Pienoismallit.net

Kynäruisku

Uskosin olevan aika lailla samaa sarjaa kuin yaman ruisku, joten eiköhän nuilla maalaa. Kunhan käytön jälkeen putsaa hyvin ja lopuksi kuppiin crc:tä ja ruiskii läpi. Itse olen nuin tehnyt eikä ole ongelmia ollut.
Mulla on tuollainen motonetin 19,90 ruisku tai oikeasti kaksikin. Ei siinäkään mitään vikaa ole. Hyvin on mulle ainakin riittänyt. Hieman karkeahko viimeistely ainakin neulassa mutta ei tuohon hintaan nyt voi muuta olettaakaan.
Ensimmäinen ruiskumaalauskokeilu takana. Ensimmäinen huomio on, että Lifecolorin maali (tässä tapauksessa mattavalkoinen) kuivuu ruiskuun todella nopeasti. Toinen huomio on, että treeniä kaivataan vielä reippaasti. Maalia tuli selvästi liikaa ja ilmavirta painoi sitä läikiksi. Kokeilin myös Mersun naamiomaalausta silmällä pitäen pienien väriläikkien maalaamista, mutta en erityisen hyvällä menestyksellä, tuloksena oli pyöreä roiskekuvio. Ruiskun puhdistaminen ei ollut vaikeaa mutta aikaa siihen kyllä paloi. Eniten tässä vaiheessa huolestuttavat Lifecolorin kuivumisominaisuudet, muu on vain opettelusta kiinni.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Ensimmäinen ruiskumaalauskokeilu takana. Ensimmäinen huomio on, että Lifecolorin maali (tässä tapauksessa mattavalkoinen) kuivuu ruiskuun todella nopeasti. Toinen huomio on, että treeniä kaivataan vielä reippaasti. Maalia tuli selvästi liikaa ja ilmavirta painoi sitä läikiksi. Kokeilin myös Mersun naamiomaalausta silmällä pitäen pienien väriläikkien maalaamista, mutta en erityisen hyvällä menestyksellä, tuloksena oli pyöreä roiskekuvio. Ruiskun puhdistaminen ei ollut vaikeaa mutta aikaa siihen kyllä paloi. Eniten tässä vaiheessa huolestuttavat Lifecolorin kuivumisominaisuudet, muu on vain opettelusta kiinni.
Täplämaalauksessa kannattaa ottaa se kartio irti ruiskusta ja ohuella maalilla pienellä paineella ruiskuttaa. kova paine tekee juuri tuon kuvion jonka mainitsit.
Paavo Virolainen kirjoitti:
Täplämaalauksessa kannattaa ottaa se kartio irti ruiskusta ja ohuella maalilla pienellä paineella ruiskuttaa. kova paine tekee juuri tuon kuvion jonka mainitsit.
Kuinka pienestä paineesta puhutaan? Tuossa vaiheessa olin alentanut noin baariin.
Tosin tuossa vaiheessa ruisku saattoi olla jo vähän tukossa, sekin vaikutti todennäköisesti asiaan.
Etäisyys, maalin paksuus ja paine vaikuttaa tuohon roiskekuvioon. Jos maali kuivuu nokkaan niin Lifecolorilla on hidastinta jolla saa työskentelyaikaa enemmän.

Vielä yksi asia. Kun on käyttänyt jonkun aikaa noita Lifecolorin maaleja niin se maali alkaa kuivua purkin reunoille ja avatessa purkin sitä kuivunutta maalia tippuu sinne purkkiin. Kun kaadat taasen purkista ruiskuun sitä niin ne kuivuneet palaset tukkii ruiskun. Eli kannattaa suodattaa maali ruiskuun vaikka teesihdin läpi.
Ensimmäiset kokeilut sitten takana, välineenä oli Claes Olssonilta mukaan tullut heräteostos joka jatkossa saa olla sellasessa käytössä missä pitää vetää paljon väriä kerralla, eikä tarvi kovin yksityiskohtia vetää. Nyt hankintalistalla yläsäiliö ruisku.
Harjoittelukohteena olikin sitten pojilta jäänyt 1/72 Revell FW190, maaleina oli sitten Revellin ja Humbrolin "mitänytsattuuhyllystälöytymään" maalit, ainoan tositepposen teki sitten Revellin kirkaslakka joka ei oikein halunnut ruiskun kanssa pelata, se oli kuin olis täräyttäny liimaa säilion täyteen eikä millään halunnu tulla ulos, piti ohentaa sitä ihan älyttömästi, eikä sittenkää toiminut niin kuin piti, lisäksi parista kohtaa veti alla olevan maalin ryppyyn , vaikka ohenne oli sama, tosin alla oli Humbrolin maali, mutta olisiko sillä mitään merkitystä kun on noita voinut keskenään sekoittaa ilman ongelmia (Revell+Humbrol). Enivei siirtokuvilla on nyt harjoiteltu lakattuun pintaan, pari paikkoa pitää tehdä maalaukseen ja sen jälkeen mattalakka pintaan. Jahka saan valmiiksi niin panen pari kuvaa siitä miten ei pitäisi tehdä, täällä näkee usein malleja jotka on niin hienoja, mutta hyvä olis kuulla mitä viheitä on tehnyt ja ennenkaikkea miten vältät niitä.
Pitäisi varmaan myös hankkia joku halvempi hehtaaripyssy isojen maalipintojen vetoon, ja varsinkin Tamiyan maaleilla vedellä ohennettuna maalatessa. Meinaa tuo Iwata tukkeutua kyseisessä operaatiossa joka kerta.
Tomi Eloranta kirjoitti:
Pitäisi varmaan myös hankkia joku halvempi hehtaaripyssy isojen maalipintojen vetoon, ja varsinkin Tamiyan maaleilla vedellä ohennettuna maalatessa. Meinaa tuo Iwata tukkeutua kyseisessä operaatiossa joka kerta.
Ei ole Tamiya mulla ruiskua tukkinut kertaakaan, mutta enpä ole noita mennyt vedellä lantraamaankaan ;-)
Vedellä lantraus on tarpeen silloin kun tehdään hiuslakkachippailuja, muuten tuleekin käytettyä Tamiyan keltakorkkista ohenteena ja silloin ei ole mitään ongelmia.