Pienoismallit.net

Washit,filtterit,pigmentit ja niiden oheistuotteet

Mieltäni on askarruttanut vähän aikaa,että mitä nuo eri valmistajien litkut pitää sisällään hienon purkin ulkonäön lisäksi.Onhan se hienoa, että on valmistajia harrastajille, mutta onko kaikki enää tarpeellista. Otetaan esimerkiksi AK interactiven ja Mig productionsin thinner for whashes ja white spte spirit…hienoja nimiä, mutta mitä purkissa todellisuudessa on? Ajaako sama litran pullo taitelijam hajutonta tärpättiä saman asian…filtterit tehdä itse emaleista ohentamalla ja whashit öljyväreistä. Omaan itsekin paljon eri valmistajien tuotteita ja jatkossakin, mutta olisi kiva kuulla toisten mielipiteitä.
Mikä ettei, jos haluaa itse läträtä, jotkut vaan haluaa ostaa kaiken valmiina. Ilmeisesti aika moni, koska bisnes kannattaa. Olen itsekin ostanut valmiita litkuja, mutta käytän silti myös paljon öljyvärejä vanhennuksiin ja efektimaalaukseen. Ne määrät mitä tässä harrastuksessa kuluu, ovat mielestäni sen verran pieniä, etten tiedä kannattaako litrahintoja alkaa edes laskemaan. Kieltämättä itse käytän enemmän ns. rautakauppatinnereitä kuin valmistajan omia. Toisaalta valmistajien omia tuotteita käyttäessä ei tule ikäviä yllätyksiä, jos ei tiedä mitä kannattaa mihinkin käyttää. Kukin taaplaa tyylillään.
Juurikin niin, ne ovat valmiita settejä ilman sen kummempaa säätöä. Tietty jokainen tekee mitä haluaa ja maksaa mistä haluaa.
Olen kokeillut joitakin washeja ja filttereitä mutten ole sen kummemmin niistä innostunut. Useammin sekoittelen itse litkut kun ei tunnu aina ne sävyt osuvan kohdalleen. Ja tilanteen mukaan sekoittelen washit tai filtterit akryyli- tai enamelimaaleista.
Viimeisimmät sävyt mitä näin AK:lta, olivat mm. laskutelineiden sävyttämiseen. Ehkä alkaa tuotteistus mennä jo pitkälle;) Tosin en tiedä sävyjä sen tarkemmin joten ehkä kommentointini ei osu kohdalle. Seuraavaksi erilliset setit japanilais-, saksalais-, venäläis- jne. koneiden laskutelineille :D
Niko Asposalo kirjoitti:
Viimeisimmät sävyt mitä näin AK:lta, olivat mm. laskutelineiden sävyttämiseen. Ehkä alkaa tuotteistus mennä jo pitkälle;) Tosin en tiedä sävyjä sen tarkemmin joten ehkä kommentointini ei osu kohdalle. Seuraavaksi erilliset setit japanilais-, saksalais-, venäläis- jne. koneiden laskutelineille :D
Täytyy kyllä sanoa, että hiukan hymyilytti tuo uutuus :)
Juu. Menekki on kyllä pientä että yhdellä purkilla mennään pitkään. Huvikseni vain mietin että kaatavatko nämä valmistajat hienoihin pulloihinsa rautakaupan tärpättiä :-) . No hyvä että näitä on tarjolla.
Esa,
voihan se niinkin olla :D Mutta pohjimmiltaan kyse on siitä mukana olevasta väriaineesta, oli ohennin halpaa tai kallista.
Mielestäni tämä on suoraan verrattavissa esimerkiksi mallisarjoihin: toiset sarjat ovat "valmiimpia" kun toisiin pitää tehdä kovasti hommia jotta ovat edes lähtökohdaltaan paremman tasolla…Valintoja, valintoja :)
Tuossa kun olen opetellut noiden liejujen käyttöä, niin olen huomannut ainakin sen, että AK:n oma White Spirit on aika hyvää tavaraa. Se ei jätä kiiltoa, kuivumisaika on sopiva ja muutenkin käyttäytyy itseä miellyttävällä tavalla. Täytyis ostella ja kokeilla monia eri rautakaupan lakkabensiinejä, jotta löytäisi vastaavan. Pitkässä juoksussa se ehkä kannattaisi, mutta toisaalta onko järkeä ostaa litra lakkabensaa, jotta saa kokeilla sen korkillisen kanssa, et miten se toimii? =D

Tinskuna käytän ihan automaalausbulkkitavaraa, se toimii mainiosti kaikkien maalieni kanssa.

Noista litkuista sen verran, että onhan tuo helpompaa kun mömmöt saa suoraan purkista. Ainoa mitä niiden kanssa säästää on itsetekemisen vaiva. Kuten Esa sanoi, kaikki nuo möhnät pystyy sekoittamaan omin käsin. Keskityn omissa malleissani rakennuspuoleen, maalaus kun on itselle hieman heikko kohta ja pyrin siinä menemään siitä missä aita on matalin. Siksi oon ottanut hyllyyn noita valmiita tuotteita(kun vaan osaisi vielä käyttää niitä). =D
Täältäkin ääni AK white spiritille. Muutoin en ole noita aineita kovin voimakkaasti vastaan jos puolestakaan, omassa valikoimassa ovat sulassa sovussa perus öljyvärien kanssa joilla efektit luonnistuvat yhtä lailla.
Säästäähän se ajattelun vaivan kun on eri sävyt washeissa telaketjuille, sisäpinnoille, keltaiselle, harmaalle ja vihreälle pinnalle. Itse tyydyn usein vain siihen yhteen ja samaan tumman ruskeaan väriin eikä se välttämättä ole esteettisin ja paras vaihtoehto joka paikkaan. Eli mukavaa jos joku on miettinyt asiat etukäteen, kuin että jos mulla on purkki Humbrolin ruskeaa ja tummanruskeaa ja sitten mietin että kumpi oli "parempi" sävy juuri tähän aavikonkeltaiseen. No, lopulta varmaan molemmat ajavat asiansa.
Jälleen kerran pyytäisin olla unohtamatta pastelliliituja, jotka lienevät samaa matskua kuin purkitettu pigmenttijauho ja tarttuvat mattapintaan mukavasti. Tosin mallin käsittely tällöin vaatii hiukan varovaisuutta ja rasvaisilla sormilla näpläämisen saa unohtaa. En ole vielä kuitenkaan sekoittanut pastelliliitujauhetta minkään ohentimen kanssa - tosin ei ole sen puoleen ollut tarvettakaan. Varjostukset käyvät myös pitkälti mustalla maalilla, enemmän tai vähemmän ohennettuna tai sekoitettuna.

Mutta kyllä ne litkut ja jauheet kivoja valmiina ostettunakin ovat. Vaarana on vain itse mallin "hautautuminen" moduloinnin, varjostuksien ja säistämisien alle. Mutta jos esikuva asettaa tarpeet, niin mikäs siinä.