Pienoismallit.net

Revell Aqua Color -akryylimaalit

Tilailin tuossa jokin aika sitten kokeeksi muutaman purkin näitä Revellin akryylimaaleja. Tähän asti olen käyttänyt lähinnä Vallejon Modell Coloreita, mutta osassa sävyistä olevien puutteiden vuoksi ajattelin kokeilla laajentaa käytettävien merkkien listaa. Revell päätyi kokeiluun ihan vain sen vuoksi että ei tarvitse pähkäillä Revellin mallien kanssa että mitäköhän sävyä tämä ja tuo Revellin sävy vastaa toisen valmistajan sävyissä. Ongelma tosin säilynee muiden valmistajien mallien kanssa, vielä kun en ole löytänyt täydellistä Vallejo - F.S. - Revell muuntotaulukkoa.

Suurimpana murheenkryyninä itsellä Vallejon kanssa oli valkoisen (70951) tahmea pinta ja ainakin Revellin valkoinen 05 tuo pelastuksen tähän. Ongelmaksi muodostuukin jo kohtalainen valikoima Vallejon sävyjä ja mahdollisesti rinnalle nouseva Revell. Voinko sekoittaa näiden kahden eri valmistajan maaleja keskenään ongelmitta?

Entä näin yleisesti, onko muilla mallareilla millaisia kokemuksia näistä Revellin akryyleista? Suhteessa Vallejoon tai ihan muuten vain. Itsellä suurin valittamisen aihe taitaa olla tuo Revellin maalien huono purkki versus Vallejon tippanokkapullo (kuitenkin parempi kun Revellin emalimaaleissa). Itseä se kuitenkin haittaa suhteellisen vähän, tapanani kun on tehdä maalisekoitukset (ja ohennukset) erilliseen astiaan tai pullonpohjasta tehtyyn palettiin. Puhtaat "suoraan purkista" sävyt tosin joutunee annostelemaan Revellin kohdalla tästä eteenpäin muihin astioihin, ei tuon purkin kanssa jaksa aina ruveta takkuamaan kun pitäisi maalata…

En haulla löytänyt kyseisille maaleille pyhitettyä ketjua, joten anteeksi jos sellainen sattui jo olemaan.
Tuosta ainakin löydät muunnostaulukon jossa on nuo mainitsemasi standardit ja valmistajat:

www.paint4models.com/paintchart/paintconversionchart20100101e.htm
Hyviä kokemuksia niistä Revelleistä. Pensselikäytössä erinomaisia ja ruiskukäytössäkin hyviä kunhan ei ohenna vedellä sitä maalia :) Ite oon ohentanut isopropanolilla ja sillä se toimii hyvin. Revellin ja Vallejon sekoittuvuudessa ei kai pitäisi olla mitään ongelmaa. Minusta se purkki on taas hyvä. Siinä on maali helppo sekoittaa. Itse pyrin siirtymään juuri näihin väreihin sitä mukaa kun vanhat muut maalit loppuu. 12 sävyä olen tuota jo hommannut.
Kiitos Antti tuosta linkistä, oli varsin erinomainen taulukko! Olen maalejani pääsääntöisesti vedellä ohennellut, ruiskua kun ei ole. Mitä nyt kahta sävyä olen testaillut siveltimellä, niin vesi toiminut näillä ainakin ihan hyvin. Tiedä sitten, jos ongelmia tulee niin pitääkö ruveta käyttelemään "kovempia" aineita ohenteluun.
Pensselimaalauksessa vesi käy hyvin ohentimeksi. Ruiskukäytössä vettä pitää laittaa ohentimeksi sen verran paljon että se ei kuiva tarpeeks nopeasti vaan tulee vetinen pinta. Isopropanoli ohentaa sen tehokkaasti ja kuivaa nopeasti.
Verkkokauppa.com on näköjään lopettamassa Revellin akryylien myymisen, poistotuote-tarra komeilee kaikkien maalien ja muiden nesteiden yhteydessä (samoin Humbrolin maaleissa). Pikaisen selailun jälkeen en löytänyt yhtään suomalaista nettikauppaa, joka myy näitä maaleja. Onko kenelläkään tietoa, saako näitä vielä Suomesta jostakin?
Revell ei kai ole lopettanut/lopettamassa valmistusta, koska ainakin firman nettisivuilla maaleja edelleen esitellään.
Harmillista, jos näitä ei enää saa. Maalit ovat olleet oikein hyviä, ja alun oudostelun jälkeen purkkikin on osoittautunut oivalliseksi kehitelmäksi. Millään ei huvittaisi aloittaa jonkin toisen merkin kanssa kokeilua ja säätämistä taas ihan alusta…
Jukka Päivärinta kirjoitti:
Verkkokauppa.com on näköjään lopettamassa Revellin akryylien myymisen, poistotuote-tarra komeilee kaikkien maalien ja muiden nesteiden yhteydessä (samoin Humbrolin maaleissa).
Eilen kävin hakemassa mattapurkin uuden, notta tuo lakkaus alkaisi toimimaan ehkä taas.
Kysyin asiasta, mutta oli myyjä sitä mieltä, että kyseessä on nimenomaa jonkin uuden tuotesysteemin lanseeraus ja sanoi, ettei hänen tietojensa mukaan ole lopettamassa myyntiä. Mainitsin, ettei ainakaan Revelliltä mitään uutta ole tulossa johon myyjä ei osannut enempää valistaa, muuta kuin "ei minun tietojeni mukaan ole loppumassa".

Saataisiinkohan me joku mallailuliike ottamaan nuo maalit valikoimiinsa, mielestäni kun nämä ovat varsin hyviä maaleja. Jos ei onnistu, pitää varmaan siirtyä sitten Lifecoloriin tai muuhun, joka myös pensseleillä toimii (minä kun vain pensselöin).
Olen varsin yllättynyt jos Verkkokauppa myy pienoismalleja ylipäänsä vielä vuoden tai parin päästä, sen verran tehokkaasti malleja on nyt dumpattu ulos.
Matti Peltola kirjoitti:
Jos ei onnistu, pitää varmaan siirtyä sitten Lifecoloriin tai muuhun, joka myös pensseleillä toimii (minä kun vain pensselöin).
Jos ei Revellin akryylejä löydy, suosittelen kokeilemaan Akanin maaleja. Toimivat myös pensselillä.
Toiko verkkokauppa.com itse maahan noita Revellin akryylejä (ja muita Revellin tuotteita), vai tulivatko ne Revellin edellisen maahantuojan (scanditoy) kautta?