Pienoismallit.net

Lifecolorin Finnish Aircraft WWII-värit

Näin ensimmäistä kertaa Ilmailumuseon Mersu- ja Sturmipäivillä Lifecolorin Suomen ilmavoimien värikokoelman. Tänään luin lisäksi Mallix-lehdestä maalien taustatutkimusta tehneen Raimo Heikkisen artikkelin noista maaleista. Innostuin todella, sillä meikäläisen Suomi-hävittäjien rakennusprojektiinhan ne sopisivat kuin nenä päähän.

Olisin kysynyt kolleegoilta kokemuksia näiden maalien käytöstä. (taustaksi sanottakoon, että olen aina maalannut emaliväreillä, lähinnä Xtracolorilla, Humbrolilla jne, ja akryylivärit ovat meikäläiselle lähes tuntematon alue) Seuraavat asiat askarruttavat meikäläistä:

- jääkö maalipinta kuivuessaan kiiltäväksi vai pitääkö se lakata kiiltäväksi siirtokuvien kiinnittämistä varten?

- muuttuuko värisävy, kun lopullinen matta-/satiinilakka ruiskutetaan pintaan?

- miten nopeasti maalipinta kuivuu päällemaalattavaksi?

- maalin ohennus ruiskutusta varten - mikä on paras ohenne?

Harkitsen vakavasti seuraavan hävittäjäni eli Curtissin maalaamista noilla väreillä, mutta haluaisin ensin saada taustatietoa Lifecolorin ominaisuuksista. Värien oikeellisuudesta ei varmastikaan ole epäilystä.
Omat kokemukseni Lifecolorin maaleista rajoittuvat sivellinmaalaukseen, mutta sen perusteella sanoisin että maalipinta on niin matta että lakkaaminen ennen siirtokuvia on erittäin suositeltavaa. Kiiltävä lakka (kuten Johnson) "syventää" eli tavallaan tummentaa maalin sävyä, mutta mattalakka palauttaa sävyn varsin lähelle alkuperäistä.

Mitä ohenteeseen tulee, niin Lifecolorin omaa ohennetta olen kuullut monen kehuvan. Hommasin nuo sävyt itsekin, jossakin vaiheessa sitten HC-452 työn alle…
Lähes poikkeuksetta suoraan purkista maalin tummuusaste ei ole kohdallaan, ja lakka aina tummentaa pintaa lisää, eli ainoastaan kokeilemalla löytyy sopivat vaalennus/tummennus-yhdistelmät lakan kanssa.

Ruiskulla maalatessa maali kuivuu lähes heti kosketuskuivaksi, ja uudelleenmaalausta päälle voi tehdä 5-10 minuutin päästä. tietenkin jos maalaa pinnan ihan märäksi, eikä sumuttamalla, niin voi ootella vaikka pari tuntia. Itse olen ohentanut akkuvedellä ja hyvin toiminut. PM-netin keskusteluista löytyy vinkkejä merkkiohenteista jotka sopivat Laiffikoloreille, mutta merkin oma lienee varmin valinta.
OK, kiitos taustatiedoista. Lifecolorin kuivumisnopeushan on aivan jotain muuta kuin Xtracolorin. Siinä mielessähän mallien maalaaminen nopeutuisi todella huomattavasti. Maalin vaalentaminen onkin jo sitten oma tieteenhaaransa. Voiko Lifecoloria lakata esim. Humbrolin lakoilla, vai pitääkö käyttää akryylilakkoja?
Minua taas kiinnostaisi tietää mikä on näiden maalien kestävyys ja tarttuvuus Vallejoon verrattuna. Vallejon kanssa ongelmana on ollut, että maali ei ilman pohjamaalia kestä kosketusta lainkaan. Mikä on tilanne Lifecolorin kohdalla?
En ole havainnut mitään ongelmaa Humbrol tai sen tyyppisillä emalilakoilla, joskin ohenne noille ei saa tietenkään olla liian tujua=sulata akryylimaalia. Tärpätillä en ole saanut mitään reaktiota Lifecolorin kanssa ainakaan,mutta tinnerit yms. ohenteet voivat olla liikaa.
Täytyy varmaan ostaa purkki Lifecoloria ja tehdä kokeiluja miten maali toimii eri tilanteissa.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Minua taas kiinnostaisi tietää mikä on näiden maalien kestävyys ja tarttuvuus Vallejoon verrattuna. Vallejon kanssa ongelmana on ollut, että maali ei ilman pohjamaalia kestä kosketusta lainkaan. Mikä on tilanne Lifecolorin kohdalla?
Tarttuu ja kestää ja pitää pintansa normaalia koskettelua vastaan. En yleensä ole pohjamaalannut tekemiäni malleja (figuurit poikkeus) ja hyvin pysyy maalit kiinni. Vallejothan lähtee pois jo kun katsoo hieman tiukemmin :)
Tapio Huhtelin kirjoitti:
Tarttuu ja kestää ja pitää pintansa normaalia koskettelua vastaan. En yleensä ole pohjamaalannut tekemiäni malleja (figuurit poikkeus) ja hyvin pysyy maalit kiinni. Vallejothan lähtee pois jo kun katsoo hieman tiukemmin :)
Sama näkemys täällä, Lifecolor on toimiva vaihtoehto sekä sivellin- että ruiskumaalaukseen. Vallejo lähtee irti kun aivastaa mallin suuntaan.
Mikä olisi sitten paras pohjamaali? Lifecolorin oma vai joku muu?