Pienoismallit.net

Kynäruisku

Ville Lipponen kirjoitti:
Entä voinko käyttää tavallisia automaaleja pienoismalliautojen maalaamiseen kynäruiksulla, esimerkiksi metallinhohtomaaleissa, tukkiiko alumiinihileet helposti kynäruiskun suuttimen? Luultavasti täytyy ohentaa enemmän kuin perinteiseen ruiskuun, vai minkälaisia maaleja porukka näissä on käyttänyt.
Moi Ville!
Olen käyttänyt Tamiyan akryyli- ja lakkamaaleja automallien maalaukseen. Kun korin pohjustaa Tamiyan (tai Mastonin) pohjamaaliponnesuihkeella ja ohentaa maalit Tamiyan ohentimilla, säilyy muovi maalin alla.
Näiden maalien metallihiukkaset ovat sopivia kynäruiskulla maalamiseen.
Käsittääkseni myös Bilteman oikeiden autojen paikkamaaleja voi ruiskuttaa kynäruiskulla, kunhan ensin suihkii maalin johonkin astiaan. Niissä tosin on usein asetonia, joka voi mennä pohjamaalin läpi ja alkaa liuottaa muovia.

Mr. Paint ja Zero Paints ovat myös automallarien suosiossa, monien muiden lisäksi, mutta itse en ole kokeillut.
Riippuu vähän maalista ja ruiskun suuttimesta. Pienihileiset metskut tulee .3 suuttimestakin, isompikiteiset vaatii .5 tai isomman. Itse käytän pintaväreihin zeron ja gravityn mallikäyttöön myytäviä oikeita automaaleja sekä ihan oikeita automaaleja. Pintalakkaukset teen autokäyttöön tehdyllä profitin 2-k lakalla, ohentaen käyttöohjeen mukaan, max 10%. Nämä pintamaalaukset kaikki .5 suuttimella.
Pohjamaalina käytän ultimaten akryylipohjamaalia, on kestänyt kaikki nämä automaalit päivän kuivumisen (joskus hätäsenä vähemmänkin) jälkeen.
Viimeksi muokattu 14.2.2020 18:34
Mikko MM Mäkelä kirjoitti:
Entä voinko käyttää tavallisia automaaleja pienoismalliautojen maalaamiseen kynäruiksulla, esimerkiksi metallinhohtomaaleissa, tukkiiko alumiinihileet helposti kynäruiskun suuttimen? Luultavasti täytyy ohentaa enemmän kuin perinteiseen ruiskuun, vai minkälaisia maaleja porukka näissä on käyttänyt.
Moi Ville!
Olen käyttänyt Tamiyan akryyli- ja lakkamaaleja automallien maalaukseen. Kun korin pohjustaa Tamiyan (tai Mastonin) pohjamaaliponnesuihkeella ja ohentaa maalit Tamiyan ohentimilla, säilyy muovi maalin alla.
Näiden maalien metallihiukkaset ovat sopivia kynäruiskulla maalamiseen.
Käsittääkseni myös Bilteman oikeiden autojen paikkamaaleja voi ruiskuttaa kynäruiskulla, kunhan ensin suihkii maalin johonkin astiaan. Niissä tosin on usein asetonia, joka voi mennä pohjamaalin läpi ja alkaa liuottaa muovia.

Mr. Paint ja Zero Paints ovat myös automallarien suosiossa, monien muiden lisäksi, mutta itse en ole kokeillut.
Kiitos vinkeistä, sain tänään tilattua vihdoin kompressorin, ja täytyy lähteä maalikaupoille. Myös letku pitäisi ostaa, letkuissakin näkee paljon hintaeroja, Ainakin autoa maalatessa mahdollisimman löysä letku on ollut paras vaihtoehto. Mutta nyt ei tarvitse kierrellä kyllä autoa kun on ikeasta hommattu seitsemän euron pyörivä puutarjotin maalausalustana. Varmaan päädyn näihin Tamiyan maaleihin kun olen heidän mallejakin käyttänyt. Vaikka vasta olenkin aloitteleva pienoismalliharrastaja olen joskus vuosituhannen vaihteessa kasannut revell malleja ja pakko sanoo että nyt Tamiyan malleja kasatessa en kyllä enää tuhlaa rahoja revell malleihin. Kompressoria valitessa kyllä menin ihan hinnan mukaan, tarjouskin oli vielä melkein puoleen hintaan. Tässä vielä linkkiä jos jotain kiinnostaa, ja jos joltain löytyy kokemusta vehkeestä ja on jotain vinkkejä.Airbrush-kompressori
Tervo Salminen kirjoitti:
Riippuu vähän maalista ja ruiskun suuttimesta. Pienihileiset metskut tulee .3 suuttimestakin, isompikiteiset vaatii .5 tai isomman. Itse käytän pintaväreihin zeron ja gravityn mallikäyttöön myytäviä oikeita automaaleja sekä ihan oikeita automaaleja. Pintalakkaukset teen autokäyttöön tehdyllä profitin 2-k lakalla, ohentaen käyttöohjeen mukaan, max 10%. Nämä pintamaalaukset kaikki .5 suuttimella.
Pohjamaalina käytän ultimaten akryylipohjamaalia, on kestänyt kaikki nämä automaalit päivän kuivumisen (joskus hätäsenä vähemmänkin) jälkeen.
Hei hyvä kun mainitsit noista suuttimista, tässä oli kolme eri kokoista suutinta ja nyt tiedänkin millä lähden ensimmäisenä kokeilemaan. Varmaan aloitan ainakin noilla tamiyan maaleilla, tuntuu kätevimmältä. Mutta asun lähellä automaalikauppaa, että varmasti kokeilen myös käyttää automaaleja. Tällä hetkellä kasaan nissan skyline gt-r r32 autoa ja luultavasti haluan koriin oikean värikoodin, ainakin teen testiliuskan ja katson miltä se näyttää tuossa kokoskaalassa. Olisi kätevintä jos vielä työskentelisin maalaamossa ja voisin itse tehdä maalit, tekisin vain suoraan saman maalin pienemällä hileellä, kun kyseessä on metallinhohtomaali.
Vaikka vasta olenkin aloitteleva pienoismalliharrastaja olen joskus vuosituhannen vaihteessa kasannut revell malleja ja pakko sanoo että nyt Tamiyan malleja kasatessa en kyllä enää tuhlaa rahoja revell malleihin.
Voi jäädä Tamiyan mallista tekemättä ;-)

Vaikka vasta olenkin aloitteleva pienoismalliharrastaja olen joskus vuosituhannen vaihteessa kasannut revell malleja ja pakko sanoo että nyt Tamiyan malleja kasatessa en kyllä enää tuhlaa rahoja revell malleihin.
Tamiyan malleissa on puolensa ja olen huomannut osien sopivan yhteen melko hyvin. Osin detaljointikin on niissä hyvää ja osin ei. Ei Revellkään tee täydellisiä rakennussarjoja mutta moni asia niissä on Tamiyan toteutuksia paremmin. Mielipide on jokaisen oma. Jos jenkkiautoja haluaa tehdä niin Tamiyalla loppuu valikoima pian.

Tamiyan akryylejä kannattaa ohentaa keltakorkkiselle niiden omalla lacquer thinnerillä 30 - 80 % maalaustavasta riippuen. Onnea matkaan!
En sanoisi että Revelliä kannattaisi ihan täysin pois laskuista sulkea. Tarjontansa erittäin laajaa niin muottien iän että alkuperäisen valmistajankin suhteen. Harmillisesti eivät vaan selkeästi ilmoita laatikossa mallin ikää saati alkuperää, joten yllätysten välttämiseksi kannattaa aina ottaa selvää mitä tarkalleen on hankkimassa.
Itseä lähinnä kiinnostaa japanilaiset autot, ja revellillä aika laiha valikoima. ainakin mitä itse löytänyt on sitten jotain yhdysvaltalaisia versioita japanilaisista autoista kuten infinityt ja acurat.
Itseä lähinnä kiinnostaa japanilaiset autot, ja revellillä aika laiha valikoima. ainakin mitä itse löytänyt on sitten jotain yhdysvaltalaisia versioita japanilaisista autoista kuten infinityt ja acurat.
Revell-Tamiya-muu valmistaja -keskustelua voisi jatkaa omassa ketjussaan, hukkuu suotta tänne kynäruisku-asian alle.
Onko mitään vinkkejä letkun valintaan. tässä on edullinen ja saatavilla kilometrin päästä:Puuilon halpa letku Tässä huomattavasti paremman näköinen ainakin, mutta tilattava:Hobbynox letku Lyhyt letku riittää tietysti, mutta tottakai kompressori olisi mukava olla kauempana melun takia. Tietysti jos on jotain vinkkejä mistä muualta kannattaa katsella Tampereella, niin saa laittaa.