Pienoismallit.net

F-5A Northrop Freedom Fighter.

F-5A hävittäjä suunniteltiin Yhdysvalloissa ja valmistettiin Kanadassa,Espaniassa ja Hollannissa.Konetta käytettiin Vietnamin sodassa molemmilla osapuolilla.Vientimallina kone toimi 14 eri maahan.

Kommentit

Järkyttävä pohjanoteeraus!

Maalipinta ohut, osat irvistelevät… En keksi tästä mitään muuta kuin parannettavaa.

Et todellakaan taida viitsiä edes yrittää parantaa mallejasi? Muutamat "junnutkin" tekevät siistimpiä malleja kuin tämä.

Raivostuttaa kun tässä on yrittänyt ohjata herraa parempien mallien suuntaan mutta näyttää suunta olevan ainoastaan huonompaan suuntaan.

Jos koet tämän palautteen epäreiluksi niin ilmoita sitten vaikka Tomille.

Full metal jacketista lainatun repliikin mukaan "I'm tough, but I'm fair!"
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Järkyttävä pohjanoteeraus!

Et todellakaan taida viitsiä edes yrittää parantaa mallejasi? Muutamat "junnutkin" tekevät siistimpiä malleja kuin tämä.

Raivostuttaa kun tässä on yrittänyt ohjata herraa parempien mallien suuntaan mutta
Kiitos viestistäsi Jaakko,mutta hyvä herra,luitko aikaisemman mallini tekstejä ? Siinä sanoin yrittäväni parantaa erityisesti maalausta vuoden 2011 merkinnöillä,eli tälle en enää paljoa pysty tekmään.Olen aika samaa mieltä kanssasi mallista.Luonnossa tuo on hieman paremman näköinen kuin kameralla napattu,olkoonkin pohjanoteeraus.Eikä kaikki voi ykkösiä ollakkaan,mutta seuraavaksi kun on pensseli kädessä jossain vaiheessa,muistelen Jaakon sanoja kyllä.Pahimmalta järkytykseltäsi ota 600 burana tuplana tai Panacod jos pää ei kestä katsoa ;-)
Historiasta sen verran että USAF käytti F-5:sta Vietnamissa n.1,5 vuoden ajan taistelutoiminnassa 1965-67. Tämän jälkeen tehokkaiksi todetut jäljellejääneet toistakymmentä konetta luovutettiin Etelä-Vietnamin ilmavoimille. 1975 Pohjois-Vietnamin vallatessa Etelän (USA ei enää osallistunut taisteluihin) jäivät jäljellä olleet koneet Vietnamin(pohjoinen+etelä) ilmavoimille. Joten eivät osallistuneet Vietnamin Sotaan molemmilla osapuolilla, sotahan oli loppunut siinä vaiheessa.
Teppo Toiviainen kirjoitti:
tälle en enää paljoa pysty tekmään.Olen aika samaa mieltä kanssasi mallista.
Miksi pyytää täällä kritiikkiä mallista, joka on omasta mielestäsikin pohjanoteeraus, ja jossa ei millään tapaa näy, että olisit yrittänyt tehdä mitään vuosien varrella saamiesi vinkkien ja aiemman kritiikin pohjalta?
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Kiitos viestistäsi Jaakko,mutta hyvä herra,luitko aikaisemman mallini tekstejä ? Siinä sanoin yrittäväni parantaa erityisesti maalausta vuoden 2011 merkinnöillä,eli tälle en enää paljoa pysty tekmään.Olen aika samaa mieltä kanssasi mallista.Luonnossa tuo on hieman paremman näköinen kuin kameralla napattu,olkoonkin pohjanoteeraus.Eikä kaikki voi ykkösiä ollakkaan,mutta seuraavaksi kun on pensseli kädessä jossain vaiheessa,muistelen Jaakon sanoja kyllä.Pahimmalta järkytykseltäsi ota 600 burana tuplana tai Panacod jos pää ei kestä katsoa ;-)
En käytä buranaa, panacodeja tai muuta vastaavia.

Itse koen tämän mallin jo loukkaavaksi kaikkia kritiikkiä antaneita kohtaan. Edistystä ei ole tapahtunut, taantumista sen sijaan reilustikkin.
Kantri 7.12.2010 14:44 Vastaa lainauksella
Malli on mitä on, mitä siitä. Olen sitä mieltä että antaa kaikkien kukkien kukkia, ei tämän harastuksen kaikille niin vakavaa täydy olla.
Toki aikaisemmin olisko noin vuosi sitten, kun näitä tuli kuin liukuhihnalta, useampi viikossa, niin ei se minunkaan mielestäni ketään palvellut. Nyt kun näitä tulee harvemmin niin mielestäni ok.
Jos jonkun mallarin mallien arvosteleminen tuntuu turhauttavalta niin eihän tämä pakollista ole.

Teppo on muistaakseni jossain vaiheessa tuonut ilmi että on sairaseläkkeellä, jotkut lääkkeet vievät keskittymis kykyä ja silloin edistyminen on vaikeampaa. Tää harrastus kyllä on oiva lääke tuohon keskittymis kyvyn puutteeseen.
En tarkoita että sulla Teppo olisi tästä kyse, mutta tahdon sanoa muille ette emmehän me tiedä mikä tai minkä takia joillakin edistyminen on hitaampaa.

Itse mallista, rakennettu hyvin, kuva nro 5 kertoo sen, maalauksessa ois parannettavaa mikä tuli jo aikaisemmissa viesteissäkin selväksi.
Esko Rusi 7.12.2010 16:46 Vastaa lainauksella
Eihän jokaista tekelettä tarvitse täällä esitellä. Kun tämän harrastuksen pariin palasin jokunen vuosi sitten niin en niitä ensimmäisiä halua näytille laittaa. Koska en koe olevani mikään "huippumallari" niin vielläkin mietin ennen mallin esilletuontia antaako tämä mitään uutta tai rakentavaa.
Itse mallista, onhan se kasattu,maalattu ja siirtokuvatkin ovat paikallaan.
No Teppo hei. Tämä olisi saanut jäädä ihan tosiaan laittamatta tänne!
VAI/TAI:
Laitoit taman sen takia, että tämä on tämän vuoden viimeinen mallisi tänne ja kun koettaa vuosi 1011, niin saat paranneltua jokaista malliasi.
Näin minä tämän ymmärrän.
Uusi vuosi ja uusi kuosi! Laittele vaan. Olet senverran kiva ja usein esillä oleva persoona, että siitävaan 01.01.2011 klo 01.01 kuvia tulemaan.
Raine Luotonen kirjoitti:
Joten eivät osallistuneet Vietnamin Sotaan molemmilla osapuolilla, sotahan oli loppunut siinä vaiheessa.
Kiitos historian kertomuksestasi.Lainasin lyhentäen PM Modelsin tekstiä ohjeista.Sen mukaan Pohjois-Vietnamilla olisi ollut (captured) versio tai versioita,ei luovutettuja.Ohjeiden paikkansa pitävyydestä en tiedä.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Teppo Toiviainen kirjoitti:
tälle en enää paljoa pysty tekmään.Olen aika samaa mieltä kanssasi mallista.
Miksi pyytää täällä kritiikkiä mallista, joka on omasta mielestäsikin pohjanoteeraus, ja jossa ei millään tapaa näy, että olisit yrittänyt tehdä mitään vuosien varrella saamiesi vinkkien ja aiemman kritiikin pohjalta?
On mukava kuulla,olisiko uusia parannusehdotuksia myös olemassa ja mallin valu jne.on melko heikkolaatuista myös.Kaikille ei ole myöskään tuttuja PM Modelsin mallit.Jonkinlaista historian poikastakin on esille tullut.
[/quote]

En käytä buranaa, panacodeja tai muuta vastaavia.

Itse koen tämän mallin jo loukkaavaksi kaikkia kritiikkiä antaneita kohtaan. Edistystä ei ole tapahtunut, taantumista sen sijaan reilustikkin.
[/quote] Joskus nuo auttavat,(burana) kovaan flunssaan ja kuumeeseenkin.Tämä malli oli valultaan ja osienkin sopivuudeltaan pohjanoteeraus,enpä ole näin hankalasti koottavaan malliin ennen törmännyt.En nyt kyennyt niistä osista tekemään hienoa omilla kyvyilläni.Viikko tämänkin kasaamiseen meni ja kaikkia osia on maalattu,vaikkakin onnistui huonosti.Ehkä joku näkisi jotain positiivistakin mallissa vielä ? Ops,ylhäältä jäi Jaakko Pihlajan nimi quotesta,anteeksi se.
Kantri kirjoitti:
Malli on mitä on, mitä siitä. Olen sitä mieltä että antaa kaikkien kukkien kukkia, ei tämän harastuksen kaikille niin vakavaa täydy olla.
Toki aikaisemmin olisko noin vuosi sitten, kun näitä tuli kuin liukuhihnalta, useampi viikossa, niin ei se minunkaan mielestäni ketään palvellut. Nyt kun näitä tulee harvemmin niin mielestäni ok.
Jos jonkun mallarin mallien arvosteleminen tuntuu turhauttavalta niin eihän tämä pakollista ole.

Teppo on muistaakseni jossain vaiheessa tuonut ilmi että on sairaseläkkeellä, jotkut lääkkeet vievät keskittymis kykyä ja silloin edistyminen on vaikeampaa. Tää harrastus kyllä on oiva lääke tuohon keskittymis kyvyn puutteeseen.
En tarkoita että sulla Teppo olisi tästä kyse, mutta tahdon sanoa muille ette emmehän me tiedä mikä tai minkä takia joillakin edistyminen on hitaampaa.

Itse mallista, rakennettu hyvin, kuva nro 5 kertoo sen, maalauksessa ois parannettavaa mikä tuli jo aikaisemmissa viesteissäkin selväksi.
Kiitos näkemyksestäsi Kantri.Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä,tämä kai sit ei oo työtä mut kiva harrastus ja toivottavasti sitä ei tuomita, malliani saa kyllä kaikki vapaasti arvostella ,kukin tyylillään.Itsekkin annan palautetta muille.Henkilökohtaisesti en käytä mitään lääkkeitä tällä hetkellä.Masennus on myös yleinen sairaus Suomessa ja yksi sen aiheuttaja on myös pimeä vuodenaika,serotoniinin vajaus.Siihenkin on olemassa useita lääkkeitä,myös ruokavalio vaikuttaa.Masennus ei ole itseäni enää vaivannut pitkään aikaan.Maalaukseen kiinnitän enemmän huomiota tulevaisuudessa ja vielä kertaan,näille 2010 valmiiksi tulleille en enää voi tehdä mitään,ovat arvion alaisina sitten vain.
Esko Rusi kirjoitti:
Eihän jokaista tekelettä tarvitse täällä esitellä. Kun tämän harrastuksen pariin palasin jokunen vuosi sitten niin en niitä ensimmäisiä halua näytille laittaa. Koska en koe olevani mikään "huippumallari" niin vielläkin mietin ennen mallin esilletuontia antaako tämä mitään uutta tai rakentavaa.
Itse mallista, onhan se kasattu,maalattu ja siirtokuvatkin ovat paikallaan.
Eihän sitä etukäteen voi olla pessimistinen ?
Timo Rissanen kirjoitti:
No Teppo hei. Tämä olisi saanut jäädä ihan tosiaan laittamatta tänne!
VAI/TAI:
Laitoit taman sen takia, että tämä on tämän vuoden viimeinen mallisi tänne ja kun koettaa vuosi 1011, niin saat paranneltua jokaista malliasi.
Näin minä tämän ymmärrän.
Uusi vuosi ja uusi kuosi! Laittele vaan. Olet senverran kiva ja usein esillä oleva persoona, että siitävaan 01.01.2011 klo 01.01 kuvia tulemaan.
Hyvä pointti Timo.Olisipa minulla se kuuluisa kristallipallo,jolla olisin etukäteen lukenut ajatuksia siitä,millainen malli olisi sopiva esille laitettavaksi.Yritetään olla kivakin persoona ,en nyt lupaa tuohon 01 ajastukseen viel mitään,en edes siitä pallosta katsoen,no palataan asiaan.
Teppo Toiviainen kirjoitti:
On mukava kuulla,olisiko uusia parannusehdotuksia myös olemassa
Miksi haluat uusia parannusehdotuksia, koska et ole entisiäkään mitenkään hyödyntänyt? Jo parin vuoden ajan olet saanut vinkkejä maalaukseen, mutta minkäänlaista kunnioitusta näitä vinkkejä kohtaan ei ainakaan malleistasi ole havaittavissa. Monikaan ei varmasti jaksa jokaisen mallin kohdalla toistaa joka kerta samoja asioita, joten jos oikeasti uusia haluat vinkkejä, kannattaa malleissaan osoittaa, että otat niitä tosissasi.
Teppo Toiviainen kirjoitti:
mallin valu jne.on melko heikkolaatuista myös.
Ongelma ei missään nimessä ole tälläkään kertaa mallisarjan laadussa, vaan toteuttamassasi pintakäsittelyssä, jonka parantamiseksi olet saanut paljon vinkkejä.
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Kaikille ei ole myöskään tuttuja PM Modelsin mallit.Jonkinlaista historian poikastakin on esille tullut.
Galleria ei ole mallisarjojen esittelyyn, vaan sitä varten on Kirjoitukset-osion arvostelut. Asiantuntevat historialliset taustatarinat ovat aina mukava lisä, mutta eivät palvelun tarkoitus.
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Olisipa minulla se kuuluisa kristallipallo,jolla olisin etukäteen lukenut ajatuksia siitä,millainen malli olisi sopiva esille laitettavaksi.
Siihen ei tarvitse kristallipalloa, kun asia kerrotaan selkeästi Gallerian säännöissä.

Palvelun tarkoitus
Pienoismallit.netin Gallerian pääasiallinen tarkoitus tarjota käyttäjille mahdollisuus saada rakentavaa palautetta ja kritiikkiä itse rakentamistaan pienoismalleista ja auttaa tällä tavalla heitä kehittymään harrastuksessaan. Lisäksi pidemmälle ehtineet mallarit voivat esitellä Galleriassa omia mallejaan ja työskentelytapojaan tarjotakseen vinkkejä ja inspiraatiota muille käyttäjille. Gallerian tarkoituksena ei kuitenkaan ole pelkkä mallien esittely tai kehujen kalastelu. Ethän siis lisää kuvia malleistasi vain "tulipahan tuollainenkin tehtyä" -hengessä.
Tepolle tekisi mieli sanoa, että kokeile joku kerta ruiskua. Saattaisi olla sinulle helpompi tie hyvään maalipintaan. Itse en ole koskaan ollut häävi sivellinmaalari. Isojen pintojen perusvärit maalaan aina ruiskulla.
Kiitos Tomille vinkeistä ja ohjeista.Yritetään saada parempaa maalausta tulevissa malleissa.Merkinnällä 2010 saattaa vielä joissain olla maalaus epätarkka.Kiinnitetään asiaan huomiota.
Olli Tiihonen kirjoitti:
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Muutamat "junnutkin" tekevät siistimpiä malleja kuin tämä.
Kun katselen sinun mallejasi niin voi sanoa että "En kyllä itse osaisi" Mutta tuollainen ylimielisyys kyrsii joskus paljon koska luulen että et varmaan itse "junnuna" mitään sinun nykyisten malliesi tasoisia malleja tehnyt.
Kiitos palautteesta.Mulla ei ollut varaa ostaa ainakaan itse junnuna maaleja,olin hyvin kiitollinen saadessani muutamia lentokonemalleja lahjaksi,jotka kasattiin ilman maaleja ja laitettiin merkit.Nekin olivat "junnun" mielestä tosi hienoja.
Mika Haalahti kirjoitti:
Tepolle tekisi mieli sanoa, että kokeile joku kerta ruiskua. Saattaisi olla sinulle helpompi tie hyvään maalipintaan. Itse en ole koskaan ollut häävi sivellinmaalari. Isojen pintojen perusvärit maalaan aina ruiskulla.
Kiitos Mika hyvästä neuvostasi.Olen tuota Motonetin ruiskua tai kompuraa katsellut hyllyssä,no jos siihen olisi varaa jokupäivä vaikka,voisi kokeilla.
Hienon tästä koneesta tekee tuo maalaus. Somistaja/kuvittaja silmin sitä katson ja tämä on hieno ja aidosti vanhan näköinen.
Kiitos Teppo ja rakenna vaan lisää!

Huomaan, että kun mulla on tällä hetkellä yli kolmaskymmenes nuken pää ja kädet työn alla (hiomista, gessoa ja pohjaväriä) niin sitä paremmaksi nukkeilijaksi kehittyy, mitä enempi teen.
Tarja Toiviainen-Mäkelä kirjoitti:
Hienon tästä koneesta tekee tuo maalaus. Somistaja/kuvittaja silmin sitä katson ja tämä on hieno ja aidosti vanhan näköinen.
Kiitos Teppo ja rakenna vaan lisää!

Huomaan, että kun mulla on tällä hetkellä yli kolmaskymmenes nuken pää ja kädet työn alla (hiomista, gessoa ja pohjaväriä) niin sitä paremmaksi nukkeilijaksi kehittyy, mitä enempi teen.
Kiitos mielipiteestä.
Kiitän jokaista mallia kommentoinutta.Jos malli ei ole sopiva sivuilla esiin laitettavaksi,pahoittelen ja mikäli se aiheuttaa pahaa mieltä jollekkin,mikä ei mallia laittaessani ollut tai ole tarkoitukseni,pyydän kohteliaimmin vielä kommentoimaan tänne.Poistan tämän mallini tänään jos joku haluaa sen poistettavaksi ? Rohkeasti vain kommenttia,kiitos ?
Kannattaneeko tuota poistaa. Malli ansaitsee olla täällä siinä kuin moni muukin, mutta Tarja Toiviainen-Mäkelän kommenttiin sen verran, että olen pienen elämäni ollut oikeiden lentokoneiden kanssa tekemisissä, ja tuo maalaus ei näytä aidosti vanhan näköiseltä. Ei millään pahalla. Se mistä olen pettynyt tässä mallissa on, että kun Tepolta on tässä välissä jo tullut niin paljon parempiakin malleja näytille, ja nyt ikään kuin mentiin taaksepäin ja roimasti. Kuten Teppo tiedät, niin en ole aina ollut samoilla linjoilla kanssasi, mutta olen kyllä maininnut silloin kun olen malleistasi pitänyt, ja niitäkin on joukkoon mahtunut.
Ja tarja… Minulla ei ole somistaja/kuvittajan koulutusta, mutta taidekoulu on minullakin käytynä. Eli ehkä jotain siltäkin alalta voin kommentoida, eikä tuo maalaus siltäkään kantilta näytä hyvältä.
Itse rakentaminen ei mielestäni niin huonolta näytä. Kyse on viimeistelystä. (Ainakin Teppo saa malleja valmiiksi, toisin kuin meikäläinen).

Ja onhan tämä kerännyt kommentteja, jos ei muuta. Hiljaisuus on pahinta. Silloin tuntuu, että malli ei kiinnosta edes sen vertaa, että kukaan sanoisi mitään.
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Poistan tämän mallini tänään jos joku haluaa sen poistettavaksi ?
Anna kuvien olla vaan näkyvissä - eihän tässä ole kuin 6 kpl kuvia - ne tuskin vievät kovin paljon sitä kuuluisaa levytilaa. Itse suoritin eilen taas joulusiivousta omissa kuvakansioissani ja poistin sieltä useita kymmeniä kuvia - joten vapautui sitä levytilaa esim. näille Freedom Fighterin kuville - ja monille muillekin kuville.
Älä poista. Meteliä malli on aiheuttanut, mutta maailmaan mahtuu meteliä… ;)
Takapakista olen samaa mieltä muutaman arvostelijan kanssa. Mutta se voi johtua mistä vaan.
Bilteman ruisku on hyvä suurille pinnoille. Maskaamalla saa pieniäkin pintoja hyvin aikaiseksi.
Ei pitäisi kaikkea otsanahka kurtussa katsoa ja nimeä tuijottaa. En anna tälle pisteitä ollenkaan, koska pystyt parempaankin… :)
Vuotta 2011 odotellessa.
Timo Rasimus kirjoitti:
Kannattaneeko tuota poistaa. tuo maalaus ei näytä aidosti vanhan näköiseltä. Se mistä olen pettynyt tässä mallissa on, että kun Tepolta on tässä välissä jo tullut niin paljon parempiakin malleja näytille, ja nyt ikään kuin mentiin taaksepäin ja roimasti.Kyse on viimeistelystä.

Ja onhan tämä kerännyt kommentteja, jos ei muuta. Hiljaisuus on pahinta. Silloin tuntuu, että malli ei kiinnosta edes sen vertaa, että kukaan sanoisi mitään.
Kiitos kannustuksestasi Timo, risujenkin keskellä jaksaa,kun saa pienen ruusunkin joskus,noin kuvainnollisesti.Annan joskus itsellenikin niitä risuja,edellisen ehdotukseni muodossa.
Raimo Leino kirjoitti:
Teppo Toiviainen kirjoitti:
Poistan tämän mallini tänään jos joku haluaa sen poistettavaksi ?
Anna kuvien olla vaan näkyvissä - eihän tässä ole kuin 6 kpl kuvia - ne tuskin vievät kovin paljon sitä kuuluisaa levytilaa. Itse suoritin eilen taas joulusiivousta omissa kuvakansioissani ja poistin sieltä useita kymmeniä kuvia - joten vapautui sitä levytilaa esim. näille Freedom Fighterin kuville - ja monille muillekin kuville.
Kiitos Raimo asiantuntevasta kommentista,taidan ottaa sinusta oppia ja joskus siivota hieman omaakin kansiota,toisaalta onhan se yksi tärkeä paikka malleille,mikäli siitä ei vaan ole haittaa,sitä en itse osaa sanoa.
Tero Lammimetsä kirjoitti:
Älä poista. Meteliä malli on aiheuttanut, mutta maailmaan mahtuu meteliä… ;)
Takapakista olen samaa mieltä muutaman arvostelijan kanssa. Mutta se voi johtua mistä vaan.
Bilteman ruisku on hyvä suurille pinnoille. Maskaamalla saa pieniäkin pintoja hyvin aikaiseksi.
Ei pitäisi kaikkea otsanahka kurtussa katsoa ja nimeä tuijottaa. En anna tälle pisteitä ollenkaan, koska pystyt parempaankin… :)
Vuotta 2011 odotellessa.
Kiitän Tero kohtuullisesta rangaistuksestasi olla antamatta pistettä tai tähteä.Taisin parina iltana unenpöpperössä tuon maalata,tosin se ei näytä huoneenvalossa noin suttuiselta maalauksen osalta,olkoonkin huonosti maalattu,oma moka toki.
Moro Teppo,

Mitä jos valitsisit seuraavaksi malliksi jonkin helpomman kohteen. 1:72 ja tuollainen maalauskaavio ei ole helpoimmasta päästä. Mieleen tulee ainakin näillä sivuillakin nähdyt saksalainen pienoissukellusvene XXVII ja HS293 ohjus. Huolellinen rakennus ja maali pintaan ruiskulla. Siten tietysti, että ensin suihkutetaan harjoituksen vuoksi maalia jonnekkin muualle kuin malliin.

t:J
Jarkko Ohjaamo kirjoitti:
Moro Teppo,

Mitä jos valitsisit seuraavaksi malliksi jonkin helpomman kohteen. 1:72 ja tuollainen maalauskaavio ei ole helpoimmasta päästä. Mieleen tulee ainakin näillä sivuillakin nähdyt saksalainen pienoissukellusvene XXVII ja HS293 ohjus. Huolellinen rakennus ja maali pintaan ruiskulla. Siten tietysti, että ensin suihkutetaan harjoituksen vuoksi maalia jonnekkin muualle kuin malliin.

t:J Terve, näinkin on,malauskaavio ei niin helppo,mut vika oli tälkertaa maalaajas enempi.Kaavion hahmottaminen ei ollut ylivoimaisen vaikeaa.Ohjuksiin ei ole vielä se kuuluisa inspiraatio iskenyt.Hankittuja mallejakin alkaa olla niin paljon ,ettei ole syytä ostaa lisää.Pääasiallisesti olen keräillyt 1:48 WWII hävittäjiä.
Jarkko Ohjaamo kirjoitti:
Huolellinen rakennus ja maali pintaan ruiskulla.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että se maaliruisku ei ole mikään oikotie hyvään lopputulokseen maalauksessa. Siveltimiä kuitenkin tarvitaan jokaisen pienoismallin maalaamisessa monessakin eri vaiheessa, joten sen siveltimen käyttäminen on kyllä yksi niistä monista Perusasioista, jotka olisi hyvä hallita jo ennen ensimmäistä maaliruiskulla suoritettua suihkautusta - muuten ainakin minulle tulee tunne, että yritetään opetella väkisin juoksemaan ennenkuin on opittu kaatumatta kävelemään - siis noin niinkuin karrikoiden ironisesti verrattuna :-)
PhantomII 9.12.2010 18:32 Vastaa lainauksella
No jopas taas tunteet ovat lämpimiä. Kun täällä(kin) ketjussa lukee, että Teppo pyytää parannusehdotuksia rakentelutekniikoihinsa, niin esim. tämän(kään) mallin esittelytekstissä en kyllä näe/löydä yhtään vinkkipyyntöä. Se, että laittaa mallinsa näytille tänne tai ylipäätään minne tahansa, ei kait automaattisesti tarkoita sitä, että joku/jotkut armoitetut ovat velvoitettuja antamaa kritiikkiä tai edes neuvoja. Onpa se nyt kumma, ettei mallejaan saa rakennella niinkuin haluaa?

Mallailu - tuo iloinen ja rentouttava harrastus - on aivan jotain muuta useinkin kun näitä kommentteja lukee. Minä henk. koht. teen mallini niinkuin parhaaksi ja nimenomaan jokaisella kerralla erikseen parhaaksi näen, näin varmaan muutkin tekevät. Myös oma tasoni on se mikä on ja jos se ei jotakuta miellytä, niin siinäpä sitten ei miellytä. Annetaan myös muille se mahdollisuus.
Myös, jos joku nauttii mallailusta tuottamalla viisi mallia per viikko tai yhden mallin per vuosi, niin mitä sitten? Miten salonkikelpoisen mallaussivuston yleensä pitää olla?

Ai niin, arvioinut itse mallia yhtään!!!
Raimo Leino kirjoitti:
Jarkko Ohjaamo kirjoitti:
Huolellinen rakennus ja maali pintaan ruiskulla.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että se maaliruisku ei ole mikään oikotie hyvään lopputulokseen maalauksessa.
Raimo onkin jo osoittanut,että siveltimellä saa erittäin hyvää jälkeä aikaan ja riittävän kokemuksen kautta.Kenties Jarkon pointti oli siinä,että huono sivellinmaalari saa parempaa jälkeä aikaan ruiskumaalaamisella,toki sitäkin pitää harjoitella ensin.
PhantomII kirjoitti:
Miten salonkikelpoisen mallaussivuston yleensä pitää olla?

Ai niin, arvioinut itse mallia yhtään!!!
Kiitos kommentista, niin tuota "salonkikelpoisuutta" olen itsekkin pohtinut ja en osaa siihen vastata.Uskoisin,että jokaisen mallarin malleissa on omat hyvät ja huonot puolensa.Voisiko oma mallini olla myös jollain lailla muillekkin opiksi,kuin vain itselleni jos kritisoitavaa on ja toki siinä on.
PhantomII 9.12.2010 18:51 Vastaa lainauksella
Jaa juu, niinhän se olikin : PM.netin tarkoitus onkin antaa asiallista(?) ja rakentavaa(?) palautetta ja tällä tavoin sitten auttaa(?) mallaria kehittymään(?).
PhantomII kirjoitti:
Jaa juu, niinhän se olikin : PM.netin tarkoitus onkin antaa asiallista(?) ja rakentavaa(?) palautetta ja tällä tavoin sitten auttaa(?) mallaria kehittymään(?).
No löytyihän se elämän tarkoitus vihdoin ;-)