Pienoismallit.net

"Ei ole realistinen"

Mitä ajatuksia kanssamallareille tulee kommentista: "ei ole realistinen". Minulle on kehittynyt kohtuullisen vahva tunne ja käsitys ko. kommenttia kohtaan, mutta ennenkuin tuon esiin oman ajatukseni, haluaisin tietää, mitä te muut ajattelette aiheesta.
Tulee mieleen sellainen fakta, että pienoismallit ovat yleensä pieniä ja muovisia ja niitä on vaikea saada näyttämään aidoilta.

Ainoa keino saada pienoismalli näyttämään realistiselta on sellainen, että se sijoitetaan samanlaiseen maastoon missä sen esikuva on aikoinaan toiminut.
Jos pienoismallista tekee realistisen näköisen, niin se lytätään alimpaan hornaan - ainakin tällä palstalla. Joten jos "pisteitä" täältä haluaa, niin on syytä viimeistellä malli epärealistisen näköiseksi. Tämähän fakta on jo nähty.
Realistisuus on katsojan silmässä.
Raimo Leino kirjoitti:
Jos pienoismallista tekee realistisen näköisen, niin se lytätään alimpaan hornaan - ainakin tällä palstalla.
Onko enemmistö sitä mieltä, että pienoismallien on oltava siistejä eli niiden pitää kuvata juuri käyttöön otettua sotilaskalustoa?
settings kirjoitti:
Raimo Leino kirjoitti:
Jos pienoismallista tekee realistisen näköisen, niin se lytätään alimpaan hornaan - ainakin tällä palstalla.
Onko enemmistö sitä mieltä, että pienoismallien on oltava siistejä eli niiden pitää kuvata juuri käyttöön otettua sotilaskalustoa?
Ööh - siis minä en ainakaan noin väittänyt.
Mihin realistisuudella viitataan? Maalaukseen, dioraamassa/vinjetissä kuvattavaan tapahtumaan vai johonkin muuhun?
Raimo Leino kirjoitti:
Ööh - siis minä en ainakaan noin väittänyt.
Ehkä tarkoitit, että realistisesti vanhennetut mallit ovat saaneet kritiikkiä osakseen?
Pienoismalli ei ole realistinen, ellei KAIKKI erehdy luulemaan siitä otettua valokuvaa aidosta kapineesta otetuksi. Siis vitsi tietysti (vaikka huono toisin).

Luulen, että meillä kaikilla on oma käsityksemme miltä pienoismallin tulisi näyttää. Tällä tavoin katsottaessa ei voi mitenkään määritellä milloin malli on tai ei ole realistinen. Millä tuon rajan edes määrittelisi!?

Sitten toisaalta voisi leikitellä taiteen tyylisuunnilla (taiteen siksi, että pienoismallit eivät ole muulla kriteeristöllä mittaroitavissa kuin mielipiteillä): realismi, kubismi, surrealismi jne. Mistä näistä sitten kukin pitääkään.

Realismia arvioidessa voi tietysti maalaamisen tyylin lisäksi tarkastella sitä miten hyvin mallin mittasuhteet ja muodot kuvaavat kohdetta. Itse olen tässä kohtaa sillä kannalla, että jos näyttää hyvältä niin olkoon niin. Toisaalta minulla ei ole mahdollisuuksia eikä haluakaan rajata kenenkään tekemisiä. Kukin siis rakennelkoon tyylillään, halujensa mukaisesti.

Markon rakentamaan ansaan hypänneenä, korostaisin vielä, että mielipiteitä saa ja pitää olla. Tässä oli - ehkä - mielipiteeni.

Nyt (vasta) avaan oluen, Purtsi
Arvaan millaiset tunteet aloittajalta kyseisestä sanonnasta on mielessä ;) Oma näkemys on että jos vaakakuppiin laitetaan realistisuus ja se mikä näyttää omaan silmään hyvältä/taiteellinen vapaus niin tuo jälkimmäinen voittaa omalla kohdalla lähes aina. Lähinnä paino tässä on pintakäsittelytekniikoissa ja säistämisessä, ei ehkä niinkään itse rakentamisessa. Itse tykkään monenlaisesta tyylistä, ruostekasoista ns puhtaisiin malleihin ja yleensä se kuinka kokonaisuus on sidottu yhteen ratkaisee, ei niinkään realistisuus.