Pienoismallit.net

Kynäruisku

Joo, halpiksilla minäkin maalaan, Biltemaa, Sparmaxia, Nonamea ja mitä noita on. Eikä ongelmia. Varaosia ei ole tarvinnut, ja jos tarvii, niin osien hinnalla tosiaan saa koko ruiskun.
Aina ajan kuluessa tulee uusia yllättäviä tilanteita eteen näiden ruiskujen kanssa. Maalasin Revellin valkoisella emalimaalilla, ja valkoinen nyt muutenkaan ei ole niitä parhaiten peittäviä sävyjä. No, nyt peitti epätavallisen huonosti, vaikka pyrkimys on aina suihkuttaa pinta sen verran kunnolla märäksi, että varmasti kiiltää kuivuttuaan. Jokin on nyt ruiskussa ja/tai maalin koostumuksessa pielessä, kun emalimaali kuivuu about vartissa pintakuivaksi.. Sanoisin, että tinnerilla ohentamani maalin on pakko olla nyt liian ohutta. En koskaan hirveästi kiinnitä huomiota maalin koostumukseen ennalta, vaan lisään ohennetta kuppiin sen mukaan, kunnes alkaa tulla kiltisti ruiskusta ulos kahden barin paineella. Ymmärtäisin tilanteen paremmin, jos tietäisin ruiskun olevan tukossa, mutta kun olen sen juuri asetonin kanssa putsannut ja neula tulee kiltisti nokan läpi kuten kuuluukin.

Kuulostaako tutulta?

Noh…Täytyy vissiin olla "luonnon ystävä" ja korkata toinen kiinalainen ruisku paketistaan.
Revellin valkoinen matta emali kuivuu diccolla ohennettuna miltei ilmassa, olen itse huomannut saman, kiiltävä valkoinen sumuuntuu jotenkin paremmin, itse olen käyttänyt tärpättiä ohenteena viimeaikoina kun on pari ikävää ylläriä tullut diccon kanssa (saattaa allaoleva maali kiehahtaa), ei ole haitannut vaikka on kuivumisaika pikkasen venähtänyt, kun on nyt saanut pinta tasoittua rauhassa, aika kovalla paineella maalaat jos tosiaan on 2bar luokkaa, itse maalaan n.1 baarin paineella, käytännössä 0.7-1.3 välillä, eikö tuossa maalisumu ala jo häiritsemään?
Jukka Luosujärvi kirjoitti:
aika kovalla paineella maalaat jos tosiaan on 2bar luokkaa, itse maalaan n.1 baarin paineella, käytännössä 0.7-1.3 välillä, eikö tuossa maalisumu ala jo häiritsemään?
Häiritseehän se :) Mutta käytän tuuletinta ilmanpoistoon. Mulla ei oikein tule yhdellä barilla ruiskusta ulos kuin puhdas ohenne. Voi olla kompurassa vikaa, venttiili falskaa tms. mutta alle 1,5 barin paineella ei tule maalaamisesta mitään.
Liian paksu maali luultavasti ehtii tukkia ruutan ennen kuin ohennus on kohdillaan.

Rohkenen ehdottaa seuraavaa ohennustapaa: kuppiin maalia ja ohennetta vuorotellen, sekoitat siveltimellä välillä, ja kun pidät sivellintä pystysuorassa ja siitä irtoaa maalia hitaasti tippa kerrallaan, maali on sopivasti ohennettu ja sen viskositeetti soppeli.

Sivellin voi olla nro 4 tai 5, ei merkitystä, kunhan ei ole mikään 000.

Menetelmä toimii kaikilla maaleilla, akryyleillä ja emaleilla. Eri väreissä olevien erilaisten pigmenttien ja niiden erilaisten ominaisuuksien takia eri sävyt voivat tarvita eri määrän ohentamista. Nyrkit ja nyrkkisäännöt kannattaa pitää taskussa koska ne ei väldeen toimi.

Ennen kuin lutraat maalia kupissa, pidät liipasimen pohjassa ja säädät paineen n 1,2 bariin. Sitten maalin ohennus, ja katso, se tulee ulos ja mittari näyttää 1 baria.

Toimii, ei ole pakko uskoa, saa olla eri mieltä (yleensä seuraa ihme vittuilua ja eipäs juupas keskustelua), mutta tämä vinkki ei oikeastaan ole mielipide vaan opittu metodi, jota en enää vaihda.
Täytyy kokeilla Petrin niksiä. En itse ala vastaan väittämään, kyllä nämä asiat tulee käytännön kokemuksen kautta vuosien saatossa. Itse en ole ruiskulla maalannut kuin about 2 vuotta, ja edelleen tulee eteen 'tilanteita'.
Revellin maali voi toimia parhaiten merkkiohenteella. Siinä saattaa olla seassa jotain hidastinta, mutta noista ei pirukaan ota selvää kun tuoteselosteet on mitä on eli valmistajat pitävät omia pikku salaisuuksiaan. Rautakaupan tinneri voi olla liian hätäinen haihtumaan, jolloin mallin pinnalle laskeutuu lähinnä värillistä pölyä. Paitsi että kohtuullisen matalalla paineella niin ei pitäisi käydä. Ehkä. Painetta voi joutua rukkaamaan. Ja täysin peittävästä kerroksesta ei kannata aina haaveilla yhdellä kerralla, väripintaa voi joutua ns. rakentamaan.

Ohennusohjeesta on muissa keskusteluissa joskus tullut negatiivista palautetta, vaikka se on ainoita helppoja tapoja kotikonstein vakioida eri maalien ja sävyjen viskositeettiä. Se syynä vuodatukselle.
Petri Lyy kirjoitti:
Ohennusohjeesta on muissa keskusteluissa joskus tullut negatiivista palautetta, vaikka se on ainoita helppoja tapoja kotikonstein vakioida eri maalien ja sävyjen viskositeettiä. Se syynä vuodatukselle.
Tuo on hyvä konsti ainakin meikäläiselle, varsinkin nyt kun olen ilmojen lämmettyä palaamassa autotalliin maalailemaan ja kun kyseessä on kylmä talli niin tuo lämpötilakin vaikuttaa viskositeettiin aika paljon, joten joka päivä on pikkusen eri lämpötila ja maali käyttäytyy hieman erilailla, niin sitten ruiskun kupissa siveltimellä ohentelen joka satsin maalit erikseen.
Tällä hetkellä kaapista löytyy Revellin Basic Set with Compressor, mutta on suunnitelmissa sen korvaaminen erillisellä kompuralla ja ruiskulla, lähinnä ruiskun reistaamisen johdosta (roiskii sekä ilma tulee jatkuvalla syötöllä läpi, eikä tuo kompurakaan taida edes kohtalainen olla :D).

Koska käytettävät varat ovat kuitenkin rajalliset niin kompuroiden osalta vaihtoehtoina ovat lähinnä seuraavat kaksi aikaslailla vastaavaa yksikköä:
Clas Ohlson
sekä:
Biltema

Ruiskujen kohdalla clas ohlsonin ja Bilteman ruiskujen lisäksi on mietinnässä Badger 360-7 joka toki kustantaisi sit satkun verran enemmän kuin nuo kaksi muuta vaihtoehtoa, mutta onko sen arvoinen?

Aikas hyvin tuntuu tuon Badgerin hinta vaihtelevan, kun skaalaa on melkein 100€ verran :D

Kompuroiden kohdalla taitaa olla se ja sama kumman ottaa, mutta entäs noiden ruiskujen kanssa?

EDIT: Ja olishan sitä näköjään myös tuollainen Iwatan Neo vielä hintahaarukaltaan tuosta väliltä, hmm…
Viimeksi muokattu 11.5.2015 01:16
Ja jos kaverin lankaa saa lainata sen verran niin kumpikohan noista Clasun ja Bilteman ruiskusta ois parempi?