Pienoismallit.net

Bentley 4.5L Blower

Le Mansin veteraani vuodelta 1930

Muutama vuosi I-maailmansodan päättymisen jälkeen Euroopassa - ja erityisesti Britanniassa elettiin voimakasta autoteollisuuden kasvamisen aikaa. Vuonna 1919 Walter Owen Bentley perusti Lontoossa legendaarisen Bentley Motorsin. Firman tunnuslauseena oli heti alusta lähtien "KISATAAN SUNNUNTAINA, MYYDÄÄN MAANANTAINA" - tämä tarkoitti simppelisti sitä, että mitä useammin kilpa-ajoihin osallistuttiin menestyksellisesti, niin sitä paremmin autoja myös myytiin. Niinpä Bentley osallistui esim. Ranskassa järjestettävään Le Mansin 24-tunnin kestävyyskisaan heti kisojen perustamisvuodesta (1923) lähtien.
Tosin noihin aikoihin oman auton ostamista saattoi ihan tosissaan harkita vain se ns. varakas yläluokka - esim. Britanniassa tosin kyllä riitti Bentleylle ostajia - moni jaarli/loordi halusi oman Bentleyn.

Tämä pienoismalli kuvaa vuonna 1930 Le Mansin kisaan osallistunutta autoa numero 8 - kilpatalli kuului tuolloin Dorothy Pagetin sponsoroimaan tiimiin ja auton kuskeina toimivat "viileä" brittiläinen Dudley Benjafield ja hurjapäinen italialaiskuski Giulio Ramponi.
Dorothy Paget oli varakkaan brittiläisen aatelissuvun perijätär ja hän tuli kuuluisaksi viehtymyksestään vedonlyöntiin, nopeisiin autoihin - ja erityisesti nopeisiin hevosiin - tässä ovat kyseessä siis Britanniassa suositut nopeiden hevosten/jockey-ratsastajien rajut laukkakisat. Melko "nopea" oli myös Dorothy Pagetin oma elämän taival - hän kuoli nuorena - 54 vuotiaana vuonna 1960.

Bentleyssä oli 4.5 litrainen väkivahva moottori, joka oli varustettu auton keulaan, jäähdyttimen eteen asennetulla mekaanisella ahtimella - auton huippunopeus oli n. 230 km/t. Ajan tyyliin kuskilla ei tietenkään ollut esim. minkäänlaista turvavyötä, joten jos auto sattui suistumaan tieltä täydessä vauhdissa, niin jälki oli erittäin rumaa ja roisia/veristä nähtävää.

Bentley oli ulkomitoiltaan melko kookas - auton pituus oli melkein neljä ja puoli metriä.

Muuten, alkuperäisen Le Mansin 24-tunnin kisaan vuonna 1930 osallistuneen Bentleyn hienot vihreäksi maalatut pinnavanteet oli valmistettu puusta - siis ei ne vanteet, vaan ne vanteiden upeat pinnat. Hyvin sitten tuollainen puinen pinna kesti sen kovan 24-tuntisen rääkkäyksen.

Tämä on n. neljä vuosikymmentä vanha Hellerin 1/24 skaalan mallisarja, jonka Revell on uudelleenpaketoinut.
Sarjan mukana tulevat siirtokuvat tosin ovat uutta tuotantoa vuodelta 2012 - ja ovat muuten erittäin hyvälaatuiset.

Revellin laatikosta paljastuva vanha Hellerin muovisilppuläjä sen sijaan ei ole mitenkään hyvälaatuinen - ainakaan nykystandardien mukaan. Kovasti joutui kaikkea "säätämään" - hiomaan, leikkelemään - ja etenkin hiomaan ja sovittelemaan. Ja sovittelemaan ja hiomaan. Ja hiomaan ja sovittelemaan. Auton rakenne on myös erittäin hankala ja haastava - alussa kaikki näyttää hyvältä, mutta myöhemmissä rakennusvaiheissa sitten huomaa, että ne myöhemmät valmiiksi ohjeiden mukaisesti rakennetut vaiheet eivät millään "osu yhteen" niiden aikaisemmin ohjeiden mukaan rakennettujen viritelmien kanssa. Meinas mennä hermo - ja menikin.

Oli muuten monta kertaa lähellä, etten paiskannut tätä roskikseen - päätin kuitenkin hammasta purren jatkaa hamaan tappiin asti.
Noh, tässä näkyy sitten se lopputulos.

Malli on maalattu kokonaan Humbrolin maaleilla - ja myös kokonaan erilaisilla siveltimillä - olen viime aikoina käyttänyt Raphaelin oravan perskarvasuteja - ne ovat kyllä kalliita silloin hankintahetkellä, mutta käytössä osoittautuvat erittäin korkeatasoisiksi (löytyy esim. Helsingin Hobby Pointin valikoimista).

Niin - siis tuo "oravan perskarvasuti" ei ollut mikään vitsi - kyseiset korkealaatuiset Raphaelin siveltimet on valmistettu oravan häntäkarvoista. Kun olen hyvän pensselin löytänyt, niin enpä nyt liiemmin jaksa oravien kohtaloa murehtia.

Kommentit

Eipä muuta kuin huippu laatua taas Monsieur Leinolta.
Ehkâ renkaisiin kuluneisuuta että olisi ajettu nyt tuolla autolla.
Niin se menee tuo mallin rakennus, hammasta purren ja voittoon kuin Le mansissa.Tuli mieleen Airfixin 1/16malli tuosta.
En tiedä…jotensakin aneemisen/ monotonisen oloinen aikaisempiin kilpa-automalleihisi verrattuna. Ajovalot himmeet/ sumuiset. Liekö perseensuti syynä :-)…No ei varmaankaan. Tavaramerkinomaistasi säistystä kaipaisi.
Ari Oksanen kirjoitti:
Ajovalot himmeet/ sumuiset.
Siis ajovaloissa on päällimmäisenä tiheä metallinen "ristikkoverkko" - jonka oli tarkoitus estää - hmm. jotakin - esim. edellä ajavan auton renkaista sinkoilevia kiveniskemiä kenties?
Ari Oksanen kirjoitti:
En tiedä…jotensakin aneemisen/ monotonisen oloinen aikaisempiin kilpa-automalleihisi verrattuna.
Niin no - mallista tuli sitten kai monotoninen, kun se esikuvakin oli yksivärinen vihreä. Enpä osannut tuota paremminkaan sävyttää.
Minä taas olen täysin myyt! Upeata Raimo!! Bentley, bensiinin katku, brittiläinen herrasmies ja British Racing Green… Pisteitä tulee kyllä vielä yksi enemmän kuin "B" kirjaimia.
Minua tuo ko. aika ja siihen liittyvä epookkikama vain viehättää niin hitosti. Britannia oli vielä selkeästi kaksiluokkainen yhteiskunta, mutta muutos oli jo ovella. Ja jotenkin tuo tulossa oleva muutos kristalloi tuon viimeisen Lordi-vuosikymmenen. Well done, Sir!
AJ 16.5.2015 00:04 Vastaa lainauksella
Moi Raimo,
Komppaan Eerikiä ja Petriä; Upea lopputulos kaikinpuolin. Taustoitus/historiikki on erinomainen ja miellyttävää tavattavaa, rakentamiskuvaus kerrassaan mainio, itse mallin rakentaminen on onnistunut huipusti, viimeistely on huippuluokkaa ja pienoismalli on todellakin esikuvansa oloinen ja näköinen.

Olen myyty, kuten Petri, hän ilmaisi asian kyllä enemmän kuin osuvan hyvin: "Bentley, bensiinin katku, brittiläinen herrasmies ja British Racing Green…Well done, Sir!" Tismalleen näin.

Juuri tätä Bentley:tä tai Airfix:n hieman isompaa 1/12 skaalan Bentley:tä on tehnyt mieli rakentaa jo pitkään…vuosikymmeniä…, valitettavasti minulla ei ole mitään faith:iä autopienoismallin rakentamis- ja viimeistelytaitoihini, joten homma on aina siirtynyt hamaan tulevaisuuteen…

Huippulaadukas ja kaunis Bentley 4.5L Blower automalli! Parhain terveisin, AJ
Onhan tämä ihan hieno Bentley, enkä minä ainakaan tähän kaipaa mitään kulumisia enkä säistyksiä. Ennemmin näen tämän museokappaleena, alusta varsinkin korostaa tätä vaikutelmaa. Siihen vielä pieni ständi jossa tekniikkatiedot niin vaikutelma on täydellinen. Tyylikäs kokonaisuus.
British racing green kruunaa kaiken, kerrassaan upea Bentley.
Täytyy arvostaa Raimon maalaus- ja rakennustaidon lisäksi myös isoa skaalaa aihealueissa. Itse kun olen jotenkin klikkiytynyt lekoihin. Tosi upea malli taas kerran ja mielestäni erittäin siisti ulkoasu toimii tässä mallissa.

Coltrane's Planes & Automobiles -tv-sarjan ahdinta käsittelevässä jaksossa kyseinen Bentley on melkein pääosassa. Kannattaa vilkaista: www.youtube.com/watch?v=gwU3bfaLhJ4
^ Suuret kiitokset Jannelle tuosta videon linkittämisestä - enpäs ollutkaan tuota filmiä ennen nähnyt.
AJ kirjoitti:
Juuri tätä Bentley:tä tai Airfix:n hieman isompaa 1/12 skaalan Bentley:tä on tehnyt mieli rakentaa jo pitkään…vuosikymmeniä…,
Tuota Airfixin 1/12 Bentleytä minäkin aikoinaan kuolasin 1960-luvulla - onneksi lapsella ei koskaan ollut tarpeeksi rahaa sen hankkimiseen - en minä sitä kuitenkaan olisi osannut kunnolla rakentaa - siis silloin n. 12-vuotiaana.
Muuten, tässä Hellerin 1/24 Bentleyssä on ihmeen hienosti toteutettu tuo vanteiden pinnotus - pinnat eivät näytä kovin pahasti liian paksuilta - siis suhteessa mittakaavaan. Tosin tuo homma on toteutettu Hellerillä hieman huijaamalla - pinnoja nimittäin on liian vähän lukumääräisesti verrattuna 1/1 Bentleyn pinnavanteeseen, mutta tällä tavoin on saatu aikaiseksi melko hyvä vaikutelma.
Petri Jaakkonen kirjoitti:
Minua tuo ko. aika ja siihen liittyvä epookkikama vain viehättää niin hitosti. Britannia oli vielä selkeästi kaksiluokkainen yhteiskunta, mutta muutos oli jo ovella. Ja jotenkin tuo tulossa oleva muutos kristalloi tuon viimeisen Lordi-vuosikymmenen.
Juu siis Britannia on vielä nykyäänkin vuonna 2015 aivan käsittämättömän vanhoillinen mesta - tietyiltä osin. Esim. viime lokakuun alussa kävin viimeksi Birminghamissa ja yövyin siellä eräässä viihtyisässä pikku hotellissa - hieman kyllä huvitti, kun hotelin respasta piti ennen huoneeseen menoa erikseen kuitata itselleen nippu froteepyyhkeitä ja kuumavesipullo. Tuo kuminen puteli oli siis tarkoitettu sänkyyn mukaan otettavaksi - peiton alle lämpöä tuomaan. Hotellihuoneessa kylppärin puolella oli hauskaa havaita, että lavuaariin oli asennettu kaksi erillistä vesihanaa - toisesta tuli kylmää vettä - ja toisesta sitten lämmintä vettä.
Oletpa onnistunut saamaan näyttävän mallin varsin heikkolaatuisesta rakennussarjasta. Sitä tutkailee ihan mieluusti. Tuo British Racing Green väritys on varsin venyvä käsite. Alkaen Jaguarin 50-luvulla käyttämästa varjossa melkein mustalta näyttävästä BRG:stä aina vaaleampiin sävyihin kuten tämä Bentley. Jostain kumman syystä Hellerin automallien taso tipahti reilusti jos verrataan niihin aikaisempaa tuotantoa oleviin Porsche, Ferrari ja formula malleihin. Itse olen väsännyt Hellerin Jaguar E-typen ja täytyy myöntää että silloinkin välillä vilkuilin roskista vähän sillä silmällä. Pitänee siitä ehkä laittaa tarina tänne jahka saan sen kuvattua.

Tuo Bentleyn historikki on muutenin aika erikoinen, sillä Bentley itse ei ollut innostunut alkuunkaan ahtimesta, mutta Tim Birkin sai muistaakseni tehtaan omistajalta luvan teettää muutaman ahdetun yksilön kilpailuja varten.
Upporikas Dorothy Page oli myös varsin erikoinen daami. Hän nukkui päivät ja valvoi yöt, omisti useita huippuluokan hevosia ja oli miestenvihaaja. Isokokoisena naisena hän ei ulkonäkönsä puolesta ollut ehkä ihan niitä viehättävimpiä.
Mainitset noiden pinnavanteiden pinnojen olevan puuta. Tuosta asiasta olisin hivenen eri mieltä, vain olenko väärässä.
Raimo Leino kirjoitti:
Juu siis Britannia on vielä nykyäänkin vuonna 2015 aivan käsittämättömän vanhoillinen mesta - tietyiltä osin.
Britannia - maailman rikkain kehitysmaa. Niin olen kuullut sanottavan.

Mutta sanotaan nyt jotain itse mallistakin. Perussiistiä työtä Raimolta taas kerran, Mutta sellainen leukaa loksauttava aspekti tästä puuttuu. Mutta siistinähän näitä varmaan pidettiinkiin, eli siinä mielessä lienee esikuvansa näköinen.
Britanniassa olen minäkin yöpynyt suht korkeatasoisessa huoneessa jossa oli kylmä ja veti oikein ryökäleesti. Liukuikkunat vain kolisivat tuulisena yönä. Olen siellä käynyt parissakin tehtaassa ja täytyy todeta etten ole missään muualla nähnyt rinnakkain ikivanhoja ja huippumoderneja valmistusmenetlmiä rinnakkain. Ford kun osti Jaguarin, niin jenkit olivat kauhuissaan nähdessään miten vanhanaikaisilla menetelmillä Jaguaria tehtiin. En ole muuten missään muualla maailmassa havainnut kokolattiamattoja WC:ssä, paitsi Englannissa. Voitte vaan kuvitella…
Tämä nyt oli vähän aiheen sivusta, mutta menköön.
Ja suihkukoppi jälkeenpäin asennettu kokolattiamatolle (***-hotellissa) huoneen nurkkaan. Kun wc oli niin pieni ettei se koppi olisi sinne mahtunut… Ja saatte uskoa ettei se kokolattiamatto ihan kuiva ollut suihkussa käynnin jälkeen.
Mutta tuossa brittien vanhoillisuudessa on myös jotain herttaista ja arvostettavaa. Itse koen oloni kotoisaksi aina Brittein saarilla käydessäni.
PhantomII 17.5.2015 00:36 Vastaa lainauksella
Lisää off topicia: Kävin mamman kanssa Liverpoolissa (jep, ohjelmaan kuului jalkapalloa, vaikken fani sinänsä olekaan) ja hotellihuoneeseen päästyämme katsastin ekaksi WC/kylppärin. Hanat olivat perienglantilaiseen tyyliin erikseen kylmälle ja kuumalle vedelle, WC-pöntön tyhjennys suoritettiin jonkin moisella pumppukahvalla ja suihkusysteemissä oli muovipönttö seinässä. Pönteröstä säädeltiin veden lämpöä: ensimmäisellä säätöyrityksellä tuli jääkylmää vettä niskaan ja toisellä tulikuumaa niin että rintamus kärventyi tai hetkisen ainakin tuntui siltä. Lisäksi hotellihuoneessa patterit oli säädetty ns. voluumit kaakkoon-menetelmällä, eli lämmitä oli. Pattereita ei voinut säätää, siispä nukuimme ikkuna auki.

Tätä kaikkea brittiläisyyttä vasten kun peilailee tuota Racing Green-väristä vekotinta, niin enpä haluaisi välttämättä kokea ajonautintoa ko. laitteella. Tosin, valmistivat britit Spitfireitäkin… Nyt kun malli on esillä tuollaisella alustalla, ei välttämättä vanhennuksia tarvita, jos taas hyllyssä ilman alustaa, niin silloin ainakin renkaiden kulutuspintoja olisi voinut hiukan santapaperilla kulutella. Airfixin Bentley se minunkin mielessä väikkyy, mutta taitaa Revell detaljoinnin puolesta viedä voiton?
AJ 18.5.2015 10:22 Vastaa lainauksella
Moi Raimo,
Raimo Leino kirjoitti:
Tuota Airfixin 1/12 Bentleytä minäkin aikoinaan kuolasin 1960-luvulla - onneksi lapsella ei koskaan ollut tarpeeksi rahaa sen hankkimiseen - en minä sitä kuitenkaan olisi osannut kunnolla rakentaa
Hyvin sanottu, kuolasin sitä puolestaan 1970-luvulla, eikä minullakaan ollut fyrkkaa ostaa sitä, enkä onnistunut ylipuhumaan vanhempiani hankkimaan sitä. Enkä olisi osannut rakentaa sitä myöskään, enkä osaa varmaan vieläkään, kuten jo sanottu, minulla ei ole kovin suurta uskoa automallien rakentamiskykyihini - mieli kyllä tekisi rakentaa biilimalleja.

Miten muuten nuo Airfix 1/32 skaalan starter set kitit? - millaisia rakentaa, jos nyt rohkenisi koittamaan biilinrakennustaitoja; sieltä löytyisi melko mielenkiintoinen biili Ford 3 Litre GT www.airfix.com/us-en/ford-3-litre-gt.html

Tämä Airfixin 1/12 Bentley www.airfix.com/us-en/cars/1930-4-5-litre-bentley-1-12.html jää yhä kuolattavaksi hamaan tulevaisuuteen, mutta ehkä jonain päivänä…toivossa on hyvä elää…ja tuo Heller/Revell 1/24 Bentley vaikuttaa melko hankalalta rakennettavalta, kun tavasin rakennuskertomustasi ja Henryn näkemystä sarjan tasosta. Mutta onko tämä 1/24 Heller/Revell Bentley detailien osalta kuitenkin parempi rakennussarja kuin Airfixin 1/12 Bentley?

Ässä linkki tuo Jannen laittama Coltrane's Planes & Automobiles -tv-sarjan Bentley jakso - kyllä vaan tuo Bentley on kaunis auto - ja tosiaan upeasti olet mallintanut sen olemuksen automallissasi. Muuten miten sait tuon maalipinnan toteutettua noin hyvin aidon näköiseksi - hioitko sitä jollain, vaiko kiillotit - mikä on salaisuutesi, jos voinet kertoa. Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Henry tuossa totesi, että British Racing Green väritys on varsin venyvä käsite - asian tiimoilta tavaisi mielellään lisää ja yrittäisi oppia uutta. Onko asian tiimoilta kirjoitettu joku opus,värikartta tms.?
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Näistä lapsuuden rakennussarjoista vielä sen verran, että joskus aikaa sitten kyselin saitilla ison skaalan tuplasähkömoottorilla olevasta Centurion vaunusta - en tarkoittanut Tamiyan 1/25 skaalan Centurionia sisuskalujen kera, joka minulla yhä löytyy hyllystä useita vuosia (kymmeniä) sitten rakennettuna - vaan vielä isomman skaalan Centurionia, joka tuli myös aikoja sitten rakennettua ja lopulta ampumalla tuhottua. Saitilta en vastausta saanut, ylipäätään epäiltiin, että isompaa kuin 1/25 skaalan Centurionia ei olisi edes olemassa, vaikka sellaisen olin rakentanut. Joka tapauksessa olen etsinut ko. rakennussarjaa kauan ja nyt lopulta löysin ko. rakennussarjan uudelleenpaketoituna, tosin ilman tuplasähkömoottoreita. Skaala on 1/16 eli merkittävästi isompi kuin Tamiyan 1/25 ja nykyhinta melko tyyris, RRP: £279.99 ja alella Now: £209.99 1/16 BRITISH A41 CENTURION MAIN BATTLE TANK WITH CREW AND DIORAMA BASE PLUS METAL AND PHOTO ETCH PARTS: www.bmmmodels.com…_AND_DIORAMA_BASE__PLUS_METAL_AND_PHOTO_ETCH_PARTS/p1144420_14008557.aspx Sama rakennussarja uusilla höysteilla, ilman moottoreita ja uusi valmistaja; mutta epäilen vahvasti, että styreenivalut ovat höysteistä huolimatta samoja kuin ennen. Valitettavasti oma into hankkia sarja lopahti, nyt kun sen vuosien etsinnän jälkeen "löysin" tai paremmin sanottuna se tuli uustuotantoon. Hinta on kova - toki se oli silloin kauan sittenkin, kaikki säästöfyrkat meni - erityisesti nyt hankitainnon lopahtamisen syy on AFV Clubin 1/35 skaalan loistavat Centurion rakennussarjat. Mutta jos joku haluaa todella ison Centurion vaunun, niin nyt sitä taas saa…
Vielä biileistä off topicia sen verran; onko kukaan rakentanut 1/24 skaalan Fujimin Chaparral 2D 1966 Late Type mallia - rakentamiskokemukset ja onko muita vaihtoehtoisia Chaparral rakennussarjoja? Kiitos vastauksista jo etukäteen. Pari kivaa linkkiä asian tiimoilta www.autodrome-cannes.com/chaparral.htm
www.kwa-kwa.pl…ica-wyscigi/itemlist/category/1448-3-eliminacja-1000km-n%C3%BCrburgring.html ja www.tumblr.com/search/chaparral%202d

Joka tapauksessa upea Bentley 4.5L Blower biilimalli - mestarin työtä. Parhain terveisin, AJ
^ Airfixin 1/12 Bentleyn laatikkoa en ole koskaan avannut, joten ei ole kyllä mitään käsitystä tuon sarjan tasosta enkä siis pysty vertaamaan sitä Hellerin 1/24 Bentleyn malliin - ja eipä ole myöskään kokemuksia noista Airfixin 1/32 Starter Seteistä.

Kysyit tämän 1/24 Bentleyn maalauksen toteuttamisesta. Noh, en ole pintaa mitenkään kiillottanut. Maalina oli Humbrolin oma emalimaali British Racing Green (kiiltävä, numero 239) ja tuon pystyi kyllä hyvin vetelemään siveltimellä muovin pintaan - tämän mallisarjan muovi on väriltään matta vihreää, joten se käy hyvin pohjana tuolle kiiltävälle tumman vihreälle emalimaalille.
Käyttämäni Humbrolin purkki on ollut avaamattomana hyllyssäni n. 8 vuotta ja avaamisen/sekoittamisen jälkeen sen levittäminen siveltimellä oli suorastaan nautinnolista - pinta tasoittui upeasti - mitään siveltimen vetojen jälkiä ei jäänyt ja kiilto on aivan upea. Pinta oli kosketuskuiva n. vuorokaudessa.

Humbrolhan purkittaa edelleen tänäkin päivänä tuota samaa emalimaalia nro 239, mutta minulla on kyllä pahat epäillykset tuon Humbrolin uusimman emalimaalituotannon laadun suhteen - kuten olen kertonut Humbrolin maalien nykytasoa ruotivassa viestiketjussa.
Airfixin 1/12 Bentley on minullekkin tuntematon sarja, mutta joskus on himoittanut senkin hankinta. Siitä saa kyllä ihan kelvollisen mallin, vaikka ikääkin sillä jo lienee. Näin olen ymmärtänyt. Raimon kanssa olen samaa mieltä Humbrolin maaleista ja täytyy taaskin ihailla mösjöön hienoa sivellintyöskentelyä.
AJ:lle toteaisin, että että tuosta Airfixin Fordista en osaa oikein mitään kommentoida, paitsi että ikääkin silläkin jo on, mutta ei varmaan mikään aivan mahdoton kasattava.
BRG:stä löytyy Googlettamalla tietoa, mutta minua lähinnä Jaguar-henkilönä kiinostaa heidän "Factory team BRG", jota olen käytellyt noihin 50 ja 60-luvun kilpamalleihin. Jaguarin oma väri koodi on HER 705 ja sitä löytyy valmiina spraypurkissa Motipin numerolla 44555 tai 44550, joka sekin on lähellä totuutta.

Chaparralleista sen verran, että Monogrammilla on tuo varsin simppeli 2D Coupe, josta saa ihan kelvollisen esikuvansa esittäjän. Kysyit tuosta Fujimin Chaparral 2D;stä. Se on alunperin Japanilaisen Modelersin tuotantoa, jota nyt saa siis Fujimin pakkaamana. Minulla on se hyllyssä tekemättömänä, mutta siitä on todettava, että se on varsin korkealaatuisen tuntuinen. Se on pikkuisen hintava kun ottaa huomioon, ettei siinä ole avattavaa takakantta, mutta näkyvillä olevat koneen osat on tuotu esille. Sarjassa on jopa muutama valkometalliosa. Aloittelijalle helpohko nakki sikäli, että se on täys valkoinen, joten paukkupullolla maalaaminen käynee kivuttomasti. Pohjamaalien kanssa kannatta olla varovainen, sillä jotkut japsi koottavien muovin laatu (esim. Gunze Sangyo) eivät oikein kestä sparypulojen liuottimia. Siirtokuvia on vähänlaisesti, joten nekin on helppo asentaa. Mainittakoon myös sarjassa olevat hienot vanteet. Selvät rakennusohjeet maalausohjein avittavat kasaamista. Suositellaan. Chaparrallin malleja on tehty muitakin, joista kokeneemmalle tekijälle voisin suositella Fisherin Chaparral 3F Coupeta. Huippuhieno resiinimalli, tosin myös ilman konetta, mutta muu detaljointi ja osien yhteen sopivuus korkeata luokkaa. www.fishermodels.com/product/chaparral-2f-coupe-124
Chaparralleista todettakoon, että se on sikäli erikoinen kilpa-auto, sillä kaikissa niissä kisoissa joissa se tuli maaliin, se tuli myös voittajana. Keskeytyksiä sattui sitäkin enemmän.
Fisherillä on useita hienoja automalleja sekä lekoja että lisäosia lekomalleihin. Kannattaa plärätä heidän kataloogiaan ja perehtyä tarjontaan. Jostain kumman syystä en ole törmännyt näillä sivuilla kertaakaan heidän tuotantoon perehtyneisiin mallareihin. Olisi kiva tietää muidenkin mielipiteita em. firman tuotoksista.
Britit kunnioittavat paljon perinteitä. Raimon tekemä Bentley on tyypillistä Raimoa ja veikkaanpa, että Englannissa löytyy useita aitoja em. Autoja. Itse pidän kovasti Brittimiljööstä ja musiikista 1960-luvulta. Ilmankos kasselen mieluusti brittisarjoja 60-luvun miljöössä hyvän musan ryydittämänä(Cream, Beatles, John Mayall, Rolling Stones yms…
Yksi kysymys olisi: Onko renkaat ns. vinyylikamaa ja millä maalasit(jos maalasit)? näyttävät aikas ruskeilta.
Ei muuta, kun Hoplaa!!!
Seppo Valjakka kirjoitti:
Yksi kysymys olisi: Onko renkaat ns. vinyylikamaa ja millä maalasit(jos maalasit)? näyttävät aikas ruskeilta.
Ei muuta, kun Hoplaa!!!
Renkaat ovat käsittääkseni ihan mustaa kumia - ainakin niiden pehmeydestä päätellen. Niitä en siis maalannut - pölytin vain kevyesti pastelliliitujauheella (tumman harmaalla) - se on sitten mysteeri, että mistä tuo ruskeahko väri syntyi näihin valokuviin - livenä tuota "ruskeutta" ei nimittäin silmä näe.
Kamerat tekee joskus tuollaisia "temppuja". No panic, hieno malli se silti on!!
AJ 22.5.2015 23:24 Vastaa lainauksella
Moi Raimo, Kiitokset vastauksista. Erittäin ihailtavaa sivellin/pensselöintityöskentelyä - olin varma, että olet hionut pintaa - kyllä hallitset kunnioitettavan hyvin tuon siveltimen käytön. Humbrolin emalimaalit ovat laadukkaita, tosin olen käyttänyt niitä viimeksi 1970-luvulla…

Moi Henry, Kiitokset täysin kattavasta vastauksesta ja tietopaketista. Tuo brittien BRG väri itsessään on erittäin mielenkiintoinen väri; kaunis, iskevä ja omintakeinen, jolla on myös pitkä historia. Onhan Suomellakin onneksi oma "Finnish Racing White" värinsä…BRG värissä on tosiaan useita erilaisia tulkintoja eri aikakausien, autovalmistajien ja ilmeisesti myös eri maalivalmistajien mukaan.

Luulin, että Modelersin Chaparral 2D olisi myös ollut resiini-malli, eikä styreeni - no, luulo ei ole tiedon väärti. Nuo Fisherin resiinirakennussarjat ovat hienoja yksityiskohdiltaan, mutta tarkoitettu tosiaan promallareille. Eli periaatteessa vaihtoehtona on Modelersin/Fujimin 1/24 skaalan Chaparral 2D, mikäli rohkenen ottaa sellaisen autoprojektin työn alle. Chaparral kiinnostaa siksi, että se tavallaan osittain sivuaa omaa menneisyyttä…Chaparralista lähtee muuten mahtavat äänet; kunnon leijonan jyrinää, eikä mitään pikkukissan vikinää…Kiitos Henry!

Raimo, olet kyllä mestarillisesti onnistunut tuon Bentleyn viimeistelyssä - British Racing Green maalaus Bentleyssä on ehdottomasti saitin kärkiluokkaa; voinee hyvin olla paraskin…Parhain terveisin, AJ
AJ, olet ihan oikeassa Modelersin suhteen. Se oli alunperin resiinimalli, mutta sittemmin siitä tuli edullisempi styreeniversio. Olisi mukava tietää eri versioiden erot, jos niitä nyt on. Rohkeasti vaan Fujimin kimppuun.
Hieno malli jälleen kerran Raimon pajalta! Malleissasi on aina nähtävissä pitkän harrastamisen tuoma kokemus ja käsityötaito. Eikä voi kuin jopa hieman kateellisena hämmästellä tahtia, jolla malleja valmistuu.
Kuten täällä on jo todettukin, tämä Bentley ei mitään vanhentamista kaipaa. Toisin kuin lentokoneissa ja sotilaskalustossa, autoissa vanhentaminen tai säistäminen on aina enempi tilanteesta riippuvaa. Löytyyhän esikuvissakin eli oikeissa autoissa monenlaista kuntoa ja kiiltoastetta käyttöautosta huippuentisöityyn. Nostalgisia muistojakin tämä malli tuo mieleen, koska minullekin ovat lapsuudesta/nuoruudesta tuttuja niin Hellerin kuin Airfixin rakennussarjat.
Kysymykseen Airfixin 1/32 autosarjojen laadusta sanoisin, että ovat varsin hyvin kestäneet aikaa ja ovat edelleen ihan rakennettavia sarjoja. Kuitenkin rakentaessa hyvä pitää mielessä, että sarjat on suunniteltu 60-luvulla. Suurin puute on kumi/vinyylirenkaat ja kromiosat. Lasiosat ovat jo mittakaavastakin johtuen melkoisen paksuja. Nykyaikaisilla maaleilla ja materiaaleilla nuokin on aika helposti korjattavissa.
AJ 31.5.2015 11:21 Vastaa lainauksella
Moi Raimo, Onnittelut ansaitusta viikon mallista! Ässä-Bentley!

Moi Henry, Kiitokset vielä kerran.

Moi Tuomas, Kiitokset selvennyksestä Airfixin 1/32 skaalan biilien osalta - tuo Ford 3 Litre GT on/oli mielenkiitoinen biili yhä/aikanaan ja Airfix tuotos lienee ainoa rakennussarja ko. autosta.

Parhain terveisin, AJ
Tuomas Seppälä kirjoitti:
Nostalgisia muistojakin tämä malli tuo mieleen, koska minullekin ovat lapsuudesta/nuoruudesta tuttuja niin Hellerin kuin Airfixin rakennussarjat.
Hellerin 1/24 Citroen DS 19 oli lapsuudessani yksi suurista "himon kohteista" - vaan hankkimatta tuo on aina jäänyt. Tuo oli ehkä senkin takia se himoni kohde, koska isäni noihin aikoihin himoitsi tuota Citroenin "isoa kissaa" 1/1 skaalassa ;-)
AJ kirjoitti:
Moi Raimo, Onnittelut ansaitusta viikon mallista!
Thanks - olen muuten ruvennut nyt viime aikoina katselemaan "sillä silmällä" Airfixin 1/12 Bentleyn mallisarjaa - en siis ole tuota vielä hankkinut, mutta nyt on ainakin tiedossa, että mistä tuon saisi melko edullisesti.
AJ 31.5.2015 20:16 Vastaa lainauksella
Ole hyvä Raimo. Jos hommat tuon ison Airfixin Bentleyn tee siitä rakennusbloki, se olisi varmasti mielenkiintoinen seurattava. Muuten, jos voit jakaa tiedon edullisesta hinnasta privaattimailiin, olisin kiitollinen. Pitäähän sitä aina silloin tällöin tarttua härkää sarvista ja katsoa mihin se johtaa…jos vaikka vihdoin ja viimein hankkisi tuon vuosikymmeniä kuolatun sarjan…Terkuin, AJ