Pienoismallit.net

Curtiss P-40M Warhawk Suomessa?

Suomi sai II-maailmansodassa sotasaaliiksi Neuvostoliitosta Curtiss P-40M Warhawkin, jonka kotimaiseksi rekisteritunnukseksi maalattiin KH-51 - ilmeisesti nuo kirjaimet tulevat Kittyhawk-nimityksen perusteella, mutta oikeampi rekkari olisi tainnut olla vaikkapa WH-51 Warhawk-nimen mukaisesti - vai kuinka?

Rupesin tätä nyt sen takia pohtimaan, kun työpöydälläni on Hasegawan 1/32 skaalan Curtiss P-40M Warhawkin mallisarja. Meinasin ensin rakentaa tuosta Uuden-Seelannin ilmavoimien hävittäjän, mutta sitten tajusin, että tämä Warhawkin M-alatyyppi on nimenomaan sama kuin se Suomen Ilmavoimien kuuluisa KH-51. Niinpä päätinkin rakentaa tästä maalauksen puolesta What If-mallin, nimittäin minua on aina kiinnostanut, että miltähän tämä "isoleukainen" Warhawk olisi näyttänyt täydessä suomalaisessa sotamaalauksessa - siis musta-vihreät yläpinnat, vaalean siniset alapinnat ja keltaiset itärintamatunnukset, joita revanssiraidoiksikin kutsuttiin.
Olisikohan tässä tapauksessa sitten esim. rekkari WH-60 tyyliin sopiva?

Ai niin, tuon alkuperäisen KH-51 tunnuksella varustetun hävittäjän kohtalo oli aikoinaan todella karu. Nimittäin kone myytiin romuna Kuusankoski Oy:lle 9000 markalla sen jälkeen kun se oli poistettu Ilmavoimien kalustosta 2.1.1950. Ja tähän perään ERITTÄIN SYVÄ HUOKAUS.
Kittyhawk oli brittien nimi kyseiselle koneelle, joten ei se mitenkään väärin ole. Itse asiassa ilmeisesti myös venäläiset tunsivat nimenomaan kyseisen nimen. Sikäli KH voisi historiallisessa mielessä olla what if -malliinkin parempi rekkari, koska oletettavasti kyseisen nimi oli tuolloin Suomessakin paremmin tunnettu. Yhteydet Yhdysvaltoihin olivat kuitenkin tässä vaiheessa hyvin rajalliset.

Mitä koneen kohtaloon tulee, niin tämä on varmaan kaikkein vähäisin menetys ilmavoimien historiassa. Kyseisen koneen merkitys ilmavoimissa oli kuitenkin olematon ja P-40 ei ole tyyppinäkään millään tavalla harvinainen, vaan niitä on säilynyt lentokunnossakin runsain mitoin.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Kittyhawk oli brittien nimi kyseiselle koneelle, joten ei se mitenkään väärin ole.

P-40 ei ole tyyppinäkään millään tavalla harvinainen, vaan niitä on säilynyt lentokunnossakin runsain mitoin.
Niin no itse olen aina ollut sitä mieltä, että nimet Tomahawk ja Warhawk kuulostavat huomattavasti paremmilta kuin Kittyhawk. Tomahawkista tulee mieleen inkkareiden taistelukirves ja Warhawkista ihan vaan yleensä jokin sotaisa uljas haukka. Kittyhawkista taas tulee mieleeni lähinnä jokin kissanpentuja kiusaava perverssi lintu. Jos en osaisi englantia, niin sitten tätä ongelmaa ei tietenkään pääsisi syntymään.
:-)

Ja toki P-40 ei ole tyyppinä harvinainen, mutta oli se kyllä Suomen Ilmavoimien tyyppinä harvinainen.
Ihan hieno ajatus tehdä P-40 Suomalaisessa sotamaalauksessa. Koneesta tulee itselle aina mieleen 60-luvun muskeli jenkki autot. Itse laittaisin tunnukseksi WH-57, vuosikerta on jotenkin lähellä sydäntä.
Eli kyllähän tuo KH olisi mielestäni oikein, tuo Tomahawk kun oli brittien nimi B ja C versiolle, Kittyhawk taas P-40E,F,K,L,M ja N malleille. Warhawk taas amerikkalisten käyttämä nimi.
Raimo Leino kirjoitti:
Niin no itse olen aina ollut sitä mieltä, että nimet Tomahawk ja Warhawk kuulostavat huomattavasti paremmilta kuin Kittyhawk. Tomahawkista tulee mieleen inkkareiden taistelukirves ja Warhawkista ihan vaan yleensä jokin sotaisa uljas haukka. Kittyhawkista taas tulee mieleeni lähinnä jokin kissanpentuja kiusaava perverssi lintu. Jos en osaisi englantia, niin sitten tätä ongelmaa ei tietenkään pääsisi syntymään.
:-)
Nimen perustana on Pohjois-Karoliinan osavaltion rannikolla oleva "Kitty Hawk" -niminen kaupunki.
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.
Pekka Tiihonen kirjoitti:
Ora Lassila kirjoitti:
Nimen perustana on Pohjois-Karoliinan osavaltion rannikolla oleva "Kitty Hawk" -niminen kaupunki.
Ja tapahtuihan siellä ilmailun kannalta varsin merkittävä asiakin!
Aivan, jotakin pientä näpertelyä. ;-)
Pekka Tiihonen kirjoitti:
Ja tapahtuihan siellä ilmailun kannalta varsin merkittävä asiakin!
No juu juu, kaikki nämä toki tiedän - Wrightin veljistä lähtien.
Tuo Kittyhawkin nimen Suomen kielisen käännöksen "herjaaminen" oli tietenkin ihan vaan ironiaa ja vitsailua. Kissanpentuja kiusaava pervo lintu on mielestäni hupaisa ajatus - vähän niinkuin Kelju K. Kojootti - jos nyt joku tuollaisen olion olemassaolosta on tietoinen.

Noh, onneksi tässä P-40 hävittäjien sarjassa ei minkään alatyypin nimeksi tullut Pussyhawk - suomentakoon ken tohtiipi …
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.