Pienoismallit.net

Pienoismallien tekoon alakoulussa - neuvoja kaipaan

Ohjaan historiaprojektia, jossa tarkoituksena on rakentaa 2- ja 5-luokkalaisten kanssa pienoismalleja/pienoishuoneita/diodraamoja. Aineina on mm. vanhojen rakennusten (savutupa, savusauna, parituvan pirtti, navetta eläimineen) sisäkuvia sekä ulkokuvia mm. kaskenpoltosta, kalastamisesta, pyykkipäivästä. En tiedä pienoismalleista mitään, enkä ole niitä koskaan harrastanut, mutta niin vaan niitä ryhdytään tekemään, siinäpä sitä oppii. Ensimmäinen kiperä kysymys on tietenkin mittakaava. Mikä (tai mitkä, sisä- ja ulkokuvilla voi olla eri mittakaavat) kannattaisi valita, jotta rakentaminen ei ole lapsille liian vaikeaa, mutta toisaalta pienoismalli pysyy järkevän kokoisena? Ajatuksena on rakentaa pienoismalleille laatikot, joihin ne tulevat näytille. Laatikoiden tulisi olla suhteellisen vaivatta siirrettäviä, eli ei jättikokoisia.

Tarkoituksena on tehdä taustat ainakin osittain maalaamalla. Kaikki pyritään tekemään itse, eli valmiita tavaroita ei pienoismalleihin tarvitse välttämättä kaupasta löytyä. Ihmishahmoista tosin mietin, että nuket voisi hankkia valmiina, jos löytyy tätä projektia varten sopivan kokoisia. Samoin eläimet voisi hankkia valmiina malleina.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita! :)
Terve

En osaa suoraan vastata kysymyksiisi, mutta kirjoitan asian vierestä, johon opettajana lienet tottunut, silloin kun vastausta ei tiedetä.

Ensinäkin kirjastosta kannattaa lainata seuraava teos:

www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522540811

Kyseessä on tälläkin sivustolla esiintyvän Timo Nyyssösen melko tuore opus, jossa käydään läpi lähes kaikkea alaan liittyvää.

Sivustolta kannattaa myös etsiä esimerkkejä. Pahvia, balsaa, muovia jne. voi käyttää materiaalina. Linkitän muutaman esimerkin tähän:

www.pienoismallit.net/galleria/malli_4238/

Rönskärin majakka, Tervapuron hieno malli. Hänellä taisi olla majakoita enemmänkin. Yksinkertaistettu majakka voisi olla lapsille mukava rakennettava.

www.pienoismallit.net/galleria/malli_3301/

Tuossa Janne Ikosen mykistävä tuotos. En tiedä materiaaleja, mutta jos tekijä on yhä sivustolla, niin asiaa voinee aina kysyä.

www.pienoismallit.net/galleria/malli_2693/

Katja Ruuhisen yksinkertaisempi huonemalli. Materiaalitkin mainitaan.

www.pienoismallit.net/galleria/malli_381/

Janne Ikosen lapsena tekemä "hirsimökki".

Tuossa tosiaan vain muutamia esimerkkejä. Itse muistan, että ala-asteella tehtiin aikoinaan Hämeen linna tulitikkuaskeista ja sanomalehdestä, sekä kartongista. Mallin tarkkuutta en muista, mutta sen muistan, että pidin sen tekemisestä, ja vielä näin yli 40 vuotiaanakin muisto on mukava.

Toivottavasti muut osaavat auttaa sinua paremmin itse kysymyksissä.

Timo
Viimeksi muokattu 13.4.2013 09:05
Varsin vähän kanssa aiheesta kanssa tiedän, mutta ainakin arkkitehdit käyttävät kapalevyä rakennusten pienoismallien tekemiseen. Helppo leikata ja maalata. Liimaus onnistuu ihan erikeepperillä. Askartelumassa kuten das massa (http://www.napsakka.fi/tuotteet.html?id=529/) on kätevää maaston muotojen tekemiseen sopivan, ei liian sileän, alustan päälle. Sammal, jäkälä, oksat, kivet ja hiekka yms. luonnontuotteet tarjoavat simppelin keinon tehdä maastoon yksityiskohtia kuten puita pensaita ja kivikkoa.
Tästäkin voisi löytää ideoita www.pienoismallit.net/galleria/malli_6538/
Ehkä 'hieman' suureellisempi projekti mutta työtapoja yms voi hyvin soveltaa. Kannattaa katsoa saman tekijä (Untamo Sallinen) muutkin työt.
Mittakaava kannattaa valita tietysti sallitun koon mukaan, mutta jos sinulla on valmiita figuureita yms. jotka ovat tietyssä mittakaavassa niin kannattaa ne talot/huoneet rakentaa myös kyseiseen mittakaavaan. Ei vääristy silloin perspektiivit.

Tämä sivu on oiva apu noiden mittakaavojen laskemiseen: jbwid.com/scalcalc.htm
Hienoa että lapsetkin pääsevät koulun merkeissä kokeilemaan tätä pienoismallien tekemisen jaloa harrastusta. Liian vähän minusta nykyaikana korostetaankin itse tekemisen taitoa ja onnistumisen riemua, kun tuntuu siltä että nuoret ovat nykyisin keskittyneet ainoastaan kännyköiden räpläämiseen ja tietokonepeleihin.
Mutta asiaan: Kysyit mittakaavasta. Minusta näissä tämän tyyppisissä hommissa kannattaisi pitäytyä "nukkekotimittakaavassa" elikkä 1:12. Tässä mittakaavassa löytyy valtava määrä valmista tarjontaa pikkukotien kalustamiseksi, jos ei aivan kaikkea halua itse tehdä. Tässä vaan yksi esimerkki alan tarjonnasta. Myös talojen asukkaita, elikkä 1:12 nukkeja löytyy mielin määrin vauvasta vaariin ja kaikissa hintaluokissa, niin suomalaisista alan liikkeistä kuin netin kautta maailmaltakin.
Hei!

Kiitos neuvoista! Päädyin jo viikonlopun aikana sisäkuvien suhteen nukkekotimittakaavaan 1:12. Kapalevyä meillä on rakennusmateriaalina, se on minulle museoalan ihmisenä tuttua (en ole itse asiassa opettaja, vaan museon edustajana projektia ohjaamassa :) ). Samoin tuo Pienoismallirakentajan käsikirja on lainassa, siitä on ollut valtavasti apua.