Pienoismallit.net

Puolalaisten hävittäjien maalaus 1939

Tietäisikö kukaan sopivaa Humbrolin maalia puolalaisten koneidein yläpinnan väriksi?
Siis syksyllä -39 käyttetty ruskea. Olen yhden PZL p.11 maalannut Xtracolorin X101:llä, mutta Xtracolorin maalit eivät mielestäni sovi sivellin maalaukseen kovinkaan hyvin. Myös Lifecolorin sävy kelpaa jos ei Humbrolilta sopivaa löydy.
Hei

Minulla onkin sopivasti juuri Puolasta ostettu värikartta, jossa useiden tunnetuimpien valmistajien maalit ristiintaulukoituna. Sen mukaan Xtracolor X101 väriä vastaa Hu 142 ja Life Color UA16. Toivottavsti tästä on apua.
Terve,
tässä kovasti mollatulta saitilta linkki: www.ipmsstockholm.org/magazine/2007/05/stuff_eng_polish_colours.htm
Ainakin keskustelua eikä pelkkää värikoodia heitetty. Lifecolorin UA 519 olisi sellaisenaan suht lähellä.

EDIT. Hu142:sta ei enää ole joten Lifecolor lienee mainituista paras vaihtoehto.
Viimeksi muokattu 20.1.2014 22:25
Kiitos, eiköhän näillä pääse eteenpäin.
Moi

Myöhäisenä kommenttina sen verran, että SAMIn artikkelissa noin vuodelta 2006-2007 (voin kaivaa tarkan lehden numeron ylös, jos on tarvetta) oli juttua PZL 11 koneesta ja sen värityksestä. Humbrolin väreistä sekä 29 että 142 olivat käyttökelpoisia.

t: E-P
Minulla on sellainen kokemus tästä ns.Polski-khakista, että otat Humbrolin 29 ja siihen lisäät "vähän" vihreää eli esim Humbrol 30, niin se on riittävän sopivaa. "Vähän" on sellainen määrä, että lisäät varovasti ja teet vertailusivellyksiä esim pahville. Kun lopputulos näyttää vielä ruskealta, mutta on jo kuitenkin hieman erisävyistä kuin alkuperäinen 29 niin se on siinä. Näin olen itse tehnyt ja riittävän hyvä on tullut. Kun ei näitä sävyjä kuitenkaan koskaan saa pisaran tarkkuudella oikein niin turha heittäytyä liian tarkaksi. Aurinko ja huonot säät kuluttivat koneiden pintoja, eikä sävyt kuitenkaan pysyneet kauan maalaamosta tulleen kaltaisena.
Nythän alkaa löytymään vaihtoehtoja joita kokeilla.