Pienoismallit.net

Maalin annostelu

Miten parhaiten onnistuisi tuo maalien ja ohentimien annostelu?

Tähän mennessä olen käyttänyt suoraan purkista menetelmää, mikä jättää aika paljon toivomista
tarkkuuden suhteen.

Olisikohan lasinen pipetti tms. ratkaisu?
Pipetti tai kertakäyttöruiskut ovat varsin hyviä.
Nuo on toki aikapitkälle makuasioita. Pipetti on meikän makuun hiukan liian hankala puhdistettava, joten itse käytän yksinomaan erikokoisia injektioruiskuja. Jos sekoitussuhde ei ole satatarkka ja maalimäärä on vähäinen, niin Kinder-kuppiin tulee annosteltua maalia grillitikulla tai valurungonpätkällä ja ohenninta suurikokoisella vesivärisiveltimellä.
Injektioruiskut ovat käyttökelpoisia. Niissä kun on vielä mitta-asteikko tarkkaankin sekoitteluun. Akoinaan vielä emaleta käyttäsessäni kävi kyllä niin, että joko maali, ohennin tai molemmat reago ruiskun männän tiivisterenkaan kanssa muuttaen sen käyttökelvottomaksi. Ei tosin tapahtunut ihan kaikkien ruiskujen kanssa. Akryylien kanssa ei ole tuotakaan ongelmaa.
Juu, ohennin saattaa sulattaa männässä olevan kumitiivisteen. Tämän vuoksi ruisku kannattaakin puhdistaa saippuavedellä käytön jälkeen. Itse käytän tälläisiä kumitiivisteellä varustettuja ruiskuja, ja ainakaan mineraalitärpätti ei sulata kumirengasta.
Tuo tiivisterenkaan sulaminen arveluttikin, tosin tarkoitus olisi jossain välissä kokeilla Lifecolorin akryylejä,
jo pelkästään emalien hajuhaittojen takia.
Akryylimaalit ovat sinänsä hieno juttu, mutta muistakaa että hajuhaitan poistuessa verrattuna öljyväreihin astuu kehiin uusi uhka. Akryylimaalit joutuessaan pölynä keuhkoihin jäävät sinne eli keuhkot kontaminoituvat ajankanssa, niinpä maalatessa akryylimaaleilla on syytä käyttää hengitysteiden suojana pölysuodatinta. Öljyvärien kanssa suodattimen tulee olla pöly / liuotin tyyppiä. Lisäksi kummankin värintyypin kanssa on hyvä ilmanpoisto suotavaa ja korvausilman tuominen tapahtuu aina "puhtaalta" alueelta.
Viimeksi muokattu 16.5.2007 13:10