Pienoismallit.net

Mallivarasto ja sen hallinta

Hmm, alkaako dementia vaivata vai mikä - mutta jos oikein muistan niin viimeksi katsoessani tässä hyllyssä ei ollut yhtään mallilaatikkoa.

Varmaan monelle tuttu ilmiö on mallivaraston mystinen laajentuminen, joko tietoisen hankintakampanjan tai vain sopivasti sattuneiden heräteostosten kautta. Itse havahduin tilanteeseen kun yllätin itseni tekemässä tilaa viereiseltä hyllyltä mallilaatikolle, millekäs muulle. Kauppatorillakin aika moni myynti-ilmoitus alkaa sanoilla "mallivarastoa pitäisi saada harvennettua".

Siksi ajattelinkin, että en jatkossa tee heräteostoksia vaan ostan uuden mallin vasta kun saan vanhan projektin valmiiksi. Aika sitten näyttää onko tämä täysin mahdotonta vai kannattaisiko antaa periksi samantien. Mitenkäs muilla, kasvaako varasto kuin itsestään vai pysyykö kuri?

Entä miten olette hoitaneet mallivaraston inventoinnin vai tuleeko joskus yllätyksenä että kato, onko mulla tuokin malli? Itselläni on vielä sen verran vähän malleja että laatikot ovat yhdessä rivissä kaikki näkyvissä eli pinojen taakse ei pääse unohtumaan harvinaisuuksia. Silti olen tehnyt listan varastossa olevista malleista, mutta siinä on kyllä osittain taka-ajatuksena se että seuraan myös rakentamiseen kuluvaa aikaa jotta osaan arvioida kuinka pitkän ajan varasto mulla oikeasti on.
Jonkka kirjoitti:
tuleeko joskus yllätyksenä että kato, onko mulla tuokin malli?
Ääni tälle versiolle..
Juu, pitäisi tuota varastoa taas siivota jotta saisi tilaa mallilaatikoille. Tuntuu siltä, että suurelle osalle mallareita se varaston kartuttaminen on olennainen osa tätä harrastusta. Laatikkorivistöt näyttivät kivoilta kun oli pikkupoika ja kävi lelukaupassa (joissa siis silloin vielä mallejakin myytiin), ne näyttävät kivoilta K-kaupassa ja muissa erikoisliikkeissä, ja ne näyttävät kivoilta omassa varastossakin.

Itse olen huomannut tuon hamstrauksen olevan kausiluontoista. Yleensä sitä järkiintyy muutamaksi kuukaudeksi vähän överimmän hankintavaiheen jälkeen, mutta en tiedä loppuuko tuo missään vaiheessa… Tosin saa nähdä mitä tapahtuu sitten, kun lempimittakaavasta on kaikki kiinnostavat yksilöt haalittu varastoon. Todennäköisesti niitä kiinnostavia yksilöitä tulee keksittyä lisää.

Mutta kaikesta huolimatta nautiskelen mallailun keräilypuolestakin. Jostakin syystä rakennusohjeiden pläräily ja pähkäily minkä yksilön rakentaisi Sitten Joskus, tarvitaanko lisäosia vai mennäänkö OOB ja tietysti referenssimateriaalin etsintä vievät ajatukset kummasti pois työasioista ja arkisten rutiinien pyörittämisestä kotona. Ja eihän silloin voi olla kyse kovin haitallisesta asiasta.

Vielä toistaiseksi on aika hyvin muistissa ne mallit joita varastosta löytyy, mutta oma noin 50 mallin varastoni toki kalpenee monen harrastajan aarreaittojen rinnalla…
Kyllähän tuo varasto kasvaa, vaikka paljon on annettu pois.
Pidän aika pedantisti kiinni systeemistä, että ostan varastoon vain seuraavan mallin, jonka aion tehdä sen hetkisen työn jälkeen. Rakentelen kuitenkin niin hitaasti, että jos hankkisin tavaraa varastoon liikaa, niin huomaan puolen vuoden jälkeen, että ei huvita yhtään alkaa rakentamaan just sitä mitä olin kuusi kuukautta sitten suunnitellut.
Kun into uudelleen kunnolla iski niin tuli tosiaan hamstrattua aikalailla spontaanisti sellaisiakin malleja, joiden esikuviin en ole erityisen mieltynyt. Nyt on vähän sellainen fiilis, että kaduttaa mutta sitten toisaalta taas ei. Ei noihin kokoamattomien laatikoihin nyt vielä huku, mutta tilanne on kyllä käytännössä sellainen, että ainakaan nykyiseen asuntoomme kaikki eivät valmistuttuaan mitenkään tulisi edes mahtumaan. Nyt olenkin harkinnut joidenkin mallien myymistä enkä tule ainakaan lähitulevaisuudessa aloittamaan kuin korkeintaan ne projektit, joiden esikuvat miellyttävät eniten. Toisaalta onnistuminen paineet ovat näissä aina suurimmat, ja kun on tuo epäonnikin vainonnut näissä hommissa viime kesästä lähtien.

Toisaalta nyt vasta olen tajunnut hamstrauksen tietyn lisäarvon tässä harrastuksessa, että miksi jotkut hommaavat montakin sarjaa tismalleen samasta mallista - nimittäin varaosille olisi ollut jo muutaman kerran täälläkin käyttöä.
Jonkka kirjoitti:
Siksi ajattelinkin, että en jatkossa tee heräteostoksia vaan ostan uuden mallin vasta kun saan vanhan projektin valmiiksi. Aika sitten näyttää onko tämä täysin mahdotonta vai kannattaisiko antaa periksi samantien. Mitenkäs muilla, kasvaako varasto kuin itsestään vai pysyykö kuri?
On se pysynyt melko hyvin sen jälkeen kun päätin, että ostan ainoastaan sitä ainoaa keräilykohdetta eli ilmavoimien koneita 1/72 mittakaavassa ja niitäkin tasan yhden per konetyyppi. Lisäksi sallin yhden mallin ostamisen itselleni joululahjaksi. Näillä säännöillä homma on pysynyt aika hyvin hanskassa muutamia lipsahduksia lukuun ottamatta. Verkkokaupan puoli-ilmaiset mallit tosin aiheuttivat useamman perättäisen lipsahduksen.
Lainaus:
Entä miten olette hoitaneet mallivaraston inventoinnin vai tuleeko joskus yllätyksenä että kato, onko mulla tuokin malli?
Yllätyksiä alkoi tulla, joten tänä vuonna tein inventaarion ja listasin kaikki mallit exceliin. Samasta tiedostosta selviää mitä lisäherkkuja malleihin on ostettuna. Varasto ei sinänsä ole kamalan laaja, mutta tilasyistä ripoteltuna pitkin poikin ja varsin hankaliin paikkoihin, joten ei ole erityisen helppoa tarkistaa mitä ennestään löytyy.

Tällä hetkellä häiritsee oikeastaan vain yksi mallinippu, joka on turhan näkyvällä paikalla. Muuten mallit on saanut varastoitua ihan tyydyttävästi. Muuta en juuri hamstraa, joten mallit eivät sinänsä vie tilaa miltään muulta.

Enköhän kuitenkin taas käy vuodenvaihteessa varaston läpi ja myy ylimääräiset pois. Mieluiten supistaisin kuitenkin varastoa rakentamalla malleja. Jos saisi joka päivä käytettyä edes 15 minuuttia mallailuun, niin tilanne olisi aivan toinen…
Oma mallailuni on aikaa sitten vaihtunut enempi keräilyharrastukseksi. Yllättävän hyvin olen silti kärryillä siitä mitä minulla jo on, ja mitä ehkä tarvitsen. Olen kyllä jo useammankin kerran päättänyt etten enää uusia ostaisin, ja nyt päätös jopa pitikin muutaman kuukauden, mutta välillä aina tulee näitä Sulo Vilén-hetkiä…

Aiemmin pidin itsekin muistin tukena Excel-taulukkoa, mutta nykyään käytän Scalemates-palvelua. www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=10644&p=stash Tuossapa allekirjoittaneen jemma, listalla myös lisäosat, siirtokuvat, ja suurin osa referenssikirjastoa. Nyt pitää vain toivoa terveyttä ja pitkää ikää (n. pari sataa vuotta jos vielä sais… ) että saisin edes osan noista rakennettua.

Noin fyysisesti noita malleja on varastossa kaksi suurehkoa pahvilaatikollista, loput mahtuvat työhuoneen vaatekaappeihin ja hyllyihin.
Mika Louhiaho kirjoitti:
Ei noihin kokoamattomien laatikoihin nyt vielä huku, mutta tilanne on kyllä käytännössä sellainen, että ainakaan nykyiseen asuntoomme kaikki eivät valmistuttuaan mitenkään tulisi edes mahtumaan. Nyt olenkin harkinnut joidenkin mallien myymistä enkä tule ainakaan lähitulevaisuudessa aloittamaan kuin korkeintaan ne projektit
Jos täällä meinaat myydä, niin onnea vaan yritykselle. Kauppatori näkyy olevan tänä päivänä niin kuollut paikka, että paremmin voisit onnistua Huuto.netin kautta.
KimmoR kirjoitti:
Jos täällä meinaat myydä, niin onnea vaan yritykselle. Kauppatori näkyy olevan tänä päivänä niin kuollut paikka, että paremmin voisit onnistua Huuto.netin kautta.
En ole vuoteen itse asioinut, mutta ei tuo näin ulkoa päin katsottuna kovin kuolleelta näytä.