Pienoismallit.net

Sotka (Ps.245-3)

Valmistuipa viimein, oli tekeillä kolmatta vuotta.

Nyt kesällä sain taas kaivettua sotkan esille, josko sen saisi tällä rupeamalla valmiiksi.
Pohjana Dragonin T-34/85, lopputuloksen olisi tarkoitus muistuttaa Ps.245-3:ta: www.andreaslarka.net/ps245003/ps245003.html
Dragonin sarjaan on sitten kasattu erinäistä vipstaakia, enimmäkseen itsetehtyjä. Ainoat aftermarket-roippeet mitä olen käyttänyt tähän mennässä ovat tykinputki, etuvalot, ja moottorin verkko (+ siihen tuleva peruutusvalo zoom-setiltä tamiyan sarjaan). Lapioihin ajattelin käyttää etsiosan em. setistä, ja tehdä toisen samanlaisen hukkapaloista, mikäli vain etsiosan malli käy suomalaiseen kaivaimeen.

Varhaisemman malliset pyörät tuliva Maquetten setistä, tosin jälkiviisaasti sanoen olisi ollut huomattavasti helpompi kannibalisoida toisesta Dragonin sarjasta sopivat pyörät. Muuten sopivat tähän projektiin mallikkaasti, mutta akselin reikä oli liian suuri. Valunrungon pätkällä täyttämisen jälkeen olisin reikien poraamiseen olla joku tieteellinen apuväline, käsivaralta tusatessa lopputulos oli vain ei niin täydellisesti keskellä olevia reikiä, joten reikiä piti suurennella puukolla suuntaan jos toiseenkin, jolloin romuttuivat sovitteet, ja siihen toimi lääkkeeksi 2-komponenttiepoksi, jolla sain pyörät enemmän tai vähemmän oikeille paikoilleen.

Torniin tein isomman sadesuojalevyn, hitsisaumoja tein green stuffista ja venytetystä valurungosta (samoin kuin runkoonkin), kaikki tarttumaraudat korvasin kuparilangalla, ja taakse tein valunumerot valurungosta irti
leikatuista osien numeroista. Ja tietenkin vasta liian myöhään huomasin että Dragonin tornin asekilpi on väärää mallia, ilman pidempiä "siipiä" sivuilla. Parempi olisi ollut hommata korvaava hartsiosa, tai korjata puute ennen koontaa. Kaipa se tässäkin vaiheessa onnistuu.
Mitähän tuohon kannattaisi käyttää? Kittiä, tyyliin green stuff & milliput, vai tehdäkö styreenistä?

11.7
Pientä edistystä taas. Pultti-mutterihässäkät sain paikalleen, ja samalle lokarille laatikot. Mutterit voisivat olla aavistuksen pienempiä, mutta tuota pienempää kuusikulmaista muovisoiroa ei löytynyt.

31.8
Analogisen tv:n aika käy vähiin, mutta ei vaikuta kotiuttamiseen.
Eikä siihen että nyt keskityn Sotkaan kun sain La-7:n valmiiksi. Päätin viimeistellä tornin ensiksi. Pistooliportit sulautin paremmin esikuvaa vastaavasti tornin kylkiin milliputtilla.
Samasta aineesta kävin myös tekemään asekilven pidempiä "siipiä". Perusmuoto on jo valmiina, postaan kuvia jahka saan mökkylät valmiiksi. Noihin milliputtista tehtyihin muokkauksiin tulee vielä mr. surfaceria kerros tai pari, etteivät jää liian sileiksi.

1.9
Nyt on asekilven muokkaus perusmuodoiltaan valmis. Hiontaa ja mr. surfaceria tarvitaan vielä.

2.9
Asekilvessä on yksi kerros surfaceria. Alkaa näyttää aika hyvältä minusta, joitain kulmia voisi ehkä vielä tosin vähän pyöristää.

6.9
Tornin kaikki karheat pinnat ovat nyt surfacerissa, ja takalokarin hedelmäkorin ripustimet kiinnitetty & korin sopivuus todettu. Sen verran hento kori on että jätän irralleen lopun koonnan, maalauksen & muun häsläämisen ajaksi. Ja ihan maalauksenkin kannalta, sisäkulmiin ei pääsisi oikein käsiksi jos olisi kiinni.

12.9
Päivitystä ja edistystä.
Torni alkaa olla valmis.
Runkoon aloin tekemään loppuja työkalupidikkeita. Mahdollisimman pitkälle etsiarkkien jämiä hyödyntämällä pyrin etenemään, mutta joitain osia on pakko vääntää scratchina.

Ja se perkuleen takavalon etsiosa meni lattiaörkin saaliiksi! Sarjassa ei jostain syystä tullut minkäänlaista takavaloa, joten käytin tamiyan sarjaan tarkoitetun zoom-arkin valosuojusta ja lamppuosaa. Valurangasta tehdyn valon pääosan huono asemointi peittyy itse lamppuosaan, joka lähtikin lattialle. Jostain pitää venkoilla korvaava osa sitten…

14.9
Nyt alkaa malli olla vaarallisen lähellä pohjamaalausvalmista. Enää ei puutu kuin etuvalojen pidikkeet etulevyyn ja sahan kiinnityspisteet takasivulle.

16.9
Löysinpähän välttävän sijaisen lattian saaliiksi joutuneen etsiosan sijaiseksi. Onneksi tämä ei päässyt karkuun.
Olin valmistautumassa pohjamaalaukseen ja tarkistin että aikaisemmin kasaamani telat sopivat vielä. No, toinen puoli meni paikalleen hyvin, toinen jäi about 2mm liian lyhyeksi…
Ei muuta kuin hankkimaan lisäpituutta oikomalla roikkoja laittamalla tela puristuksiin.
Uskaltaisikohan tuota kastaa kuumaan veteen että oikenisi nopeammin?

Värivinkkien haku on ollut hedelmätöntä, joten taidan vaan mennä raakasti eteenpäin xtracrylicsin British interior greenillä ja mustalla pohjamaalilla.

Edit: Kah, puristimet auttoivat. Nyt ei kuin pohjamaali pintaan.

17.9
Nyt on pohjamaali pinnassa. Pientä paikkailua pitää vielä tehdä pensselillä niihin kohtiin minne ei spray yltänyt. Sitten ei muuta kuin ruiskimaan väriä pintaan.
Jos aloittaisi ensin hiukan mustalla tummennetulla interior greenillä ja siitä kehitellä.

19.9
Maalausta aloittelin. Tarkoitus olisi saada tänään pintaan 1 kerros vihreää. Maali on Xtran akryylia, 4 osaa britti-interior greeniä, 1 osa mustaa. Vaikuttaa yllättävän hyvältä, vaikka itse sanonkin. Kuva ei anna täysin autenttista käsitystä sävystä, meni aavistuksen tummaksi.

20-21.9
Maalasin esivarjostukset pensselillä ja ruiskutin niitten päälle tummennettua maalia. Olisi voinut näin jälkikäteen ajatellen olla tummempaakin.
Menin rikkomaan sen kuormalaatikonkin. Maalatessa putosi ja vaistomaisesti nappasin sen jalkojeni väliin. Hiukan ruttuunhan se meni. Onneksi vain kolmesta kohdasta irtosi liimaus. Hiukan kiroilua ja pikaliimaa niin hedelmälaatikokko oli taas kasassa.
Huomaa kuvassa paremmin näkyvä vihreä. Ruiskumaalauspaikan lamppu vääristää harmaaseen päin.

Maali meni harmaaseen päin kyllä, muttei niin paljon. Seuraavaksi alkup. interiööri-vihreällä ruiskutus korkeisiin & tasaisiin kohtiin ja muutenkin rikkomaan monotoniaa.

22.9
Perusmaali on pinnassa. Otin kuvan rakentelupyödälläni, lamppu siinä antaa paremman kuvan sävystä, tosin vääristyy nyt hiukan seepian puolelle (vrt. sanomalehden väriä eri kuvissa)
Seuraavaksi taitaa ollakin siirtokuvien vuoro.

23.9
Ei suurempaa edistystä. (Vielä. Telojen maalauksen olen tänään jo aloittanut ja siirtokuvien alle tuleva lakka olisi tarkoitus vetää pintaan.)
Huomasin mallin kyljessä mystisen tummemman läiskän, kuin hallitseman purske maalia tai lakattu alue. En kumpaakaan ollut tehnyt. Ainoa mitä olin mallin läheisyydessä tehnyt oli ruiskun puhdistusta airbrush cleaner-litkun kanssa. Laitoin pisaran tankin mahapuolelle, ja taisi löytyä syy tahraan.
Mitä tästä taas opimmekaan?
Malli pois kaikkien roiskumisalttiitten kemilaakien läheisyydestä.
Koitin häivyttää spottia ensin perusvihreällä. Sen näyttäessä aika karsealta, sumutin tummempaa sekoitusta päälle (kts. kuva). Ei täydellinen, mutta välttää. Toivottavasti sen saa hieman paremmin piiloon myöhemmässä vaiheessa.

24.9
En jaksanut sitä läikkää katsella enempää, joten ruiskuttelin uudemman kerran väriä pintaan.

25.9
Nyt sain siirtokuvat pintaan ja telojen maalauksen aloitettua.
Kokardit ovat Kuivalainen decals-arkilta 001. Loistavia. Näitä lisää, mikä valmistaja sitten onkaan.

Rekisterinumerot koostin Wiking-decalsin T-34-arkilta. Näistä ei ole niin mairittelevaa sanottavaa. Mielestäni samaa kastia kuin InScale.
Arkilla näyttävät suht. ohuilta ja hyviltä, mutta asetellessa osoittautuivat jäykiksi ja (melkein yhtä) hankaliksi kuin academyn tuotokset. Pinnan kiiltoaste eturungossa sama kuin tornissa kokardien alla, mutta jäivät kiiltelemään, ja paksuutensa takia näkee mistä on leikelty, jos tarkkaan katsoo. Kyllä ne sai ihan hyvin asettumaan kun vähän viilteli kiiltojen kohdalta ja siveli useampaan kertaan microsolilla.
Koodeista piti poistaa piste ja muokata kakkonen. Numero kolmet ovat hiukan väärää tyyliä, mutta en jaksanut käydä örvöstämään enempää. Syystä tai toisesta (ehkä kolmannestakin), taka rungon rekkarista tuli liian pitkä vaikka omasta mielestäni asemoin dekaaleja oikein. Kolmonen olisi pitänyt mennä vain osittain moottorin huoltoluukun ulkopuolelle, mutta nyt meni kokonaan. Annoin olla, näitä en halunnut käsitellä enää kun sain ne kerran kunnolla kiinni. Joutuu varmaan mattalakkauksen jälkeen pienellä pensselillä korjata kiiltelyjä, semmoinen aavistus on.

26.9
Teloja maalailtu lisää.
Sitä voisi vielä kuivapensselöidä telakenkien ohjurihampaat kirkkaammiksi kuluneiksi ennen paikalleen asentamista.

30.9
Telat ovat paikallaan. Toinen puoli meni hyvin paikalleen, mutta tällä puolella, josta on kuva, osoittautui yläpätkä pari milliä liian lyhyeksi, Vaikka omasta mielestäni silloin teloja kasatessa nimenomaan katsoin että pituus tulee oikeaksi. Silloin piti jättää hiukan roikkuviksi (kaksi palaa vähemmän ja tela oli täysin alamittainen).
Laitoin yläpätkän puristukseen jolloin sain lisää pituutta suoristuvista roikkeista. Tästäkin huolimatta pari rakoa (veto- ja johtopyörän ja yläpätkän väli) jäi aavistuksen liian suuriksi, mutta eivätpähän pistä silmään enää. Korvatulpilla saa muuten telat pidettyä hyvin paikallaan liiman kuivuessa. (Styreeniliima telojen päissä (muovi vs. muovi) & pyörien akseleilla ja pva maalatuilla kohdilla)

Ruiskuttelin siirtokuville mattalakan (ensin päällä yksi kerros pensselöityä tavaraa. Tornin kuvasta saa parhaan käsityksen miten hyvin sulautuu mattaan maaliin. Rungossa tummempaa aluetta teki micro sol, jota pääsi lakkaamattomalle alueelle siirtokuvia laittaessa. Sol tummentaa matat maalit.
Jos ei lakkaa koko mallia, kannattaa siis vetää kiiltävää sen verran reilulle alueelle, ettei solia pääse hakoteille. (josko noita rajoja uskaltaisi jälleen kerran häivyttää, vai hoitaakohan vanhennuksen senkin?)

[haaveilua]
Kunpa joku tekisi parempia panssarisiirtokuvia suomi-aiheille.
Joita siis saisi täältäkin (decalcomaniacsia tänne härmäänkin!). Tässä olisi yksi asiakas.
Onneksi on lekoille Techmodin arkit. Vähentää Inscalen tarpeen minimiin.
[/haaveilua]
Täytyy kokeilla niitä model masterin siirtokuvapehmentimiä.

4.10
Nyt alkaa olla voimakas tunne että tämä projektihan voi valmistua hetkenä minä hyvänsä.
Viimeksi maalailin kulumia ja litkuttelin varovaisesti lifecolorin ruostelitkulla. Idea oli enemmänkin saada pintaan elävyyttä kuin ruostetta, tosin tornissa saattoi lipsahtaa pari ruostehipsaa.

7.10
Jokeri-pokeri-poks!
Nyt eivät enää rekisteritunnukset kiiltele.
Kikka-kuutosena maalia ja pieni pensseli. Sekoittelin mahd. hyvin joukkoon sulautuvaa vihreää ja korjasin kiiltelyt. Syynä hommassa tapahtui pieniä mokia rekkareitten puolelle, ja niitä sai korjailla valkoisella sitten. Tulos ei niin skarppi kuin dekaalit alunperin, mutta minusta paljon parempi kuin hirveät kiiltelyt.

Nyt ei puutu perusmaalauksesta kuin kk ja pakoputket, sitten onkin pastellien ym. vuoro.
Pakoputkien maalausvinkkejä otetaan vastaan.

15.10
Aloittelin pakoputkien maalausta. Mustalla ja ruskealla litkulla lähdin liikkeelle. Mitä noille kannattaisi ennen pastelleja ym. tehdä vielä? Kuivapensselöinti tummalla metallisävyllä?

23.10
Valmis!
(kai…?)

Migin pigementeillä ja jauhetuilla pastelleilla tein kerääntynyt kuraa ja pakokaasuvanat putkien alle. Alunperin kuivana lisäämäni pigmentit vaikuttivat kohtuuttoman räikeiltä (rantuja, epätasaista jälkeä jne, joten käsittelin koko mallin akkuvedellä ja isolla pehmeällä pensselillä levittelin tauhkaa paremmin ja poistin liikoja. Takarekkarin viiltelin moottorin luukun kohdalta, enää ei mene siirtokuva luukun yli yhtenäisenä.

24.10
ja merkataan valmiiksikin sitten, oli unohtua.

Kommentit

AKK 10.7.2007 18:28 Vastaa lainauksella
Hieno. Sattumalta iteselleni tuli tuo dragonin sarja eilen ja tänään rupesin siitä väsäämään Ps. 245-7:)
Näyttää herkulliselta. Kansivarusteista päätellen teet sodanjälkeistä mallia. Hieno homma, komivärikaavioisia Sotkia näkee melkein joka mellinäyttelyssä, mutta sodan jälkeistä Sotkamallia en ole muistaakseni nähnyt koskaan.
Edellisen viestini kirjoitusvirheeseen viitaten, ei siis mellinäyttelyssä vaan mallinäyttelyssä.
Juu, sodanjälkeinen vaunu on rakenteilla.
Eipä ole tosiaan moisia näkynyt. Jonkinlaista erikoisuudentavoitteluahan sitä pitää olla aina välillä. ;)
Hyvältä näyttää tähän mennessä. Hyvin tehdyt lisäosat.
Muuten, Osaako joku kertoa mikä on tuo teline takalevyn oikeassa yläkulmassa, pakoputken vieressä? Joku kyseli missing-lynxin sivuilla laitteen käyttötarkoitusta pari viikoa sitten. Tekee suomalaista sotkaa.
Siitä en osaa kyllä sanoa. 'Suomalaiset panssarivaunut 1918-1997'-kirjassa on tässä varustuksesssa olevasta vaunusta (Ps.245-7) yksi kuva. Telineessä on jonkinlainen litteähkö sylinterimäinen värkki, ämpärimallisella simppelillä kantokahvalla.
EKo 11.7.2007 13:30 Vastaa lainauksella
Todella siistiä jälkeä , mulla sama sarja odottaa inspiraatiota myös jatkuakseen , ehkäpä tästä innostuneena kaivan sen tuolta pölyistä esiin . . .
KimmoR 1.9.2007 12:49 Vastaa lainauksella
^Gunzen tekemä pohjamaali/nestemäinen kitti, jolla on hyvä täyttää pinnan epätasaisuuksia, ja karkeammalla laadulla (500) tehdä karkeaa pintaa esim. panssareihin.
Nättiä, nättiä! Näin taidokasta työjälkeä on aina ilo seurata. Erittäin piristävä poikkeus on myös valinta tehdä Sotka sodanjälkeiseen kuosiin. Niitä kun ei ole liiemmin malleina näkynyt.
Ärsyttävän kärsivällistä, ja hienoa työtä. Oma pinna kun ei tuollaiseen näpertelyyn oikein veny… jostain pitää aina oikoa. Josko tästä saisi innostusta itsellekkin?
Mielenkiintoinen projekti seurata.
Näyttää tulevan malli jonka tahtoo nähdä täysin valmiina,niin paljon olet lisännyt kaikkea pikku detaljia että mallista tulee taatustu hieno.
Siinä on ainaki miljoona yksityiskohtaa :) Hieno tankki tulee varmasti…
-QWQ- 17.9.2007 23:43 Vastaa lainauksella
Kauan olet jaksanu räplätä noita osia…tosta taitaa tulla aika komee…sitten muutaman vuoden päästä :D
^Mitäs herjaa siellä heitetään? Kyllä tämä ihan lähiaikoina (tänä vuonna… Ollaan realisteja) pitäisi valmistua. :D
Näyttää ainakin omaan silmääni melko harmaalta tuo sävy. Kuva tekee tepposet? Vai muuttuuko sävy vielä filttereiden tms. myötä?
Juu, osittain kuvan syytä. Ja sävy tulee tuosta vielä jonkin verran muuttumaan. Ainakin pastellikäsittelyä ja pienimuotoista litkutusta suunnittelen. Eikä varovainen ylimaalaus ohuella alkuperäisellä tai hiukan sävytetyllä maalilla ole poissuljettu mahdollisuus.
OH 19.9.2007 20:28 Vastaa lainauksella
Moi!

Hieno vaunu tulossa. Tässä yksi linkki tuon mystisen vihreän maalin väriin.
www.ipmsfinland.org/artikkeli_artikkelit_suomalaisenmaakalustonnaamiomaalit.html

Kuvasi ei varmasti kerro läheskään kaikkea käyttämästäsi maalista. Linkissä oleva vihreä väri on varmasti ainakin suuntaa antava, mikäli vielä meinaat tehdä jotain sävytyksiä.
Taitaa jäädä mysteeriksi se väri.
Tuossa artikkelissa on vihreistä käsitelty venäläinen suojaväri, kenttäharmaa, kimmo kenttävihreä ja TM1474/76 kenttävihreä.
Kimmo tuli käyttöön vuonna 1959, TM1474/76 myöhemmin.
Tässä kansivarustuksessa olevasta vaunusta on 1918-1997-kirjassa yksi kuva, Ps.246-7 vuonna 1952. Mustavalkokuvasta ei saa muuta selville kuin että kovin tumma sävy ei ole kyseessä.
Ota näistä sitten selvää…
Kunhan runnon projektin valmiiksi.
Väri kysymyksistä…

Jos mietitte noin tarkkaan Ps kaluston värejä löydätte pian itsenne kaulaa myöden suosta.

Lyhyesti: Jos väri näyttää hyvältä ja oikealta, se voi johtua siitä että se on oikea. Värianalyyseja voidaan tehdä vaikka millä tavalla mutta pienoismalleissa käytetyt värit eroavat noistakin jo.

Silmä on hyvä väri mittari, sillä mittakaava ja materiaali (muovi vs. rauta) vaikuttavat asiaan…
Samoilla linjoilla Jaakon kanssa tuossa väriasiassa. Totta kai kannattaa pyrkiä mahdollisimman lähelle oikeaa, varsinkin kun malli muuten vaikuttaa (vähän liiankin :) ) yksityiskohtaiselta.

Voisi ajatella niin, että jos värin todistaminen oikeaksi on hankalaa, niin eiköhän tuon vääräksi todistaminenkin ole ihan yhtä vaikeaa olemassaolevilla referensseillä. Ainakin siltä vaikuttaa :)

Olisikohan huono esimerkki nämä maaliliikkeiden värikarttalipukkeet (ne pienet pahviset). Tikkuaskin kokoinen väriläiskä voi näyttää hyvältä, mutta kun olet maalannut sillä 15 neliötä seinää, niin eipä se enää näytäkään niin hyvältä. Ehkä tilanne on sama 1:1 ja tämän 1:35 tankkien kanssa. Mulla on semmonen kutina, että esikuvan väri (olipa mikä tahansa) saattaisi noin pienessä mallissa näyttää liian tummalta. En tiedä. Mutua :)
Jep, vähän samoilla linjoilla olen minäkin väreistä.
Näitten heti sodan jälkeisten vaunujen kanssa kun on vielä kuulemma niin ettei tästä "PSV-ulkoväristä" ole mitään dokumentteja, museovaunuissa sävy enemmän tai vähemmän väärin. Vedän siis luovasti fezistä.
Maalaus näyttää hyvältä, vaikkakin väri ainakin kuvissa tuo mieleen Panzer Grayn :-)
Panzer grey? Lopputuloksen pitäisi kyllä näyttää vähän samalta kuin tässä Ba-20:ssasi: www.pienoismallit.net/galleria/malli_767/
Jahka saan ruiskittua pintaan raakalla interior greeniä, otan kuvan paremmassa valossa.
Valaistus ja kameran asetukset kyllä muuttavat väriä välillä melkoisesti. Viimeisin vihreän sävy näyttää oikein hyvältä!
Ainakin kuvista päätellen "onnekas" vahinko. Pieni sävyero tuo pintaan pikkusen elävyyttä…
sergeant kirjoitti:
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Ainakin kuvista päätellen "onnekas" vahinko. Pieni sävyero tuo pintaan pikkusen elävyyttä…
äläpäs vingu toiset tekee malleja niska limassa ja sä vaan haukut
Kyllä tuo oli ihan positiivinen kommentti, ainakin minun mielestä. Kaukana haukkumisesta.
sergeant kirjoitti:
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Ainakin kuvista päätellen "onnekas" vahinko. Pieni sävyero tuo pintaan pikkusen elävyyttä…
äläpäs vingu toiset tekee malleja niska limassa ja sä vaan haukut
Kerropa että missä Jaakon kommentissa on haukkumiset?
No, voin sitten laittaa pikku haukut tähän samaan syssyyn…

Sikäli kun nyt teet sodan jälkeistä sotkaa, niin kategoria on väärä…

Tässä mun moitteet…
Markon ja Eskon kanssa samaa mieltä että missähän kohdin Jaakon viestissä oli sellaista että sitä jopa voisi sanoa haukkumiseksi?? Jaakon viestihän oli pelkästään positiivinen kommentti tuosta maalauksessa sattuneesta pikku kömmähdyksestä. Jotenkin takaumana tulee mieleen ne IT-Museon jotkin mallit joiden maalaukset, tunnukset ja jopa mallien esittämät konetyypit ovat täyttä huuhaata. Niistä jopa voisi … ns vinkua.

Tuossa maalaamisessahan valaistuksella on iso merkitys eli kannattaa, jos vain mahdollista tehdä se aina päivänvalon aikaan. Tai sitten hankkia käytössä oleviin valaisimiin ns päivänvalolamput. Silloin ei pääse tulemaan mitään ikäviä yllätyksiä maalien sävyjen kanssa.

T. Hessu
^^No hyvä että laitoit, en muuten olisi huomannutkaan. Jotenkin laitoin vaistomaisesti 2.MS-kategoriaan.
Tuon värin kanssa ei tullut kömmittyä, ainoastaan se tahra aiheutti hampaittenkiristystä.
Niissä harmaammissa kuvissa on mustalla tummennettua interior greeniä, joka tosiaan on harmahtavaa, mutta suurin vaikutus tulee valaistuksesta. (pitääpä muuten ottaa maalauspaikalla kuva mallista niin näkee miten se muuttaa sävyä.

Ja siitä valosta puheenollen, joskus taisi ollakin työpisteessä päivänvalolamppu, mutta vaihdoin takaisin tavalliseen kun siinä oli jotenkin onneton valoteho.
Millainen olisi hyvä & paras lamppu väsäilyyn muuten?
Pahus nyt en osaa sanoa ulkomuistista mikä oli sen lampun tyyppi joita hankin itselleni tässä aikaisemmin kesällä. Niitähän tarjosi yksi kaveri tällä saitilla tuossa aikaisemmin kesällä. Täytyy katsoa huomenna( nyt töissä ) tarkemmin lampun tyyppi. Itseasiassa minulla on työpyödällä kaksi loisteputki valaisinta, molemmissa päivänvaloputket.

T. Hessu
Itsekin ostin niitä päivänvalolamppuja 2 kappaletta (minimi), ja onneksi ostin 2 kpl. Valoteho on heikko, koska eivät ole kuin 11 W loisteputkia. Normaali koululaislampun loisteputki taitaa olla 30 W, tai ainakin mulla oli sen kokoiset mitkä pois vaihdoin. Eli pari kappaletta vähintään tarvitsee, jos ei muuta valoa ympäriltä tule. Ja kahdella lampulla saa valoa tulemaan useammasta suunnasta, jolloin varjojakaan ei niin herkästi pääse syntymään. Samassa valaistuksessa on sitten hyvä ottaa myös kuvia.

Voihan niitä yrittää katsella, josko löytyisi isompitehoisia. Minulla ei siitä ole tietoa.
Ne minun päivänvaloloisteputket ovat Sylvania Lynx S 11W, colour:860, 900 lumens 155mA. Kuten Markokin mainitsi niin yhden 11W:n teho on vähän heikohko, silläpä minäkin hankin toisen valaisimen työpöydälle. Ja nyt näkee tosi hyvin työskennellä.

T. Hessu
Okei, kiitoksia.
Täytyy käydä katselemassa.
Itse olen huomannut, että nuo kotimaiset siirtokuvat tottelevat hieman paremmin Model Masterin tuotteita.
Jos käytössäsi on pigmenttejä niin suosittelen teloille pigmentti käsittelyä.

Omaan Klimiin ja Tigeriin olen tehnyt pigmentti käsittelyt ja olen todella tyytyväinen lopputulokseen…
OH 26.9.2007 21:13 Vastaa lainauksella
Kylläpä antaa kokardi "näköä" vaunuusi. Kokardilla varustettuja T-34:a en ole ainakaan itse liiemmin nähnyt. Oikein piristävä lisä…
Tuosta kiiltävästä lakasta/vast. minkä olet laittanut sirtokuvien alle olisin kysynyt omia kokemuksiasi sen näkyvyyden suhteen mattalakkauksen jälkeen. Tarkoitan sitä, että erottuuko kiiltävän lakan alue vielä mattapinnan alta?

Olen itse törmännyt kyseiseen ilmiöön muutaman kerran, ja siitä "viisastuneena" maalaan nykyisin koko mallin kiiltävällä lakalla/vahalla ennen siirtokuvia. Näin toimiessani kaikki pinnat ovat yhtä tummia/vaaleita ja niiden kiiltoaste on sama.
Sulla on hieno Sotka kehitteillä - samanlainen oli inttiaikanani 70-luvulla Upinniemellä. Se oli kasarmien läheisyydessä, harjoitus-/paraatikentän laidalla lähinnä muistomerkkinä. Yleisin rangaisitus pikkurikkeestä (esim. nappi auki) oli käsky juosta Sotkan ympäri niin ja niin monta kertaa.

Kun rakennat tankkia aikakaudelta sodan jälkeen, kannattaa muistaa, että ajopelit pestiin, ja pestään edelleen, aina huolella käytön jälkeen. Ne myös pidetään hyvässä maalissa. Eli ylenmääräinen tankin kuraaminen ja kulumajälkien laittaminen ei ole ainakaan välttämätöntä, ja tuskin suotavaakaan. Mutta tämän varmaan tiedätkin.
On mielenkiitoista nähdä, millainen post-war Sotkastasi tulee:)
Masa kirjoitti:
Kun rakennat tankkia aikakaudelta sodan jälkeen, kannattaa muistaa, että ajopelit pestiin, ja pestään edelleen, aina huolella käytön jälkeen. Ne myös pidetään hyvässä maalissa. Eli ylenmääräinen tankin kuraaminen ja kulumajälkien laittaminen ei ole ainakaan välttämätöntä, ja tuskin suotavaakaan. Mutta tämän varmaan tiedätkin.
Liioiteltujen kulumajälkien laittamista kannattaa varmastikin välttää. Tuosta kuraamisesta olen hieman eri mieltä. Tarkoitan vaan, että se on makuasia kuraako vai ei, sillä olivathan ne toisinaan kovinkin kuraisia ENNEN pesua ja miksi mallin pitäisi esittää pestyä vaunua;)?
Oma kokemukseni mukaan kiiltävät alueet eivät erotu mattalakan alla, tosin saattaa joutua lakkaamaan koko mallin jos lakan ja maalipinnan ero on suuri.

Pigmentteissä löytyy ja tarkoitus on niitä käyttää.
Ajattelinkin tehdä aika kevyesti kuluneen vaunun. Hieman kulunutta maalipintaa sinne tänne luukkujen ym. kohteitten läheisyyteen, vähän ruostetta, ja pigmenttejä teloihin, pyöriin ja alarunkoon.
Tuosta vaunujen kuraisuudesta ja pesusta on sen verran havaintoa että aina kuin on ollut mahdollista olen ollut Parolassa ns perinnepäivänä katselemassa ja kuvailemassa ohimarssi kalustoa. Niin vaikka ne paraatiin osallistuvat vaunut olisi pesty edellisenä päivänä, niin siirtyessään vaunuhalleilta Pyhälletielle ohimarssia varten ne joutuvat ajamaan ps-ajouria myöten, jolloin ne taas hyvin äkkiä näyttävät enemmän tai vähemmän kuraisilta tai pölyisiltä.

Riippuen siitä onko kuiva vai märkä keli. Eli en ole kaikkien näiden vuosien aikana oikeastaan yhtään puhdasta vaunua nähnyt, vaan likaisuusasteeltaan hyvinkin kirjavaa kalustoa. Välillä on selvästi ollut vaunuja jotka varmaan ovat pesty ehkä jopa samana aamuna, kun taas välillä on selvästi ollut vaunuja joiden edellisestä pesusta on jonkin verran aikaa. Eli voi aivan hyvin tehdä joko "sopivasti" kuraisen/pölyisen vaunun, tai sitten juuri pesusta tulleen.

Ja löytyyhän tältäkin saitilta kuvia, varsinkin tämän kesän kahdesta ohimarssista Parolasta. Siitä saa jo osviittaa tuohon kura/pöly efektiin.

T. Hessu
Karjalan Arska kirjoitti:
Itse olen huomannut, että nuo kotimaiset siirtokuvat tottelevat hieman paremmin Model Masterin tuotteita.
Siliäminen ei ole niin suuri ongelma, mutta kiiltely on. Auttaa siis siihen paremmin?
Jos näin on, täytyykin käydä nikkarissa tiedustelemassa, joskus siellä oli model masterin setting solution-tuotteita.
Ja jos näin on InScalenkin kohdalla, hyvä homma.

Vaunusta lisää kysymystä. Mitenkä pakoputkien maalauksen kanssa tulisi menetellä?
Museovaunuthan voivat olla maalattuna kokonaankin, mutta maalattiinko putket käytössä olevissa vaunuissa? Toisaalta niistä taitaa kaikki mahdollinen palaa aika äkkiä pois…
Siirtokuvanpehmennin saattaa auttaa tuohon hopeoitumiseen, kun teet pari reikää neulalla siirtokuviin ja tiputat nestettä siirtokuviin. Olen saanut tällä tavalla poistettua hopeoitumista vaikka on jo lakka siirtokuvien päällä.

Edit. Huomasinkin tuolla ketutusketjussa että Micro Sol ei auttanut.
Juu, taisin mainita dekaalien käyttäytymisestä tuossa sepustuksessanikin.
Tein noihin rekkareihin varovasti viiltoja ja sivelin micro solilla moneen kertaan. Kyllä se kiiltelyä hiukan vähensi, muttei mainittavan paljoa kuitenkaan.
olpi 1.10.2007 15:08 Vastaa lainauksella
Aika roikkuviksi teet noita telaketjuja. Varo ettei mene liian veteliksi…
Siihen pyrinkin silloin kun kasasin telat pari vuotta sitten. Noista oli pakko tehdä roikkuvammat kuin olisin halunnut, että sai telan päät yhteen. Menin liimaamaan johtopyörän kannattimen kiinni, joten se säätömahdollisuus meni. Jouduin tyytymään hiukan löysiin teloihin, kaksi telakenkää poistamalla menivät aivan liian lyhyeksi.
AKK 4.10.2007 14:33 Vastaa lainauksella
Pirun nättiä. Pirun nättiä:)
No ei noista kuvista ainakaan epäskarppius näy. Ainoastaan peräpään(?) kilvessä kakkosesta erottuu hieman, että on maalarimestarilla sapluuna heilahtanut rekisteriä maalatessa. Ja tämänkin heilahduksen olet ansiokkaasti ikuistanut malliisi ;) Jo vain, hyvältä näyttää.
Hyvin keksit fiksata sen kiiltelyn. Yksi juttu pistää silmään takarekkarissa… tuo kolmonen näyttäisi jatkuvan katkeamattomana myös luukun reunan yli eli kannattaa katkaista se raon kohdalta.
Näitä tönkköjä siirtokuvia taas. Leikkasin veitsellä kertaalleen luukun kohdalta, mutta useampikaan micro sol-käsittely ei juuri hetkauttanut. Täytyy katsoa jos tuon saisi vielä näin jälkikäteen korjattua.
Voisit Mig:in Rust pigmentillä vanhentaa vielä ruosteisemmaksi pakarit. Tulee tuoreemman näköiseksi se ruoste. Mutta todella hyvältä näyttää!
Hengästyttävän määrän detaljointia olet lisännyt. Näyttää siltä, että esikuvaa on tutkittu enemmän, kuin keskivertomalleissa. Mielestäni tässä mallissa yhdistyvät hyvin rakennus- ja maalaustaidot.
Ai saakeli että tuli upea malli. Nostaisin hattua jos omistaisin sellaisen! :)
Onko tuossa tankkimallissa valettu tykkitorni? mun T-34/85:sessa oli.
TOSI Siis aivan hirveen siis aiva tosii HIENO!!!!!!!
Kiitosta.
Katsoin sotkaasi ja siinä vaikuttaisi olevan aika lailla samanlainen torni kuin tässä dragonin sarjassa alunperin oli.
www.missing-lynx.com/articles/russia/rpt34/rpt34.htm
Tornin etuosan sauma tamiyan mallissa tosin täsmäisi enemmän "composite" tai "angle-jointed" tyyppiä, mutta muuten vaikuttaisi enemmän tyypiltä "flattened".

Tässä rakentamassani sarjassa oli tyyppiä "Flattened Style Turret, Summer '44 Production", jota muokkasin vastaamaan esikuvan "kevät 1944"-tyyppiä. Tasoitin vasemmalta puolelta yläkulman pienen pullistuman komentajan pömpelin vierestä, poistin tornin kääntömoottorin patin, muokkasin pistooliporttien ympäristön (mikä onkaan "fairing" suomeksi?) milliputtilla, samasta massasta väänsin asekilpeen laajemmat korvakkeet (ZiS-S-53:sta S-53:ksi.
-QWQ- 24.10.2007 23:11 Vastaa lainauksella
Kuola valuu :P
AKK 26.10.2007 21:15 Vastaa lainauksella
Mainio niksi käyttää korvatulppia tukemaan telan liimausta. Auttaa T-34 rakentajia kummasti:)
OH 28.10.2007 12:36 Vastaa lainauksella
Todella hieno malli. Maalaus ja vanhennukset tekevät mallista todella elävän näköisen ja vaunu on viimeistellyn näköinen.
Olen ilmeisesti liian laiska lukemaan, tai käyttämään Operan Ctrl+F-hakua. Mistä arkista olet tuon suomitunnuksen saanut vai tulivatko ne sarjan mukana? En nyt tarkoita siis tuota Ps.245-3:sta vaan tota ympyrää :DD

Olen itse tekemässä samanlaista Sotkaa, ja en tiedä mistä saisin nuo dekaalit : ) On muuten harvinaisen komea T-34, oon itse ihaillut sitä pitkät ajat : ) Kunnes päätin itse koittaa tehdä samanlaista.
Kokardit ovat Kuivalainen-decalsin arkilta nro. 001.
Yllätys yllätys, Kuivikselta ostettu vuosia sitten, en tiedä on jäljellä enää. Aina tosin kannattaa kysellä.
Siirtokuvien alkuperällä ei pitäisi sinänsä olla merkitystä, sama tunnus panssareissa & lekoissa.

Huomaa että tässä mallissa tein valokuvien perusteella, ja laitoin kuvia vastaavat kokardit, suomalaiset panssarivaunut-kirjan mukaan oikeat olivat hiukan suuremmat.
Ansaitusti ensimmäinen "viikon malli".Taitavaa jälkeä ja kiitettävästi perehdytty aiheeseen sekä kattavasti blogattu.
Pasi Kiiski kirjoitti:
Ansaitusti ensimmäinen "viikon malli".Taitavaa jälkeä ja kiitettävästi perehdytty aiheeseen sekä kattavasti blogattu.
Pasi vei niin sanotusti jalat suustani.
Nordu 22.7.2008 20:48 Vastaa lainauksella
Moroo,
saako tyhmänä kysyä mikä Dragonin sarja/laatikon sisältä kyseinen UPEEEEEE laite on lähtöisin.
Lähtökohtana oli sarja nro. 6203, nykyään taitaa samaa sarjaa saada päivitettynä versiona missä tulee etsit, alumiininen tykinputki, taikatelat yms. sälää.

Niin, ja Kiitoksia kehuista. Mutta oikein viikon malli, tämä oli oikein mieluisa yllätys heti päivityksen jälkeen.
Hieno malli ja mukava nähdä sodan jälkeinen Sotka mallina. Tuo Kimmo kenttävihreä kulahtaa aika nopeasti sään vaikutuksesta. Mitä olen museon vaunuja katsellut takavuosina.
Itse asiassa ei ole Kimmo kenttävihreää, vaan mystistä "Psv-ulkoväriä", joka oli käytössä heti sotien jälkeen ennen Kimmon käyttöönottoa. Mystinen siksi että väristä ei ole käsittääkseni minkäänlaista dokumentointia.
Mallini esikuvaksi otin lähimmän vaihtoehdon, museovaunun, jonka värityksen aitoudesta ei voi sanoa juuta eikä jaata. Ehkä täysin stetsonista vedetty väri, kuka tietää.
Ihan menevän näköinen peli. Itse olen saanut luvan katsella kyseisen vaunun esikuvaa ensi vuoden kesään saakka Parolassa… portin sisäpuolelta.
Tosi hieno. Työ tekijäänsä kiittää.
Tervehdys, komean suomimallin olet tehnyt. Hienoa rakentelujälkeä, haittaako jos jossain kohdin käytän tätä malliasi referenssinä? Tuskin omasta saan näin tasapainoista ja upeaa lopputlosta aikaiseksi.
Kiitosta!
Totta kai tuosta mallia saa ottaa, siitä vaan.
Noiden muutostöiden rakentelussa käytin pääosin Lärkan sivuilla olevia kuvia Ps.245-3:sta ja Ps.245-1:stä.
Suomi-kilkkeiden mittoihin päädyin valokuvien tutkailun, vanhan kunnon silmämitan ja sarjan osien mittoihin ja muotoihin vertailuun yhdistelmällä, eli eivät mitä todennäköisimmin ole niin eksakteja.

Väritys museuvaunun mukaan tehty, eli todennäköisesti väärin. Mutta kun sodanjälkeisestä mystisestä PSV-ulkoväristä ei ole säilynyt dokumentteja tai näytteitä, ei oikein muuta vaihtoehtoa ollut. Se Sturmi-ketjussakin mainittu "malli museovaunusta" siis. :D