Pienoismallit.net

Model Expo 2014

Tämän vuoden Exposta en löytänyt vielä ketjua, joten aloitetaan. Itse olen edellisen kerran käynyt Expossa kun se vielä järjestettiin Jäähallilla (siis joskus 80-luvun lopussa), joten minulla ei oikein ollut mitään ennakko-odotuksia.

Nyt sitten kävin perjantaina heti kun ovet oli auenneet ja en tiedä johtuiko sitten tästä aikaisesta ajankohdasta, mutta minulle jäi vähän laiha maku. Esimerkiksi pienoismallikilpailussa suurin osa kategorioista oli tyhjiä ja useimmissa vain muutamia malleja. Tuodaanko malleja paikalle vasta pitkin päivää vai oliko tänä vuonna poikkeuksellisen laiha osanotto?

Kauppiaita oli paikalla yllättävän vähän ja eri taktiikoilla. Combatin osasto oli iso ja kaikkea pääsi katsomaan läheltä, viereistä Tietonikkarin osastoa taas piti kuikuilla tiskin takaa ja sen ohi kävelinkin pikavilkaisun jälkeen. Hobby Pointilla ja Risteysasemalla taas valikoima oli pääosin muuta kuin pienoismalleja (tai itseäni kiinnostavia malleja, olihan Risteysasemalla paljon autoja). Messutarjouksia en havainnut, jos Ilmailumuseon löytölaatikoita ei sellaisiksi lasketa. Itsellä kyllä sormet syyhysi parin laatikon kohdalla mutta järki voitti ja päätin taustatietojen puutteessa jättää ostamatta ettei tule huteja.

Aikaisempien vuosien ketjuissa tätä kauppiaskatoa on ihmetelty eli ilmeisesti on niin, että messut ei ole kauppiaalle rahallisesti kannattava, etenkin Expon ylimääräinen työmäärä huomioiden. Mutta jos Messukeskus on liian kallis paikka järjestää Model Expo niin miksi paikkaa ei vaihdeta?

Minkäslaiset mielikuvat muille jäi?
Ilmeisesti messujen infoläpyskän "yli 1500 mallia"-hehkutukselle ei siis oikein löytynyt katetta. Expon nykyinen kehnous muovimallareiden näkökulmasta on toki tiedossa - mallithan ovat selkeästi lapsipuolen asemassa Lapsimessujen puristuksessa.

Tulipa vain mieleeni, mahtaisiko olla mahdollista järjestää pienoismallikilpailua Suuri Snadi -tapahtuman yhteydessä, vai onko halli nykyäänkin liian täynnä? Ainakin viimevuotisen listan perusteella tuolla on runsaasti pieniä näytteilleasettajia, joten hinnoittelun luulisi olevan kohdallaan.
Luin nyt ajatuksella ja ajan kanssa tuon 2013 Expon ketjun ja täytyy todeta, että ilmeisesti tämä sama trendi on jatkunut jo pidempään ja tullee näin myös jatkumaan. Ketjusta sain myös hyvää taustatietoa tapahtuman järjestelyistä ja ihmisten turhautumisesta asiantilaan. Expoon tuskin enää menen, joten täytyykin ruveta seuraamaan vaihtoehtoisia tapahtumia.
Exposta ja sen tilasta kertonee pienoismallipuolelta paljolti se, että tapahtuma järjestettiin samaan aikaan Unkarin Mosonin kanssa. Suomesta ko tapahtumaan osallistuu alati kasvava joukko huippumallareita jotka ovat tietysti siinä vaiheessa poissa kotimaisesta tapahtumasta. Kuten on jo aikaisemmin keskusteluissa todettu pienoismallit ovat vain pisara meressä ko tapahtumassa. Toisaalta se on sääli, että sen puolen annetaan kuihtua, mut raha ratkaisee järjestäjällä. Muu messukompleksi sanelee tapahtuman. Se vain tarkoittaa esim sitä, että itselläni ei ole mitään mielenkiintoa tulla ko tapahtumaan Oulusta asti. Expo on so last season, kaikki muut pienoismallitapahtumat ovat painuneet siitä ohi jo vuosia sitten.
Kyllähän nyt näyttää siltä että Expo on jäänyt asemalle.Viimevuosista ei näköjään olla viisastuttu.Nytkin ajattelin mennä mutta kyllä 16e lipun hinnassa ei duunarille aika kova.Se on kyllä myönnettävä että kauppiaille messukeskus on kallis paikka.Vanha jäähalli toimi paremmin siellä keskitytitiin olennaiseen .Jotekin alkaa tuntua siltä että tärkeimmät tapahtumat on ulkomailla.Kotimallari voi niihin osallistua vain netin kautta.NC-tapahtuma hämeenlinnassa on hyvä.Jospa sinnekin ehtisi joskus.
juha holm kirjoitti:
.NC-tapahtuma hämeenlinnassa on hyvä.Jospa sinnekin ehtisi joskus.
Myös Tikkakosken tammikuinen ja Kuopion syksyinen tapahtumat ovat hyviä. Kannattaa niihinkin osallistua.
Expo tosiaan vaikuttaisi kuihtuvan kasaan. Muovimalleja mielestäni suurinpiirtein sama määrä kuin viime vuonna mutta todella vähän. Lisäksi isot lentokonemallit(1:32 ja ylöspäin) olivat jotenkin liian sumpussa.

Alan kauppiaita vain muutama ja kuten todettu, tarjouksia ei juurikaan. Mallivalikoimat myös suppeita.

Lisäksi kun joutuu väkisinkin kulkemaan "karnevaali" osastojen läpi ja lastenrattaita väistellen, oma fiilikseni on lopahtanut tapahtumaan…voipi olla että oli viimeinen Expo omalta kohdaltani.

Ehdottomasti tapahtuma saatava erilleen Lapsimessuista ja jonnekin muualle.
Expoon verrattuna kyllä Kuivalaisen liikkeen "varjoexpo" oli todella positiivinen kokemus. Oli alennuksia, mukavaa porukkaa ja hyvä tunnelma. Kilpailut ei sinällään minua niin kauheasti innosta, kun työni taso ja tahti ovat aika mitäänsanomattomia, mutta Expon kilpailijamäärän laskua on ollut surkeaa seurata. Tänä vuonna mm. roolipeli- ja fantasiamallikategoriat olivat kokonaan tyhjiä, tämä siitäkin huolimatta että Ropeconissa ja muissa figuilijoiden omissa kisoissa korkealaatuista työtä pukkaa tasaista tahtia.
Model expo ei ole kiinnostanut enää pitkään aikaan. Silloin kun se siirrettiin Messukeskukseen niin ekana vuonna oli hyvät tilat oltiin alahallissa ja tilaa oli. Messukeskuksen henkilökunta suhtautuu huonosti näytteille asettajiin, silloin kun viimeksi vein malleja sinne minua ei meinattu päästää sisään, sitten ohjattiin paikan toimiston ovelle josta hipsin sitten mallipöytien luo. En ole myöskään siellä pärjännyt ikinä siellä nii ei kiinnosta.
Niin, sekä malleja että kauppiaita on aika vähän. Expon puolelta ei olisi löytynyt juuri mitään minua kiinnostavaa ilman ilmailumuseon myyntipöytää. Toisaalta en ole nähnyt keskusteluissa kamalasti konkretiaa sen suhteen mitä pitäisi parantaa. "Jäähallissa kaikki oli paremmin" ei sitä ole. Lisäksi tapahtuman huono maine tuntuu jo ruokkivan itseään, eli esimerkiksi tarinat mallien paikalle viemisen vaikeudesta tuntuvat tulevan suurelta osin vuosien takaa. Ne vaikuttavat paljon minunkin mielikuviini Exposta, mutta ovatko ne vielä päteviä?
Lapsimessuja en itse näe suurena mörkönä, Expon puolella ei ollut varsinaisesti mitään tungosta ja lapsimessujen läpi ei ole pakko kulkea ellei halua.