Pienoismallit.net

Model Expo 2014

Petri Sallinen kirjoitti:
Muitakin ongelmia lienee, mutta nämä päällimmäisinä ja tällaisten näytteilleasettajien puuttuminen vaikuttaa näyttelyn sisältöön ja välillisesti joidenkin haluun ostaa pääsylippuja, eli tulla yleisöksi näyttelyyn.
Niin, tarkoitin tässä lähinnä ongelmia jotka koskevat muovimallien viemistä näytille. Jukan todistuksen mukaan esimerkiksi ilmoittautumisongelmia ei enää olisi.
Kalle- Olen kuullut samansuuntaista, kuin mitä Jukkakin totesi, mallien rekisteröinnissä ja tulosten julkaisussa ei ole ollut mitään merkittävämpää häikkää muutamaan vuoteen. Kiitos kuuluu varmasti enemmän IPMS:n aktiivien suuntaan kuin Expon organisaation.
Omalta osaltani ilmoittautuminen ennakkoon toimi hienosti ja paikalla odotti oikeat mallilaput sijoitettavaksi mallin viereen, eli ilmoittautuminen tuntui olevan nyt kunnossa. Omien aikatauluongelmien takia en ehtinyt itse tapahtumaan juuri tutustua kuin vasta sunnuntaina klo 14 jälkeen, joten sen perusteella ei ihan täyttä kuvaa hommasta saanut. Mutta kyllä tuo Expo tapahtumana tarvitsee muutosta, merkit on sen verran selvät. Toivottavasti jostain löytyy se energia ja tahto, että se muutos tapahtuu.
Laitetaan nyt omat kommenttini hiukan myöhässä.

Olen pitänyt ModelExpossa monena vuotena isoa autorataa. Joinain vuosina olen oikein panostanut maisemointiinkin, koska mallinrakennus on hiukan lähellä sydäntä. Autorata on ollut käytännössä täynnä yleisöä aamusta iltaan, ehdoton vetonaula messukävijöitä ajatellen. Myöskin harvoja ständejä, jossa saa itse osallistua.

Vuosien varrella homma on mennyt messukeskuksen/ModelExpon puolesta nihkeämmäksi. Aikaisemmin esimerkiksi parkkeeraaminen oli maksutonta messujen rakentamisen ja purkamisen ajan. Nyt parkkipuomien aikana maksat siitä, että rakennat ja purat messuja vapaaehtoisena. No parkkis on jo hilattu kymppiin eli kertamaksuina rakentamispäivä+3x messupäivä = 40e, kokoajan parkkislippu on vain kympin halvempi.

Muutama vuosi sitten meillä oli autoratakerhon keräyslippaat ja ilman erityistä mainostamista tuli satasen verran lahjoitusta kerholle. Tänä vuonna en viitsinyt laittaa useita keräyslippaita näkyville, koska rahan keräämisestä olisi pitänyt maksaa 150e lupamaksu messukeskukselle. Persnettoa olisi siitäkin tullut.

Nuo nyt eivät ole suuria summia, mutta tuo messukeskuksen asenne ärsyttää. Meikäläinen ja autoratakerhon jäsenet ajattaa toista tuhatta messukävijää kolmen päivän aikana ja ihmisistä näkee kokemuksen olevan positiivinen ja hauska, mutta messujärjestäjä ei oikeastaan anna tälle mitään arvoa.

Menee vakavaan harkintaan, jaksanko ensi vuonna vaivautua.
Kyllähän tämä Juliuksen kertomus alkaa kertoa kaiken koko asioista ja niiden laidoista. Jos joku nyt oikeasti viitsii vielä puolustella kuinka hienoa se on tuoda harrastusta esille näiden kahden tahon(Messukeskus ja Hra Lindberg) pussiin, niin en voi kun säälitellen pudistaa päätäni siin vaiheessa..
Minä arvelisin enemmänkin messukeskuksen olevan jarru ja rahastaja, siinä ei messujärjestäjällä (ModelExpo/Lindberg) ole vuokralaisena paljoakaan liikkumavaraa kun ehdot sanellaan ylhäältä päin ja vastaantuloa ei paljoa ole.
Kotimaiset lehdet (Mallix, Pienoismalli ja Mallari) ovat kaikki tuoreimmissa numeroissaan käsitelleet Model Expoa, enemmän tai vähemmän. Ymmärrettävästi yleisenä linjana oli huolestuminen tapahtuman alamäestä. Poikkeuksena IPMS:n puheenjohtaja, jonka näkemyksen mukaan expo "meni hyvin". Mallarin perusteella IPMS-porukan suurin huoli on, että jatkuuko tapahtuma nykymuodossaan, sen näivettymistä ei ilmeisesti nähdä ongelmana.
Itse en usko, että IPMS mallikilpailun järjestäjänä on ongelman juurisyy, mutta toisaalta jos mitään ongelmaa ei nähdä, niin IPMS ei liene myöskään ongelman ratkaisu. Lisäksi Mallixin mukaan joku IPMS:n edustaja olisi jälleen ollut hankkimassa yhdistykselle mainetta yrittämällä estää joltain mattimyöhäiseltä mallikilpailuun osallistumisen.
Toivon, että IPMS aktivoituisi Model Expon suhteen, se kun on osaltaan järjestämässä tapahtumaa. Ja toivon, että aktivoituminen ei tällä kertaa näy oikaisupyyntönä.
IPMS ei varmaan ole ongelma. Toisaalta, jos asiaa on tehnyt liian pitkään liian läheltä, eikä kuulla "mitä kentältä kuuluu" tuppaa kokonaisuus hämärtymään.
Lainaan Mallixin päätoimittajan Reijo Kuusiston tekstiä:

" Vuosi vuodelta tuntuu yhä enemmän siltä, että Model Expon pienoismallikisasta on tullut enenevässä määrin niitinviilaajien sisäpiiritapaaminen. On päässyt unohtumaan se perusasia, että erityisesti Model Expon pitäisi olla pienoismalliharrastuksen ensisijainen näyteikkuna suuren yleisön suuntaan."

AAMEN! Olen täysin samaa mieltä.

Reijo ehdottaa myös, että "olisiko jatkossa järkevää jopa unohtaa kilpailun järjestäminen ja pyytää harrastajia ainoastaan tuomaan mallejaan näyttelyyn" - ei hassumpi ehdotus tuokaan. Miksi ihmeessä vapaa-ajan harrastuksessakin pitäisi aina kilpailla - miksei voi järjestää vain näyttelyä kilpailun sijaan?
Viimeksi muokattu 18.6.2014 13:57
Pelkkä näyttely olisi ideana hyvä, mutta pelkään, ettei sekään puhalla Expon pienoismalli puolta enään kasvuun.
Jäähallin vaihto Messukeskukseen oli virhe, mistä nyt Expo kärsii. Liian jäykkää toimintaa organisaation puolelta.Expo on nukkunut Ruususen unta, kun muuta mallitapahtumat ovat katsoneet eteenpäin ja kehittyneet. Tampereen Pienoismallipäivä on tästä hyvä osoitus. Kauppiaita ja malleja huomattavasti enemmän.