Pienoismallit.net

vielä kerran kynäruiskuista..

Ole hyvä :-) Ei pitäisi noiden uusien merkkiohenteiden kanssa tukkia ruiskun kärkeä, vanhoilla ohentimilla kylläkin. Pitäisi vielä meikäläisen jossain vaiheessa testata joko noita AK:n tai ModelMasterin tiukempia ohenteita myös Vallejon maalien kanssa. Voisi saada nekin kunnolla toimimaan tukkimatta kärkeä. Vihdoin…
Kokeilin vallejon satiinilakkaa vanhalla badgerilla ja fine suuttimella ak:n ohentimen kanssa.Se ainakin pelitti hyvin..
Hei! Tässä on alkanut kynäruisku kiinnostamaan, niin pienoismallien maalailun, kuin muidenkin esineiden sotkemisen osalta. Hirveesti en kehtais ruiskuun sijoittaa, koska mitään kauhean pikkutarkkaa ja laajamittaista työtä ei näillä näkymin olis tarkotus tehä. Pienoismallit ovat kauko-ohjauksella terästetty traktori ja sen työkoneita seka tamiyan rc rekka, kokoluokissa 1:16 ja 1:14.

Bilteman kynäruiskua oon katellu, lähinnä sitä kalliimpaa versiota, kyseessä siis tämä: www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Tyokalut/Airbrush/Airbrush-kynaruisku-17372/ . Jotain jo bilteman mallistosta poistunutta n. 50€ ruiskua on netissä kehuttu hinta-laatu suhteeltaan hyväksi. Varaosia tuohon linkattuun ruiskuun ei kuitenkaan bitemasta saa, mutta mahtaisiko siihen käydä jonkin merkkiruiskun osat? Nämä halpikset kun taitavat olla suurelta osin jonkin merkki vehkeen kopioita.

Toinen jota olen hieman katsonut sillä silmällä on motonetin myymä alasäiliöllinen kynäruisku: www.motonet.fi/fi/tuote/751094/Kynaruiskusarja-alasailiolla Mites, onko kenelläkään haisua tuon varaosien saatavuudesta ja maalaus jäljestä? Mukana näkyisi tulevan varaneula. Onko tämä ruisku jonkin merkki ruiskun kopio?

Molemmat näyttäisivät olevan kaksitoimisia. Mites tuon suuttimen koko? tuon bilteman ruiskun 0,3mm suutin taitaa olla aika pieni vähääkään isommille pinnoille. Toisaalta kovin suuria pintoja ei kynäruiskulla olisikaan tarkoitus maalata.

Haku-toimintoa ja googlea olen kyllä yrittänyt käyttää ja selailla, mutte ole oikein löytänyt vastausta kysymyksilleni. Toivottavasti joku osaisi/viitsisi vähän valaista yllä olevissa asioissa. :)
VilleK kirjoitti:
Hei! Tässä on alkanut kynäruisku kiinnostamaan, niin pienoismallien maalailun, kuin muidenkin esineiden sotkemisen osalta. Hirveesti en kehtais ruiskuun sijoittaa, koska mitään kauhean pikkutarkkaa ja laajamittaista työtä ei näillä näkymin olis tarkotus tehä. Pienoismallit ovat kauko-ohjauksella terästetty traktori ja sen työkoneita seka tamiyan rc rekka, kokoluokissa 1:16 ja 1:14.
Itsekkään sen enempää tietämättä ruiskuista ostin mätänetistä tuon bilteman ruiskun tapaisen jossa oli myös mukana pikkukompura. Vaikuttaa ihan toimivalta sen mitä olen kerennyt tuohon 1:24 malliin kokeilemaan. Siinä kompurassa on kaksi liitintä, että saisi mahdollisesti toisen ruiskun kiinni. Itse meinasin käydä ostamassa myös tuon alasäiliöllä olevan ruiskun, koska huomannut yläsäiliöisen olevan kömpelömpi putsata ja noita alasäiliön lasipurkkeja saa irtonaisena ostettua. Helpompi blandata ja liittää ruiskuun.
Okei. Kompuralle ei oo tarvetta, niitä löytyy jo parikin kappaletta. Kysäsin tuolta motonetista varaosien saatavuutta, eikä heiltä saa muuta kuin maalikuppeja ja sit letkua..
VilleK kirjoitti:
Bilteman kynäruiskua oon katellu, lähinnä sitä kalliimpaa versiota, kyseessä siis tämä: www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Tyokalut/Airbrush/Airbrush-kynaruisku-17372/ . Jotain jo bilteman mallistosta poistunutta n. 50€ ruiskua on netissä kehuttu hinta-laatu suhteeltaan hyväksi. Varaosia tuohon linkattuun ruiskuun ei kuitenkaan bitemasta saa, mutta mahtaisiko siihen käydä jonkin merkkiruiskun osat? Nämä halpikset kun taitavat olla suurelta osin jonkin merkki vehkeen kopioita.
Uskaltaisin väittää, että suutin ja neula ovat samat kuin tuossa 21,90 maksavassa ruiskussa, joten jos ostat varalle tommosen halvemman, niin saat siitä ne varaosat. Suutin ja neulan kärki ovat niitä herkimmin hajoavia osia.
Noin suuriin mittakaavoihin en enää yrittäisi alle 0,5mm suuttimella ruiskia ja noiden mittakaavojen rekkoihin saattaa ehkä alkaa kaipaamaan vieläkin järeämpää suutinta. Hytti saattaa vielä onnistuakin, mutta perävaunun kanssa saattaa mennä ikä ja terveys. Lisäksi tuollainen perävaunu nielee huiman määrän maalia, joten pientä kuppia saa olla kokoajan täyttämässä. Itse olen suihkinut sekä ylä että alakupillisilla ruiskuilla ja itse tykkään enemmän yläkuppiruiskusta. Yläkupin kanssa menee vähemmän maalia hukkaan ja puhdistaminen on nopeampaa.
Onneks ei oo mitään puolikaan kärriä tulossa perään, tukkirekaksi meinasin scanian muovata, eli ei siis ois ku nuppi maalattavana. Isoimmat pinnat vedän varmaan ihan paukulla/normiruiskulla ja jotain yksinkertasta kuviota tai raitoja yms. yksityiskohtia sit kynäruiskulla. Et ei sen suuttimen varmaan sit kauhian järeä tartteis olla. Näin ois ajatus, ei sitä tiiä miten innostuu, vai innostuuko lainkaan. :D

Sit maaleista vielä tuli mieleen. Mikä mahtas olla suht halpaa, kuitenkin paremman maalin tavoin käyttäytyvää, maalia ton kynäruiskun käytön harjotteluun? Kun ei kauppojen kalleinta kovin mielellään seinille ruiskis..
Toni Jussila kirjoitti:
Uskaltaisin väittää, että suutin ja neula ovat samat kuin tuossa 21,90 maksavassa ruiskussa, joten jos ostat varalle tommosen halvemman, niin saat siitä ne varaosat. Suutin ja neulan kärki ovat niitä herkimmin hajoavia osia.
Tuo voiskin olla ihan varteen otettava vaihtoehto varaosien kannalta.
Bilteman tyyriimpään ruiskuun olen saanut varaosia, Biltemasta. Neulan ja suuttimet. Ruiskua käytän jonkin verran. Toimii.
Yläsäiliöllinen ruisku on IKH:n tuotteita, että sieltä saattais löytyä varaosia.