Pienoismallit.net

Kynäruisku

Jos ruiskuun on valmis satsaamaan +100€ Badger on hyvä valinta, varaosienkin saatavuus on hyvää luokkaa. Muistaakseni Tempera tuo noita maahan?! Temperan hinnasto
Itse olen käyttänyt Badgerin Patriottia ja Anthemia jo vuosia, hyvin ovat toimineet.
Viimeksi muokattu 10.8.2014 22:16
Olen harkitsemassa merkkikynäruiskun hankkimista, mahdollisesti Iwata Revolutionin suuntaan kallistuen. Vai onko muita suosituksia?

Olen ollut siinä uskossa, että noilla parinkympin kiinalaisklooneillakin kyllä pärjää, kunhan välillä puhdistaa kunnolla osiin purkaen. Viime kuukausina on ollut vähän vaikeuksia motivoitua mallaukseen, kun oikeastaan jo keväästä lähtien on sitten ollut enemmän ja vähemmän ongelmia maalausjäljen kanssa… Näin siis siitäkin huolimatta, että aina on tullut kunnolla läpihuuhdeltua ruisku joka käyttökerran jälkeen. Välillä ensin näyttää, että ruiskuttaa kuten pitääkin, mutta sitten arvaamatta saattaa mennä ihan tukkoon, ja mikä vielä harmittavampaa, alkaa ruisku räkiä kesken kaiken pilaten kaiken. Nämä toistuvat ongelmat veivät kyllä ilon harrastuksesta aika totaalisesti viime kesän jälkeen.

Pitää kuitenkin muistaa, että jossain vaiheessa homma pelitti, mutta ilmeisesti työtuntien kertyessä jotain on mennyt pieleen tuon kiinalaisruiskun kanssa, kun ei enää puhdistamallakaan saa 'uuden veroiseksi'. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onhan tuota aika kovilla litkuilla tullut huuhdeltua, mutta tiedä sitten millä olen ruiskun pilannut.
Kai sinulla on kompuran ja ruiskun välissä vedenerotin tai kaksikin? Ruiskusta tulee maalin mukana varmasti vettä jossain vaiheessa jos ei ole vedenerotinta ja pilaa maalauksen. Säiliöllinen kompressorikin auttaa siihen että vettä ei pääse ruiskuun asti niin helposti. Jos nuo on kunnossa niin silloin ongelmia täytyy lähteä ratkomaan itse ruiskusta, maalin sekoitussuhteista, ruiskutuspaineista ym. sellaisista.
Mika Vuori kirjoitti:
Kai sinulla on kompuran ja ruiskun välissä vedenerotin tai kaksikin?
Yksi erotin löytyy. Mulla on tuossa yksi toinen tuliterä kiinalainen ruisku, jonka kanssa ajattelin mm. eliminoida sen mahdollisuuden, että vika olisi kompurassa. Hiukan sekin 'haukkaa ilmaa' useammin kuin uutena, mutta epäilen kyllä vahvasti tota ruiskua. Olisi vain kiva tietää mitä on tehnyt väärin. Aika turhauttavaa, kun noudattaa puhdistusohjeita, eikä silti pysy ruisku kunnossa.
Mika Louhiaho kirjoitti:
-- Aika turhauttavaa, kun noudattaa puhdistusohjeita, eikä silti pysy ruisku kunnossa.
Tunnustan että en ole koskaan maalannut kiinanruiskulla jossa on alle puolen litran maalikuppi, mutta vähän vaikuttaisi siltä että tässä tapauksessa vikaa voisi olla mielummin välineissä kuin käyttäjässä. Yksi selitys voisi olla että suuttimen sisäpinta on sen verran karhea tai muodoltaan huono että se alkaa keräämään maalia maalauksen aikana. Tällöin ei oikein mikään puhdistaminen auta, ehkä jollakin vähemmän hyvällä neulalla voisi yrittää "hoonata" mutta tällä menetelmällä saa suuttimen huonolla tuurilla myös lopullisesti pilalle.

Jos pelkän Iwatan varaosasuuttimen hinnalla saa 2-3 kokonaista halpisruiskua niin kaikessa on väistämättä säästetty ja kynäruiskujen kanssa toleranssit ovat valitettavasti aika pienet. Olen kyllä kokeillut halvempaa tarvikesuutinta Iwatan HP-C:ssä ja tokihan sillä maalaa aikansa, mutta alkuperäiseen verrattuna hyöty jää silti vähän kyseenalaiseksi.

En väitä että kalliimpi ruisku olisi mikään oikotie onneen, mutta jos jollakin satasen tai parin investoinnilla saa edes osan ruiskumaalauksen ongelmista paremmin hallintaan niin itse maksan sen hinnan ilomielin. Sillä ei ole niinkään väliä onko se parempi ruisku Iwata, Badger tai joku muu, kunhan siinä on ne ominaisuudet mitä ruiskultaan haluaa.
wade kirjoitti:
Yksi selitys voisi olla että suuttimen sisäpinta on sen verran karhea tai muodoltaan huono että se alkaa keräämään maalia maalauksen aikana. Tällöin ei oikein mikään puhdistaminen auta
Tämäpä se hyvinkin saattaa olla syy. Maali kerääntyy metallirungon "taskuihin", mikä sitten epäilemättä vääristää ilmanpaineen suuntautumista. Sen olen jo saanut havaita, että mitään puhdasta tuo kiinalaisruiskujen metalli ei ole. Neulan kiristinrullan vastakappale nimittäin murtui alta aikayksikön. Kyllä joku 150 euroa merkkiruiskusta on kohtuu sijoitus, joka voi palauttaa tullessaan harrastamisen ilon.
Mulla on ollut Iwata useanvuoden,hyvin on toiminut.Alasäiliömallissa on säiliön imuputki arka kulumaan kiinnitys kohdasta jolloin tulee ohiimu vuoto ja maalia tulee huonosti.Säiliöitä saa irtaallaa,kannataa hankkia muutama.Maali pitaa ohentaa reilusti,kokeilemalla selviää.Jos ohentaa yleis tinnerillä on ohenne niin kuivaa ja haihtuu nopeasti,siksikin on tärkeää valita maalille oikea ohenne.Rupeaa keräämään suuttimen eteen paakkua ja räkii.Välipuhdistus on hyvä ja kätevä tehdä sopivaan purkiin laitetulla ohenteella.Ruuta sopivasti upoksiin purkiin ja sumutaa hetken siinä,pulputtava reaktio putsaa nopeasti.
Ei merkkiruisku itsessään ole toimivuuden tae. Itselläni on kuutisen vuotta vanha Iwata High Performance Plus ja olen kohdellut sitä kuin kukkaa kämmenellä eli joka session jälkeen puhdistanut huolellisesti sekä kerran pari vuodessa tehnyt isomman siistimisoperaation purkamalla suuttimet yms. irti ja vuorokauden liottamisen jälkeen putsannut mm. pienellä hammasväliharjalla kaikki kököt pois. Näistä toimenpiteistä huolimatta Iwata pörisee maalatessa kuin V-1-ohjus ja räkii maalia pörinän tahtiin. ( Maalit+ohenne Tamiya) Tänään purin jälleen ko. ruiskun osiin ja suoritin erittäin huolellisen tutkimuksen suurennuslasien ja halogeenivalon avittamana josko olisi mekaanisia tms. vaurioita. Mitään vikaa ei löytynyt suuttimista eikä neulasta. Uusi Iwata on jo katsottuna.
Erkki Heiskanen kirjoitti:
Ei merkkiruisku itsessään ole toimivuuden tae.
Pitää paikkansa!

Eräs päivä tässä Badger Renegade Krome sanoi sopimuksen yllättäen irti, suuttimen takana olevan pidikerenkaan kierteet menivät ja jouduin pikapikaa perjantai-iltana hommaamaan vararuiskun. Kävin Biltemassa hakemassa 21,90 Iwata-kopsun ja täytyy sanoa, että toimii paremmin kuin Krome. Kromeen joutuu hommaamaan neulan puolen vuoden välein, eli kaksi neulaa vuodessa ja ruisku itsessään maksaa noin 170e. Neulasetti vuotta kohden on se 60 euroa minimissään.

Summa summaarum, Bilteman ruiskuja olis saanu melko monta tähän Kromeen vuoden aikana käytetystä rahasta. Ja vaikka kopsuun ei juuri saa vara-osia niin 21,90 puolen vuoden välein ei ole paha raha.
Mainittakoon vielä, että allekirjoittanut on käyttänyt yhtä ja samaa "Bilteman kalliimpaa" ruiskua n. 10 vuotta ilman ongelmia. Maaleina sekalaisesti emalit, akryylit ja automaalit. Ja puhdistukseen pelkästään Bilteman ohennetta. Tiivisteet ovat kestäneet ja ruiskun pinnat myöskin. Suutin ja neula ovat edelleenkin alkuperäisiä.

Isompien pintojen maalaamiseen/lakkaamiseen hankitulle 0,5-suuttimella varustetulle Iwatalle (Revolution CR, suutin 0,5 mm) on tullut käyttötunteja äärimmäisen vähän, varsinkin kun Tamiyan sprayt ovat valikoituneet autojen korien pääasialliseksi maalaustavakseni.