Pienoismallit.net

Kawanishi E7K1 + Catapult

"Alf"

Kawanishi E7K1 kellukekoneen prototyypin ensilento tapahtui helmikuussa 1933. Kone oli varustettu nestejäähdytteisellä V-12 rivimoottorilla ja se kehitti 600 hevosvoimaa. Vuonna 1938 konetyyppiä alettiin varustaa ilmajäähdytteisellä tähtimoottorilla ja tämä versio tunnettiin nimikkeellä Type 94 E7K2.
Kone oli kolmepaikkainen ja se pystyi parhaimillaan lentämään ilman välilaskuja 12 tunnin ajan.

Konetyyppi operoi II-maailmansodan aikana Tyynenmeren sotanäyttämöllä käyttäen tukikohtanaan esim. lukuisten saarten laguuneja ja se oli myös tuttu näky monen japanilaisen taistelulaivan tai risteilijän katapultissa. Vaikka koneen huippunopeus oli vain n. 250 km/t se oli kuitenkin laajassa käytössä sodan katkeraan loppuun saakka.
Liittoutuneet antoivat tälle Kawanishin kellukekonetyypille koodinimen "Alf".

Vuonna 1930 Japanissa kehitettiin laivastokäyttöön voimakas lentokonekatapultti joka toimi ruutikaasulla. Esim. 4000 kg painavan lentokoneen lähtönopeus katapultista oli 31 metriä sekunnissa, joten melkoisella voimalla koneet taivaalle singottiin.

Tässä Hasegawan vuodelta 1995 peräisin olevassa rakennussarjassa oli siis mukana lentokone ja katapultti. Tämän pikku helmen löysin Helsingistä Kuivalaisen puodista ja hinta oli 20 euroa.
Tuo lentokone itse oli melko simppeli rakennettava, mutta 43 osasta koostuva katapultti oli sitten jo hieman haasteellisempi tapaus.

Kommentit

Hieno on. Koneen maali-pinta on tosi aidon oloinen. Katapultti kanssa hyvä. Ainoa motkotuksen aihe on nuo jännelangat, jotka on ehkä hivenen paksuja. Mutta voihan ne toisaalta olla ihan oikeassa skaala-vahvuudessa. Mitä muuten nuo valkoiset viivat korkeusvakaajassa ja -peräsimessä on? Onko ne jotain kohdistusviivoja taka-ampujalle?
Tapio Huhtelin kirjoitti:
Mitä muuten nuo valkoiset viivat korkeusvakaajassa ja -peräsimessä on? Onko ne jotain kohdistusviivoja taka-ampujalle?
Heh, kysyit sitten just sitä samaa asiaa jota minäkin ajattelin joltakin asiantuntijalta kysyä - minä nimittäin en tiedä vastausta.
Varsin hienoja tuotoksia taas! Minkälaisia tekniikoita käytät näissä uusimmissa malleissa tuossa maalauksessa? Kulahtanut mattapinta on hieno.
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Minkälaisia tekniikoita käytät näissä uusimmissa malleissa tuossa maalauksessa?
Mattalakatulle pinnalle olen tehnyt tässä taas tuota kulumisefektiä töpöttelemällä pastelliliitupölyä pumpulipuikolla. Homma näyttäisi toimivan parhaiten näissä pienissä 1/72 skaalan malleissa - tai ainakin näissä on huomattavasti vähemmän tuota tylsää töpöteltävää kuin esim. jossakin 1/32 skaalan jättiläisessä :-)
Rakennusjälki ja maalaus hienoa katseltavaa, samoin koko kone on mielenkiintoisen näköinen laukaisualustoineen. Ainoa mikä pistää silmään on tuo kuluneisuus joka on hieman liian liitumainen ja jollain tavalla sekava. Tähän kun lisäät pari ukkelia ja soppelin maaalustan.
MRB 19.1.2011 15:43 Vastaa lainauksella
Hienon näköistä pintaa pensselisedältä ;) Tosiaan kuten Jarno totesi, hieman ehkä maalaustaiteellisen oloista pintaa (vaikea selittää tarkemmin :), mutta mielestäni sopii tähän silti ihan ok. Siirtokuvat näyttäisivät hieman hopeoivan pyrstössä ja siipien kansallisuustunnuksissa? Katapultti on kyllä mahtava lisä, tuo erinomaista näyttävyyttä muuten pienelle mallille.
jarno törmänen kirjoitti:
Tähän kun lisäät pari ukkelia ja soppelin maaalustan.
Ööh, tämän katapultti-lentokoneyhdistelmän alle pitäisi kai lähinnä lisätä jokin taistelulaiva ja vähintään 100-200 ukkelia laivan kannelle pällistelemään. Kun kyseessä on 1/72 skaala, niin "alustan" pituudeksi tulisi öbaut puolitoista metriä - kaksi metriä. Enpä taida tuollaista ruveta skrätsinä yrittämään ;-)
MRB kirjoitti:
, hieman ehkä maalaustaiteellisen oloista pintaa (vaikea selittää tarkemmin :),
Yritin jotenkin jäljitellä pintaa, joka on Tyynenmeren armottomassa auringonpaahteessa nuutunut - tämän mallin esikuvassa oli paljon maalattua kangaspintaa.
Nätti malli kaikessa hienoudessaan ja vielä 1:72, täydestä menisi mikä tahansa mittakaava numero ;-)
Raimo Leino kirjoitti:
jarno törmänen kirjoitti:
Tähän kun lisäät pari ukkelia ja soppelin maaalustan.
Ööh, tämän katapultti-lentokoneyhdistelmän alle pitäisi kai lähinnä lisätä jokin taistelulaiva ja vähintään 100-200 ukkelia laivan kannelle pällistelemään. Kun kyseessä on 1/72 skaala, niin "alustan" pituudeksi tulisi öbaut puolitoista metriä - kaksi metriä. Enpä taida tuollaista ruveta skrätsinä yrittämään ;-)
Siinähän sitä olisi puuhaa ja ehkä saattaisi parinkymmenen ukon jälkeen silmät kattoo kieroon;)
Onpahan taas Raimo löytänyt ainakin yhden mallin, jota piti katella aika lailla.
Jarno ja RB ovat kanssani samaa mieltä. Liiankin "liitumainen" pinta.
Tätä liitupölyä on vissiin aika monessa mallissasi. Hienoltahan se näyttää, mutta ei ehkä ole ihan paras jokaisen koneesi pintaan.
Niinkuin jo itsekkin kirjoitit, että "…töpöttelyä…"

"Vaihelua", sanoi kissa, kun emännällä pöytää pyyhki.
Liikaa pölyä? Enpä tiedä, minun silmiini kyllä näyttää hyvältä. No, ehken hiukka enampi kiiltoa?! Erittäin hieno, erikoinen kokonaisuus!
Seppo Valjakka kirjoitti:
Liikaa pölyä? Enpä tiedä, minun silmiini kyllä näyttää hyvältä.
No hyvä että joku on kanssani samaa mieltä :-)
Ei kai sillä pitäisi olla merkitystä miten se lopputulos on saatu aikaan, kunhan se miellyttää katsojan silmää. Herääkin kysymys, että mitenköhän tuota "pölyä" kommentoitaisiin, jos en olisi koskaan paljastanut sitä miten olen tuon pintakäsittelyn tehnyt?
Hehee :-)
Asiat jotka pomppaa minulla silmille on nuo mustat jännelangat. Oisko parempi jos ne ois samaa sävyä muun maalauksen kanssa ja toinen on tuo potkuri. Jotenkin liian säistämätön tuon muun rankan säistämisen rinnalla. Tai sit siihen on vaihettu uus ropeli:) Muutoinhan tuo on tuttua laatua.
PhantomII 20.1.2011 20:07 Vastaa lainauksella
Auringon ja Tyynenmeren säiden kärvistämä pinta. Pikkupoikana Japsi-koneiden fanina olisin katsonut mallia suu auki, eikä huonolta näytä nytkään. Minusta pinta on juuri sellainen, jollaiselta ne näyttivät Jaappanin koneissa Korkeajännityksiä lukiessani. Hieno malli!

Olisiko nuo stripet korkeusvaakaajissa jotain ampumasektorijuttuja? Niitä on muissakin japanilaisissa koneissa, ainakin Aichi Valissa olen vastaavia nähnyt.
Hmm… juu. Ei saisi opettaa isäänsä krhm… suorittamaan tiettyjä toimenpiteitä, mutta oletko ajatellut että tuo katapultin alusta voisi olla realistisemman näköinen, jos siinä olisi hiukka metallisia kulumajälkiä siellä täällä? Ei siis paljoa.
Komea kone tämä on, ja tuo katapultti on piste i:n päälle. Pinta on mielestäni aivan hyvä. epäilen että liitumaisuus ei pistäisi silmään kenelläkään, ellei pasteleja olisi mainittu. Itse tosin en pastelia käyttäisi, kun epäilisin sen kestoa mallin pinnassa.
Paavo Virolainen kirjoitti:
Asiat jotka pomppaa minulla silmille on nuo mustat jännelangat. Oisko parempi jos ne ois samaa sävyä muun maalauksen kanssa ja toinen on tuo potkuri. Jotenkin liian säistämätön tuon muun rankan säistämisen rinnalla.
Jännelangat olivat sarjan maalausohjeen mukaan mustat, joten mustiksi ne maalasin. Tosin sarjan maalausohjeen mukaan myös nuo kaikki siipitasojen väliset tuet olisi pitänyt maalata mustiksi - no enpä maalannut, koska se olisi mielestäni näyttänyt kököltä - olisi vissiin pitänyt toimia samoin noiden jännelankojen suhteen ja käyttää siinäkin sitä kuuluisaa "taiteilijan vapautta".
Potkuriin tein varovaisesti "skaalaan suhteutettuna" kulumia lyijykynällä, mutta eihän ne sitten näissä valokuvissa näy - en viitsinyt vetää noita kulumia överiksi pelkästään näiden valokuvien takia.
Timo Rasimus kirjoitti:
, mutta oletko ajatellut että tuo katapultin alusta voisi olla realistisemman näköinen, jos siinä olisi hiukka metallisia kulumajälkiä siellä täällä? Ei siis paljoa.
Ajateltu on juu, mutta toistaiseksi se on jäänyt ajatuksen asteelle. Nimittäin tuo kone ei ole liimattuna kiinteästi tuohon katapulttiin ja kyseistä alustaa on tarkoitus käyttää myöhemmin erään isomman projektin yhteydessä - jospa siinä vaiheessa sitten näkyisi niitä kulumiakin katapultissa enemmän.
PhantomII kirjoitti:
Olisiko nuo stripet korkeusvaakaajissa jotain ampumasektorijuttuja? Niitä on muissakin japanilaisissa koneissa, ainakin Aichi Valissa olen vastaavia nähnyt.
Jotain tuollaista minäkin oletan - tosin ei kai nuo raidat pelkästään estä taka-ampujaa taistelun tiimellyksessä pippuroimasta oman koneen sivuvakaajaa päreiksi ;-)
PhantomII 22.1.2011 09:49 Vastaa lainauksella
Muutenkin nuo sektoriraidat lentokoneessa ehkä kuulostavat loppujen lopuksi vähän onnahtelevalta teorialta, koska ei se vihulainenkaan sektorien mukaan hyökännyt? Mutta ei ne varmasti koristeitakaan olleet. Tai mistä sitä japanilaisista tietää, kun kultturikin on vallan erilainen.

Pastelliliiduista sen verran, että niitä kun tunnutaan vierastavan ja vastaavasti kuitenkin käytetään mallaukseen tarkoitettuja säistämissettejä, niin tuloshan on aivan sama. Liidut ja pigmentit ovat samoista materiaaleista - eli väripigmenteistä - valmistettuja. Pastelliliidut vain ovat paljon halvempia ja sinänsä helpompia käytellä. Ne kun saa pois pinnasta helpommin kun ovat kuivana töpöteltyjä - ja tarpeen mukaan taas lisättyä. Kosteampien ruoste, ym säistämiseen tarkoitettujen pigmenttien kanssa saa olla hiukan varovaisempi?
PhantomII kirjoitti:
Pastelliliiduista sen verran, että niitä kun tunnutaan vierastavan ja vastaavasti kuitenkin käytetään mallaukseen tarkoitettuja säistämissettejä, niin tuloshan on aivan sama. Liidut ja pigmentit ovat samoista materiaaleista - eli väripigmenteistä - valmistettuja. Pastelliliidut vain ovat paljon halvempia ja sinänsä helpompia käytellä. Ne kun saa pois pinnasta helpommin kun ovat kuivana töpöteltyjä
Olet hyvin pitkälti asian ytimessä. Ja kyllä ainakin noissa minun malleissani liitujauhoilla tehdyt pintakäsittelyt ovat pysyneet paikoillaan, kun ei sitten turhaan hiplaa sitä valmista mallia - ainakin omalla kohdallani ne ajat ovat jo kaukana takanapäin, jolloin käytin valmista pienoismallia sotaleikeissä - eihän sitä nyt yli viiskymppinen äijä kehtaa enää lentsikoilla leikkiä. Ainakaan ihan joka päivä ;-)
Onkos noi pastellikäsitellyt pölyttömässä vitriinissä? Meinaan tuota tomuttelua…
Vai onko nuo, (määrästä päätellen) vain hetken huvi? ;)
Tero Lammimetsä kirjoitti:
Onkos noi pastellikäsitellyt pölyttömässä vitriinissä? Meinaan tuota tomuttelua…
Vai onko nuo, (määrästä päätellen) vain hetken huvi? ;)
Osa on lasivitriinissä, osa on ollut hetken huvi. Muuten, olen putsannut pölyjä pois (siis sitä huoneilmasta kertyvää pölyä) noiden "pölytettyjen" mallien pinnoista sellaisella spraymaalitölkiltä näyttävällä paineilmapuhaltimella (jolla voi puhaltaa puhtaaksi esim. tietsikan näppäimistön välejä) ja hyvin ovat pastellipölyt pysyneet paikoillaan. Tuo pastelliliitupölyhän siis on hinkattu mattapintaan ja se ei siitä mihinkään puhaltamalla häivy - hinkkaamista ja hankaamista se ei kylläkään siedä.
PhantomII 24.1.2011 19:37 Vastaa lainauksella
Jep, Raimo on oikeassa. Pastellipöly ei ole "pölynä" mallin päällä, vaan tosiaan on hierottu kiinni maalipintaan ja kestää jonkin verran koskettelua. Etuna on, että sitä voinee poistaa helpommin ja lisätä ehkä malliin riskittömämmin kuin mallailuun tarkoitettuja pigmenttejä, eli sitä siis voi korjailla jälkikäteen. Tosin mallailupigmenteistä minulla ei vielä juurikaan kokemusta ole.
Onnittelut Raimo tittelistä ! Eipäs ole usein WWII hävittäjä ja 1:72 koossa ollut viikon mallina.Hieno saavutus.
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Onnittelut Raimo tittelistä ! Eipäs ole usein WWII hävittäjä ja 1:72 koossa ollut viikon mallina.Hieno saavutus.
Mitä ihmettä? Tämä valinta viikon malliksi noin huonolla keskiarvolla tuli kyllä täydellisesti "puun takaa". Tässä taas nähdään, että on ajoitus kaiken a & o - kannattaa siis pistää malli nähtäväksi sellaisen viikon aikana kun kukaan ei ole laittamassa kuvia tänne niistä varsinaisista, todellisista Taideteoksista ;-)

Noh, olen jokatapauksessa erittäin imeskelty tästä kunniasta.
Syväanalyysisi on mielenkiintoista luettavaa,olet kyllä tittelisi ansainnut,eikä tuo kone niin "huono" ole,että sillä ajoitusmestarin titteliä voitettaisi ;-). Raimo Rules.
AJ 2.2.2011 15:49 Vastaa lainauksella
Moi Raimo,

Taas näin myöhäsyntyisesti kommentteja. Mä tykkään sun ideoista, koskaan ei tiedä mitä rakennuspajaltasi seuraavaksi tulee. Yhä edelleen ihailen valokuvaustekniikkaasi - se lienee paras tällä saitilla; en tajua miten aina onnistut noin hyvin mallien valokuvauksessa - itsellä kun homma tökkii pahasti, ilmeisesti kamera ei tykkää mun rähmäkäpälistä tai jotain sinnepäin…Pisteenä iin päälle kuvissasi on tuo aina tyylikäs mustavalkoinen kuva - kerrassaan hienoa!

Itse malli aihealueineen on loistava - katapultti (varmasti vaikea rakentaa ja viimeistellä hyvin) ja harvinaisempi kaksitasoleko - bueno!

Kyllä tämä kokonaisuus on ansaitusti viikon malli! Hyvää työtä jälleen kerran Raimo! Parhain terveisin, AJ
AJ kirjoitti:
; en tajua miten aina onnistut noin hyvin mallien valokuvauksessa
Tervehdys "EiTsei" :-)

Minulla on mallia valokuvatessa aina kaksi valolähdettä ( 2 x 75 w kirkasta hehkulamppua) ja sitten räpsin mallista yleensä n. 100 valokuvaa - ja niistä sadasta kuvasta kelpuutan tänne julkaistavaksi yleensä n. 6-8 kpl. Tarpeeksi kun räpsii, niin joskus onnistuukin.

Kävin muuten huvikseni läpi kokonaan tuon mallikansioni ja huomasin, että kaikista tänne laittamistani malleista vain 5 mallia ei ole saanut tähtiarvosteluissa pointseja ALLE kolmen tähden - tämä kellukekoneen malli on yksi noista viidestä. Hassu juttu sinänsä - tämän rakentaminen oli ihan vaan pikku välipala, jota väkertelin ikäänkuin "vain vähän vasemmalla kädellä" odotellessani isompien projektien maalien kuivuskelua. Ja sitten tällainen valitaan täällä viikon malliksi - uuh ja ööh ;-)
No jos asia käännetään toisinpäin, niin monelta malliltasi on jäänyt vitonen saamatta? Ja tuo "huono" keskiarvo 3.74 on meille tavallisille mallareille lähes utopiaa…
Tuo on muuten haselta ollut hyvä liike pistää mukaan tuo katapultin pätkä. Mikäs voisi olla parempi ja luonnollisempi esittelyalusta tällaiselle konetyypille.
Ja hieno on malli.
Paavo Virolainen kirjoitti:
No jos asia käännetään toisinpäin, niin monelta malliltasi on jäänyt vitonen saamatta? Ja tuo "huono" keskiarvo 3.74 on meille tavallisille mallareille lähes utopiaa…
Vitonen saamatta? Noh, täytynee sitten ruveta tuokin laskemalla tarkistamaan :-)

Tuo keskiarvo siis oli alle 3,70 siinä vaiheessa kun tämä valittiin viikon malliksi - keskiarvo on noussut vasta tuon valinnan jälkeen.
Paavo Virolainen kirjoitti:
monelta malliltasi on jäänyt vitonen saamatta?
No laskin tuon nyt huvikseni - ilman vitosia on 13 mallia.
AJ 4.2.2011 08:26 Vastaa lainauksella
Moi Raimo,

Kiitos valokuvausvinkistä! 100 kuvaa huh; se on tosi monta kuvaa…Toi lamppujuttu on hyvä. Parhain terveisin, AJ
AJ kirjoitti:
Toi lamppujuttu on hyvä.
Niin ja kumpikin lamppu on pitkän siirreltävän/taittuvan varren päässä - näin pystyy säätelemään niitä valoja ja varjoja sellaisiksi kuin haluaa - ja näin pystyy myös tarvittaessa kuvien katsojia hieman hämäämään - jos esim. pienoismallissa on jokin tietty kohta hieman epäonnistunut, niin sitähän voi yrittää piilotella pitämällä se varjossa ;-)