Pienoismallit.net

Eduard 1/48 Bf-109G-6 tuunausketju

Antin fiksaus pakoputkiin näyttää hyvältä. Pitää muistaa, jahka omansa aloittaa.
Moi Marko!
Kommenttisi "aivan liian pätkä,jäsentelemätön sekä sekava" idea aukesi helposti.
Ollakseni "tietämätön","välinpitämätön" ja "lapsellinen",hahmotan yllättävänkin hyvin meidän puhuvan nyt ihan eri asioista.
Näinollen,eiköhän pidetä huoli ihan omista "itkupotkuraivareistamme" ja säästetä muut kärsimykseltä.
Mikko
Mersusta mitään tiedä mutta toinen samantapainen ikuisuuskohde on Spitfire. Olen tutustunut aiheeseen jostain 70-luvun alkupuolelta alkaen ja huomaan aina tiedon ja 'tiedon' lisääntyessä tietäväni aina vaan vähemmän siitä :-C . Minkä tahansa kohteen tilaa voi hahmottaa maallikkokin kun miettii mikä ero on suunnitellulla, valmistetulla, dokumentoidulla ja toimitetulla laitteella. Tod näk kaikki neljä ovat erilaisia kun kohde on tarpeeksi kompleksinen. Muistaakseni Markolla(kin) on tähän ihan elävän elämän esimerkkejä, kuten allekirjoittaneellakin. Voihan se Eduardin mersu olla ihan käytettyjen referenssien mukainen, tiettyyn pisteeseen asti tai sitten ei. Mutta kyllä se minusta riittävästi mersulta näyttää, niittien kannat voi olla kyllä väärin :-D Ei aihetta enempään :D
Asiasta sinänsä mitään tietämättömänä ihmettelen veljien närkästystä Eduardin mersun äärellä; ei kai sitä ole pakko ostaa, jos ei miellytä, oli se sitten eetvartin tai williamin tekemä? Jos minä tykkään, että esim Toyota Prius on typerän näköinen, niin enhän minä sitä hanki saati vaadi Herra Toyotalta virallista selvitystä siitä, miksi noin pöljän näköisen auton teitte. Ruvetaan jätkät rakentelemaan ja jätetään jonninjoutava ruikutus ja nokittelu.
Alun alkaen koko arvostelun aloitti valmistajan eli Eduardin (Sulc) hehkutus "Ultimate" Bf 109 G-6 mallista, ei muusta. Az models meinasi jo aiemmin tehdä lopun omasta toiminastaan torjumalla arvostelun. 98% mallareista rakentaa Eduardin mersun niin kuin se on. Mutta kyllä valmistajallakin joku vastuu pitää olla… oma mallini on kohta valmis kaikesta kritiikistä huolimatta oli mukava rakentaa ja pakoputkien tuunaminen Antti Pentikäisen tyyliin riittää !
Hyvä huomata että oma Hasegawan 1/48 G-K -sarjojen hamstraus ei ole mennyt ihan hukkaan. Alunperin ajattelin että Eduardin "Ultimate Bf109G-6" hehkutuksen myötä nuo Haset olisivat sen jälkeen vertailussa lähinnä roskiskamaa.
Olen samaa mieltä yllä olevien Jari Kolsin ja Kari Partasen kanssa. Muuten tästä keskustelusta on ehkä se rakentava-osuus jäämässä vähemmälle?

Oheisen linkin sarjakuva kuitenkin kuulunee aiheeseen jotenkin
Linkki
Voi herraisä!!!!
Aikuiset ihmiset jaksaa taputella kakkaa kuin santalaatikolla konsanaan… Pari asiaa tähän hommaan, enkä sano sitten enempää;

Tehkää ITSE se malli scratchina, jos haluatte täydellisen. Niin kauan taito tai viitsimys ei riitä siihen, älkää haukkuko olemattomia mittavirheitä valmiissa sarjoissa. "Itse kun tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan."

Keskittykää siihen olennaiseen, eli rakentamiseen ja maalaamiseen, suomeksi sanoen HARRASTAMISEEN, ei nillittämiseen. Mulla on tuossa työnalla uusi projekti ja mittavirheet saattaisivat olla mahdollisia, jos välittäisin millin heitosta jossain. Metalliviivottimessani on +1 mm heitto mm-paperiin verrattuna 30 cm matkalla. Joten kaikki mittavälineetkään ei ole niin eksakteja. Minulla kun ei ole tarkempia mittalaitteita ja kelloa, joilla pystyisin mittaamaan valon tyhjiössä kulkeman matkan 1⁄299 792 458 sekunnissa, joten tyydyn ottamaan keskiarvon omista mitoistani ja rakennan mallini niiden mukaan.

Jatkakaa tai lopettakaa, mutta keskustelunaihe on melko naurettava . Over and out…
Kyllähän ilmeisesti tarkoista malleista diggaavilla on oikeus puhua aiheesta? Onhan tämä jonkinlainen "avoin keskustelupalsta" kuitenkin…No ei tässä monen kohdalla ole kyse mistään milli-perfektionismista, eikä tätä episodia kait kukaan ota vakavasti?. Sitäpaitsi keskustelua ei tarvitse seurata jos ahdistaa.

Jos mallista silmällä selvästi huomaa että joku muoto on "vialla" niin harmittaahan se niitä jotka tarkuudesta saavat energiaa. Kysehän lopulta on PIENOISMALLEISTA, eli esikuvaa jäljittelevistä toisinnoista=jonkinlainen laatupäämääräajattelu säilytettävä(kö).
Edelleen tässä malleja koko ajan pukataan, no worry, eli tulee tuo mersu weekendina ostettua ja kerran korjattua muutaman paikka, mutta tuskin enempää. Toivotaan että Eduard on vastaanottanut asiakkaiden kommentit/rakentavan kritiikin, sekä korjaa minkä pystyy.

Vettä myllyyn:
aeroscale.kitmaker.net…file=index&req=viewtopic&topic_id=221586&ord=&page=1