Pienoismallit.net

Pölyhiukkaset pois maalin pinnasta.

Maalia tai lakkaa mallin pintaan laitettaessa on hyvän lopputuloksen kannalta tärkeää, että mallin pinnassa ei ole pölyhiukkasia. Erityisesti sävytettyä lakkaa penselillä levittäessä tuntuu kirottuja mikrokarvoja aina jostain siunaantuvan jälkeä pilaamaan. Ajattelin kysyä millä keinoilla arvon kanssamallarit siivoavat pintaan kertyneen pölyn/pitävät pinnat pölyttömänä?
Lähinnä pitkien rakentelutaukojen takia tein rakennusalustaani pahvista kannen joka pitää pölyn varsin tehokkaasti poissa. Sehän se olennaisin juttu lienee, että mallia ei jätä pölyttymään tarpeettomasti. Asiaa toki auttaa jos myös minimoi pölymäärän rakentelutilassa. Jos mallin pinnalle jotain sattuu eksymään niin olen sitten puhdistanut niitä yksitellen joko maalauksen aikana tai sen jälkeen.
CRC Dust Off, spray joka puhaltaa pölyt pois. Kesken eräisten mallien säilytys suljetuissa pahvilaatikoissa.
Ja vaikka pölyt puhaltaisi pois niin kyllä ilma kiertää hiukkaset takaisin, ilmaan, :)
Tuota, Phantomin etuikkunan siniseksi lakkaamisessa tehnyt näin, Istunut tuolille,ja istunut jokunen minuutti. Puhaltanut Dust off:illa ikkunan ja vähin liikkein ruvennut lakkaamaan ja laittanut "pölyttömään" Toppz rasian sisälle joka ei ole samalla tasolla kuin pöytä.Se Toppz rasia vaikka jonkun pienemmän askin päällä. Rasian kansi on alustana ja lakkattu ikkuna sen päälle ja laittanut loput rasiasta päälle, rasian sisälle sitten jäänyt ikkuna kuivumaan.
Itse olen poistanut pölyä huuhtelemalla vedellä jos vain suinkaan onnistuu, ja heiluttelemalla/ravistelemalla ja odottamalla kuivaksi. Ja tietysti säilytys suljetussa laatikossa jotta pölyä ei ehdi tarpeettomasti kerääntyä. Itse maalaustilanteessa en ole itse (vielä) käyttänyt mutta vinkin olen kuullut sumuttaa työtilaa vedellä suihkepullosta: vesi sitoo pinnoilla olevaa pölyä jolloin se ei nouse ilmaan, ja varmaan jonkin verran myös jo ilmassa olevaa pölyä joka laskeutuu veden mukana alas. Ilman kostutus saattaa tietenkin aiheuttaa omat ongelmansa ei-vesiliukoisille maaleille, varsinkin ruiskumaalauksessa.
Kalle V Aaltonen kirjoitti:
-- Ajattelin kysyä millä keinoilla arvon kanssamallarit siivoavat pintaan kertyneen pölyn/pitävät pinnat pölyttömänä?
Ennen maalausta/lakkausta kannattaa pyyhkäistä työalusta (ja vaikka koko ympäristö) kostealla rätillä ylimääräisen pölyn poistamiseksi ja sitomiseksi. Myös suojavaatteita voi miettiä sillä ajatuksella että niistä ei irtoa mitään ylimääräistä. Maalattavan mallin pintaan ei pölyä pitäisi tietenkään päästää kertymään lainkaan, markkinoilla on olemassa antistaattisia "tahmaliinoja" joilla mallin voi pyyhkäistä juuri ennen maalausta.

Sivellinmaalauksessa ei pöly ole usein niin iso ongelma kuin ruiskun kanssa, täysin pölytöntä työskentelytilaa on käytännössä hankala järjestää joten maalipinnan virheitä täytyy toisinaan fiksailla jälkeenpäin. Käytän itse pääasiassa emalimaaleja, joita on helppo hioa, kiillottaa ja paikkamaalata, vesiohenteisten akryylimaalien kanssa voi olla vähän vaikeampaa.
Kiitos, erityisesti Dust Off ja liinat vaikuttavat kokeilemisen arvoisilta. Varsinkin mattapintaan kun tuntuu aina kerääntyvän jotain pölyä.
Minä olen isolla kuivalla siveltimellä pyyhkinyt pölyt mallin päältä ennen maalausta.
Ja sen olen huomannut että maalipurkkien ravistelu villapaita päällä aiheuttaa melkoista pölinää. Samaten olen katkerasti kironnut joskus kun olen säätänyt valaisimen korkeutta ja lampun päältä pöllähtää pölyt alla olevan mallin pinnalle..Kuten jo mainittu niin pöytäpintojen ja valaisimen pyyhkiminen ennen työn aloittamista ja yleensäkin siisti työtila auttaa pölyn loitolla pitämisessä.
Rakennan etupäässä isompia laivamalleja, ja ne aiheuttavat omat vaatimuksensa maalaustilalle.

Käytännössä parhaaksi tilaksi olen havainnut kylpyhuoneen. Sen saa kätevästi varsin pölyttömäksi tyhjentämällä sen pölyävästä irtaimistosta (pyyhkeet yms) ja spuulaamalla seinät ja lattian suihkulla. Tämän jälkeen ovi kiinni ja antaa rauhassa kuivua muutaman tunnin. Ja kappas, varsin pölytön ja kohtalaisen hyvin tuuletettu (koneellinen huippuimuri) maalaustila on käyttövalmis. Lisänä vielä rättipatterin tuoma lämpö, joka edesauttaa kuivumista.

Tämä ei tietenkään poista maalauksen esivalmisteluihin ehdottomasti kuuluvaa maalattavien pintojen huolellista pesua, saippualla ja vedellä. Pintojen on ehdottomasti annettava kuivua itsekseen, hinkkaaminen luonnollisesti on varsinkin muoviosilla täysin vihoviimeinen temppu.
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.