Pienoismallit.net

pienoismalli rakennuksesta

Tilasin ajat sitten Helsingin rakennustaiteen musoesta 1/ 100 Joensuun kaupungintalon julkisivu ja pohja piiros kopiot.Haluaisin tahdä tuosta talosta mallin .Miten lähtisin tekemään .Talo on minulle arvokas .Vaikka en asu enää Joensuussa. Terveisin Osmo.
Viimeksi muokattu 9.3.2013 18:38
Moi Osmo,

mikä on ajattelemasi mittakaava?

Esim. styreenilevyjä saa erilaisilla kuvioilla, laudoitusta, kiveä, tiiltä jne. Ainakin Mallikaupassa Helsingissä ja Modelshopissa Tampereella on hyvä valikoimaa Plasturctia tai Evergreeniä. Styreenistä saa myös erilaisia tankoja, profiileita ja muita muotoja. Tietenkin olettamuksella, että "muovi" on tuttu rakennusmateriaali.

Jos taas balsa ja kartonki tuntuu paremmalta, niin kartonkiakin saa erilasilla valmiilla painetuilla kuvioilla.

- Juke
[quote="Juke"]
Moi Osmo,

mikä on ajattelemasi mittakaava?

Esim. styreenilevyjä saa erilaisilla kuvioilla, laudoitusta, kiveä, tiiltä jne. Ainakin Mallikaupassa Helsingissä ja Modelshopissa Tampereella on hyvä valikoimaa Plasturctia tai Evergreeniä. Styreenistä saa myös erilaisia tankoja, profiileita ja muita muotoja. Tietenkin olettamuksella, että "muovi" on tuttu rakennusmateriaali.

Jos taas balsa ja kartonki tuntuu paremmalta, niin kartonkiakin saa erilasilla valmiilla painetuilla kuvioilla.

- Juke

Se saa olla mittakaavalta 1/ 100 Talo on muutenkin iso punatiilirakennus .Miten lähden ovet ja ikkunat tekee. Minulla on vain muutamia pahvimalleja .tulostanut ja tehnyt netistä. Pyörötornit ja kuparinen katto .Talo on tosiaan vanha 1914 vuodelta.Ainostaan muutama mestari arkkitehti Eliel Saarisen taideteos suomessa Lahden kaupungintalo Joensuuun kaupungintalo ja Helsingin rautatie asema. Mikä Joensuun kaupungitalossa kiinostaa siinä on erikoinen torni . Mahtavan houkutteleva talo.terveisin Osmo.
Mieleisestä pienoismallirakennuksesta

Ajatttelin lähteä työstää ja tekee tätä minulle niin rakasta Eliel. Saarisen mallia seuravaalla tavalla. Tulostaa ensiksi nuo julkisivu piirrustukset tarra arkille A 4 kokoon. Minulla on myös punatiilen näköistä seinää. .Tulostaisin nekin tarra arkille huolellisesti mitaten liimaten ja leikaten vuoraten julkisivusienät. Harmaa samalla tavoin kivijalkaan. ikkunat tulostaisin jollekkin vaalealle paperille ,Sekä ovi liimaten leikatn huolellisesti paikalleen. Sitten lujat sinät liimaan taloksi ja mustan katon .Ellen löydä peltitkaton näköistä tietokoneella muokaten. lopuksi mustasta pahvista tuo tornin erikoinen kupoli. .Tästä saattaisi tulla nettimallin vertoinen lähes .Aikaa vaivaa kärsivällisyyttä.Tietysti patsaat oikean kaupungin talon kuvasta muokkaammalla tietokoneessa ja leikaten huolellisesti ja liimatan paikoilleen. .Toki otan miellläni askarteluvinkkejä vastaan. terveisin Osmo.
Viimeksi muokattu 10.3.2013 14:19
Hei Osmo,

nykyään saa jos jonkinnäköistä valmista katto-, seinä- ja kivijalkamateriaalia, joten ei kannata mieelstäni alkaa tulostelemaan paperille itse, koska tuloste on aina kovin kaksiulotteinen.

Voisit käydä katsomassa mitä löydät seuraavilta valmistajilta mitä tuleen valmiisiin muovi tai kartonkilevyihin:

Auhagen, Kibri, Vollmer, Noch, Walthers muutamia mainitakseni. Myös esim. ikkunoita saa erilaisia valmiina, tässä yksi esimerkki Auhagenin tarjonnasta : www.auhagen-shop.de…nsterb--246-gen--und-fenster.html&XTCsid=ps41m6hr78moi3a10k3hesn0l5

Jos ikkunoita ei löydy valmiina niin itse lähtisin tulostelemaan piirtoheitinkalvolle originaalikuvasta ja siiehn onkin sitten helppo rakentaa pokat ja ristikot joko muovirimasta tai kartongista päälle, kun valmit viivaat on jo piirrettynä tulosteena siihen kalvoon, ja kalvohan toimii samalla ikkunalasina.

Lycka till!

- Juke
Katso huviksesi linkkiä Snadikatu. Tein siihen useita kaupunkitaloja, joissa kiviseinää, tiiliseinää, lautaseinää, peltikattoa, huopakattoa ja muita yksityiskohtia juuri noista valmiista muovimateriaaleista.
Voisiko 1:87 olla sopiva mittakaava. Tähän saa valmiina erilaisia styreenipintakuviolevyjä, profiileja…Muuten kovasti tehdään lähtöjä, minne? ..itse alkaisin tulostella…:)
Suosittelen tutustumaan ko. herrojen tuotoksiin ja heidän nikseihin: mestarimallit.com

Kaverukset löytyvät täältä sivustoltakin.
Niitä 1:87 valmiita materiaaleja voi kyllä hyvin hyödyntää 1:100:kin.
Tuosta bolgista voinee saada jotain vinkkiä tiilirakenteisen talon mallaamiseen.
www.pienoismallit.net/galleria/malli_6126/