eka laittaa nuo reunat mutta muutenkin pelottaa että tipahtaa lattialle kun niin lähellä pöydän reunaa pitää värkkäillä niin ajattelin että vois olla helpompi ja mukavampi työskennellä.
Löysin minä sittenki kuvia. Hieno on :) jospa omakin malli ois joskus valmis.
Tämä voi olla ihan hakuammuntaa, mutta olisiko tuo savupiippujen takilointi niin kireällä että vääntäisi kannen mutkalle? En ole itse rakennellut kuin Revellin 1/700 Olympicin (Titanicin sisaralus) ja siinä rakennusjärjestys oli niin päin että kansi napsautettiin valmiin rungon sisään.

Hankalaan paikkaan rakentelua tuo on kyllä osunut, jos muita kansirakenteita ei olisi jo valmiina niin tuota kantta olisi voinut yrittää muotoilla uudelleen vaikka kuuman veden avulla. Noin hyvän näköistä rakentelujälkeä ei viitsisi lähteä purkamaankaan mutta jotain radikaalimpaa täytyy silti ehkä tehdä että tuollaisen raon saa umpeen…
Minä en näe kuvassa mitään rakoa? Tuo kylkiosa siis on tarkoitus laittaa siihen alaosastaan paikoilleen noilla kiinnikkeillä rungon sisään, keulapäästä kohdalleen, peräosa jos menee ylipitkäksi niin sieltä voi lyhentää tarvittaessa, mutta yläreunan on tarkoitus nousta kannen yläpuolelle ja nuo matalat kohdat jää kannen tasolle koska niissä kohtaa on pelastusveneitä, muualta aita nousee yli ja kansien reunojen suoruudellakaan ei ole merkitystä koska ne jää sinne alapuolelle. Kuvan perusteella asettelet kylkiosaa liian alas.
Viimeksi muokattu 18.2.2015 14:18