Pienoismallit.net

Puumallarien yleiskeskustelu

Ostin aluksi tuon pikku Proxxonin mutta sen terän korkeus ei riittäny minun pienoismalli tarpeisiini, niin hankin sitten myös isomman. Tykkään työstää alle 5mm tavaraa sillä pienemmällä sahalla koska jälki on hieman parempaa. Isommalla sahaan jos pienemmällä ei riitä terän korkeus tai materiaali on kovaa.

Minulla on se vanhempi iso saha jossa terän pyörintä nopeutta pystyy säätämään mutta ei ole ohjurin hieno säätöä.

Mukava nähdä että muutki on kiinnostuneita rakentaa pienoisrakennuksia niinku itsekin.
Proxxon masiinoita kannattaa katsella tuolta
Fluid
Puuhapajan lähes kaikki proxxon koneet on tulleet heiltä ja hintataso on kohdillaan, kuljetus muistaakseni 20€ kotiovelle viikossa.
Ja mä menin juuri ostamaan Dremelin koneet. Noh, oon kyllä tosi tyytyväinen noihinkin mitä tuli hankittua. Ostin Dremel 4000, Moto Sawin ja työaseman. Kyllä näilläkin alkuun pääsee. :)
No nyt on mittakaavat ja mitat selvillä. Kävinpä hakemassa aineksiakin jo talonrakennukseen. Mittakaavaksi sain 1:16. Aika iso näin ekaksi projektiksi, mutta miellän sen helpommaksi tehdä näin ekaksi malliksi.
Taka ja etuseinän mitoiksi sain l. 53,75cm ja k. 25,5cm.
Päädyt on l. 47,5cm ja k. 41,25cm.

Harkitsen kyllä vakavasti tuota sirkkeliä hommattavaksi. Tosin 30 vuotta on tulossa ikää mittariin toukokuussa, niin jos vaikka emäntä ottaisi vinkistä vaarin.
Lapsukaiset on vaan vähän liian innokkaita auttamaan. Ei meinannu tulla pohjan mallailusta mitään, kun olivat koko ajan "auttamassa". Samoiten laskea kun yritin, niin jatkuvasti oli kynä tai laskin jollain paremmassa käytössä. :D

Mutta sepä on sillä korjattu kun antaa niille jotain tärkeää tekemistä, ja kunhan saan "pajani" kellariin valmiiksi.
Lapset on lapsia, ja emännät tekkee lissää…
Jopas on mallin alotus ollu työläs. Joutunu siivoomaan 3 päivää pannuhuonetta, että saa sieltä kunnon pöydän itelle mallinrakennukseen. Harmittaa vaan kun on tuo kellari niin pieni, että ei oikein kunnon tiloja saa mihinkään. Pannuhuoneeseen sais hyvät tilat kun se on todella iso, mutta sielä ei viitti tehdä, kun ajan mittaan joka paikka on täynnä nokipölyä pannun siivouksen takia.

Vähän tämmöstä offtopikkia näin perjantain kunniaksi.

Offista asiaan. Kertokaapa mitä liimoja ja kaikkia laitteita käytätte tuon sirkkelin lisäksi omissa töissänne.
Viimeksi muokattu 15.2.2014 02:50
Rakennan puisia purjelaivamalleja ja olen käyttänyt puuliimana Titebondia ja Eri-keeperiä. Molemmat toimivat yhtä hyvin, mutta pidän enemmän ensimmäisen koostumuksesta ja pakkauksesta. Liima paikalleen siveltimellä.

Puutyökalut ovat erilaisia laadukkaita sahoja, talttoja, erilaisia puristimia, höyliä, muovikahvaisia skalpelleja (näiden käyttöön pitää totutella, sillä terät katkeavat helposti), siklejä, raspeja, viiloja, sormipora, lehtisaha, japanilaistyyppisiä sahoja ja vakaa käsi työkalujen teroittamiseen. Kannattaa hankkia laadukkaita työkaluja, sillä usein huonot ovat aidosti käyttökelvottomia. Esimerkiksi tuli ostettua kaksi halpaa selkäsahaa, jotka eivät pysty mäntyä kovempaan puuhun. Hyviksi havaitsemiani merkkejä ovat olleet esimerkiksi Forge de Saint Juery (raspit), Veritas (höylät), Tataki Nomi ja Pfeil (taltat), Swann & Morton (skapellit). Japanilaissahojen merkkiä en nyt muista. Laatumerkit ovat kalliita, mutta jos esimerkiksi kahdensadan euron höylä kestää kaksikymmentä vuotta…

Koneista hyödylliseksi on osoittautunut "thickness sander", jolla lähes oikean paksuisesta puutavarasta saa nopeasti oikean paksuista ja pieni sähköpora (omalla kohdalla Proxxon) naulanreikien tekoon. Sorvi on hyvä, jos tarvitsee poikkileikkaukseltaan pyöreitä palikoita (esim. tykinputkia).

Suosittelisin, että aloittaa pienellä määrällä työkaluja ja ostaa tarpeen mukaan lisää. Minimi, jolla itse pärjäisin olisi hyvä pienehkö saha, skalpelli yksityiskohtien veistoon, kapea tasateräinen taltta ja kevyt nuija, sikli pinnan viimeistelyyn, sivellin liimalle, sormipora ja pienehkö höylä. Sähkökoneet eivät ole omalla välttämättömien listalla.

Lisäys: sähkökoneita ja innokkaampaa käsihiontaa varten kannattaa hankkia hengityssuojain ja huolehtia pölynpoistosta, Monet puulaajit ovat allergisoivia, ärsyttäviä ja joissain tapauksissa myrkyllisiä.
Kaima tuossa edellä pistikin kattavan listan työkaluja, omat suosikkini käsityökaluista ovat pieni japaninsaha ja päätypuuhöylä. Dremelin pienoisporaan olen hommannut pystyporatelineen. Helpottaa tarkkuusporauksia aika lailla.
Halpa konsti on liimata hiontapaperia johonkin puukalikkaan, kiinnittää hiontakalikka vaikka puristimella pöytään. Tätä vasten on helppoa tehdä pienten puuosien tasohiontaa.
UHU hart on hyvä, nopeasti kuivuva liima, tarkoitettu balsalle mutta toimii myös muilla puulajeilla.
Erikokoiset metalliviivaimet ja suorakulmat ovat myös hyviä.
Ihan mielenkiinnosta heitän kaukalon laidalta irtokysymyksen. Millä puumallari tekee merkintöjä ja mittaa? Lyijykynällä kuten timpuri?
Itse käytän 0,5 lyijytäytekynää ja graafisia tusseja (0,10 ohuin), viime mainitut menevät tosin tukkoon puupölystä. Lisäksi merkkaan reikien paikat ja joskus myös piirrotukset nuppineulasta tehdyllä piikillä, joka on kiinni sormiporassa. Mallinrakennuksessa kun kymmenesosamillitkin merkitsevät.

T:Ville H
Itellä ei oikein olle vielä noita työkaluja kun pieni sähköpora johon kyllä löytyy kattava valikoima hiomiseen, katkaisuun, kiillottamiseen, kaivertamiseen ja poraamiseen takoitettuja päitä. Selkäsaha ja lehtisaha sekä puukkoja ja laadukkaita mattoveitsiä. Liimana on ihan puuliima, mutta jotain nopeasti kuivuvaa tarvisi hommata. Siveltimiä liimaan. Mittoja 1m,3m,5m ja 10m. Viivaimia ja kyniä sekä kumeja.

Vielä on siis paljon hommattavaa töiden helpottamiseksi, mutta niitäpä ajanmittaan kertyy. Kaikkea ei voi saada kerralla, on opetettu minulle joskus. :)