Pienoismallit.net

T-34/85

вперед!

вперед! = Eteenpäin!

Vanha Tamiyan (80-luvulta) oleva T-34/85. Mallin rakensin suoraan laatikosta, paitsi figuuri on otettu Tamiyan T-34/76 mallista.

Maalauttu Tamiyan maaleilla. Pintakäsittelyyn käytin Vallejon, Mig:in ja Revell:in tuotteita.

- Waltter Holm

Kommentit

Leevi Halme 31.12.2011 14:02 Vastaa lainauksella
ekaa kuvaa katsoessani luulin refrensseiksi!, mahtava malli! :D
Raimo Leino 31.12.2011 14:18 Vastaa lainauksella
Talvinaamiokokeilusi on mielestäni mennyt tässä mallissa huiman harppauksen positiivisesti eteenpäin.
Tuonne vaunun takaosaan pakoputkiosastolle kaipaisin kyllä jotakin lisää - siis mustaa väriä putkien sisäpuolelle ja myös putkien alapuolelle vaunun pintaan - tunnetusti nämä venäläiset moottorit kun syytävät sitä nokea ja muuta rojua putkistaan ulos aivan tajuttomasti.

Ja toivottavasti tästä ei nyt tule sinulle sitä mielipahaa - kerroit nimittäin käyttäneesi säestyksessä Vallejon, Mig:in ja Revellin tuotteita - minä yleensä säestän kitaralla tai sähköuruilla ;-)

Ja vielä kerran ;-) ja ;-)
AJ 31.12.2011 14:19 Vastaa lainauksella
Moi Waltter, Komppaan Veeliä - erittäin onnistunut kuvamuunnoista huolimatta - hienoa työtä! Parhain terveisin, AJ

Hyvää Uutta Vuotta 2012!
Hyvältä näyttävät vaunut yhdessä tuolla naamakirjassa. Loistotyötä ja parannusta aikasempaan. Olisi toivonut pari detailikuvaa.
Voi hurja mikä kolaus "sabotoijille"…

Harmi, tästä olisin tiputtanut 2,5-3 tähteä eli siis ihan ok malli.

Vähennyksiä tulee tuosta Raimon mainitsemasta seikasta sekä myös hivenen sumeista kuvista ja etenkin tuosta oletuskuvasta. En pidä ollenkaan.

Perusasiat alkavat olla kunnossa. Seuraavaksi suosittelen (etenkin T-34 kalustoon) friulin metalliteloja. Niillä saa helposti näyttävyyttä malliin.

T-34 vaunusta saa yleensä helpostikkin "ihan ok"-mallin mutta töitä saa tehdä jotta yli sen ylitse pääsee
Mahtava Pitkäputkinen Sotka. Tosiaan irtoteloilla malliin saisi lisää sitä ilmettä. Pintakäsittely onnistunut, vaikka ruosteinen telanpätkä etulevyllä hieman hyppää silmään. Jatkettaan harrastetta myöskin vuonna 2012.
Petri Lyy 31.12.2011 16:50 Vastaa lainauksella
Minäkin osaan (ja varmasti moni muukin osaa) tehdä tuollaisia kuvia, mutta silti en laita niitä tänne kun ne eivät kerro valmiista mallista mitään. Siksi niitä kai harvemmin täällä näkyykin. Photoshoppailulle on omat saittinsa. Sitä paitsi kuvien määrää on tarkoituksella rajoitettu palvelintilan säästämiseksi, ja se tila tulisi käyttää kunnollisten kuvien postaamiseen.

Itse mallista: kulumat ovat paikoitellen hyvinkin onnistuneita eli uskottavia eli realistisia. Muut luettelivatkin jo puutteet. Tamiyan telat eivät aina ole toivottomia, mutta tässä mallissa ne ovat tosiaan "no can do".

Nelosen tai vitosen malli tämä ei missään tapauksessa olisi. Ei muuta kuin uutta mallia pöydälle, ja hyvää alkavaa vuotta.
Leevi Halme 31.12.2011 18:33 Vastaa lainauksella
olen eri mieltä jaakon kanssa, oletuskuva on juurikin paras ehkä kuvista, ja tuo realistisen ylivalottuneen vaikutelman ;)

edit: en tietenkään tarkoita että sen kuvan perusteella arvioisin mallin kuten muutama henkilöä ehti luulla,
onhan tuossa aika monta kuvaa eri kuvakulmista, on sitä joissain malleissa ollut mukana myös 1 tai 2 refrenssikuvaa…
Raimo Leino 31.12.2011 19:03 Vastaa lainauksella
Veeli kirjoitti:
olen eri mieltä jaakon kanssa, oletuskuva on juurikin paras ehkä kuvista, ja tuo realistisen ylivalottuneen vaikutelman ;)
Ja tuon kuvan perusteella onkin hyvä arvostella pienoismallia?
Raimo Leino kirjoitti:
Veeli kirjoitti:
olen eri mieltä jaakon kanssa, oletuskuva on juurikin paras ehkä kuvista, ja tuo realistisen ylivalottuneen vaikutelman ;)
Ja tuon kuvan perusteella onkin hyvä arvostella pienoismallia?
Ja tämän allekirjoitan täysin!

Jos näitä "fiilis-kuvia" halutaan lisätä niin tehkää se sitten vaikka kuvapankkiin, ei malleihin. Ei ainakaan oletuskuvaksi.
Lasketaanko mustavalkokuvat fiilistelyksi? Entä esimerkiksi maisemakuvaan upotettu malli?
Ihan hyvin onnistunut malli, vaikka et ollutkaan käyttänyt tela yms. settejä. Lisäät vain pikkuisen nokea pakoputkiston ympäristöön kuten on jo ehdotettukkin ja saat helposti malliin lisää näyttävyyttä.
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Jos näitä "fiilis-kuvia" halutaan lisätä niin tehkää se sitten vaikka kuvapankkiin, ei malleihin. Ei ainakaan oletuskuvaksi.
Aika paljon olen nähnyt mustavalko-/seepiakuvia oletuskuvina, tosin ei ehkä ihan näin rajuja, mutta sopii mallin teemaan hyvin. Juurikin tuollaista propagandameininkiä.

Mallina oikein hyvä, mutta juuri tuo pakoputkien noettomuus antaa kuvan ettei tankissa ole moottoria lainkaan. (Tosin taas sopisi siihen propagandajuttuun, julistekuvia saa ihan toimimattomalla tankillakin aikaan… ;) )
Nyt oikeesti hei: oletuskuvasta ei pysty päättelemään mallin rakentamisesta yhtään mitään. Asia olisi toisin, jos kuvankäsittely olisi jätetty esimerkiksi vain värien poistamiseen. Nyt kuvankäsittelyllä peitellään puutteita mallin viimeistelyssä.
Petri Olavi kirjoitti:
Nyt oikeesti hei: oletuskuvasta ei pysty päättelemään mallin rakentamisesta yhtään mitään. Nyt kuvankäsittelyllä peitellään puutteita mallin viimeistelyssä.
…Siellähän on noita muitakin kuvia joista voi katsoa mallia. Eihän oletuskuvan perusteella pitäisi kokonaisarviota tehdä. Tai sitten pitää alkaa panostamaan oletuskuvaan ihan tosissaan, ja antaa muiden olla mitä ovat. Eli ei.
Komppaan tuota toista Honkasta, onhan tuossa kuvia vielä arvioinnintekoa varten, mutta säännöt kyllä taitavat kieltää photoshoppailun, vaikka itseäni tälläinen selkeä fiilistely kuva ei haittaa. Jos mallista haluaa jotain peittää, sen voi tehdä ehkä vähän hienovaraisemminkin
Heikki Honkanen kirjoitti:
Petri Olavi kirjoitti:
Nyt oikeesti hei: oletuskuvasta ei pysty päättelemään mallin rakentamisesta yhtään mitään. Nyt kuvankäsittelyllä peitellään puutteita mallin viimeistelyssä.
…Siellähän on noita muitakin kuvia joista voi katsoa mallia. Eihän oletuskuvan perusteella pitäisi kokonaisarviota tehdä. Tai sitten pitää alkaa panostamaan oletuskuvaan ihan tosissaan, ja antaa muiden olla mitä ovat. Eli ei.
Tuolla ylempänä oli puhetta rajallisen palvelintilan käyttämisestä. En toistanut sitä tähän, olisi pitänyt. Tässä on siis hukattu mahdollisuus lisätä yksi mallin arvioimista helpottava kunnollinen kuva.

Jos tässä mallissa onkin nyt parasta sen oletuskuva, se kannattaisi varmaan siirtää jollekin valokuvaus- tai grafiikkasaitille.
Asia selvä, menenkin tästä poistamaan samantien muutaman kuvan ettei palvelin tämän päivän aikana romahda :)

Ai miten niin alkaa mennä taas asian vierestä?
Timo Honkanen kirjoitti:
Asia selvä, menenkin tästä poistamaan samantien muutaman kuvan ettei palvelin tämän päivän aikana romahda :)
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Poistin jo kolme, ettei tule kenellekään paha mieli.
varmaan itkettäisi ellei naurattaisi niin paljon. Noista uhrauksista huolimatta Waltteri ei tainnut saada itselleen yhtään lisätilaa kuvilleen.
Itke sinä, minä ainakin nauran täällä katketakseni :D
Tästä kuvallisestä sanasodasta huolimatta voi sanoa, että hieno malli ja ensimmäinen kuvakin ok.

nim. katkennut
Ilkka K. 1.1.2012 12:16 Vastaa lainauksella
Oletuskuvasta tulee mieleen että heiluuko se vaunun komentaja siellä tornissa leipäveitsen/ki
rveen kanssa :)
Tuo musta-valkokuva näyttää omituiselta. :) Mutta tuo itse malli on hieno! Tykkään eniten maalipinnasta ja telaketjuista. Se ihmishahmo saa minut nauramaan. ;)
Terve ja Uutta Vuotta kaikille!

Hienoa, että keskustelua on syntynyt mutta pääsääntöisenä asiana ilmoitan etten halua peitellä mallista mitään. Lisää kuvia on tulossa tuonne linkkiin…

Ideana oli tehdä muutenkin "suoraan laatikosta" malli, siksi tässä ei ole käytetty mitään etsi tai-friul-teloja. Mielestäni ne ovat osittain myös rahantuhlausta. Saahan yksien metalli telojen hinnalla jo pari hyvindetaljoitua mallia! Kaikki kuitenkin riippuu siitä miten rahojaan haluaa käyttää.

Kuvankäsittely on kielletty täällä, sen tiedän, mutta Picasa ohjelmalla tuli tällä oletuskuvalla leikiteltyä ja mielestäni 40-lukuun tuunattu kuva sopi työn imagoon ja siksi lisäsin sen. Varsinkin kun ensivaikutelman pitää olla näyttävä ja siksi laitoin kuvan oletuskuvaksi jota olin muutellut.

Ja vaikka täällä kuinka on kielletty ihmisiltä säännöissä ns.Photo Shopin käytön, niin haloo ihmiset! Katsokaapa palveluun lisättyä kuvia välillä tarkemmin, niin näkisitte kuinka niitä on käsitelty väritasapainoilla ja kontrasteilla aika paljon.

Alkaa vaan enemmän tällä sivustolla tuntua, että tästä on hauska harrastus ihmisiltä kadonnut.
olen samaa mieltä Waltterin kanssa, monessa on lisätty Ainakin yksi muokattu kuva, jos sääntöä kaikki noudattaisivat täysin, niin silloinhan ei olisi mustavalkokuvia ollenkaan, ja luulen myös että sääntö on vain siksi etteivät jotkut muokkaisi kuvia (KAIKKIA NIISTÄ) mallin eduksi saadakseen lisäpisteitä…
Waltter kirjoitti:
Ja vaikka täällä kuinka on kielletty ihmisiltä säännöissä ns.Photo Shopin käytön, niin haloo ihmiset! Katsokaapa palveluun lisättyä kuvia välillä tarkemmin, niin näkisitte kuinka niitä on käsitelty väritasapainoilla ja kontrasteilla aika paljon.
Pienoismallin tulee näkyä kuvissa selkeästi
Kuvien tulee olla sellaisia, että niiden perusteella on mahdollista arvioida mallailuteknistä onnistumista.

- - -

Mallien parantelu kuvankäsittelyllä on kielletty
Kuvia saa käsitellä, mutta niissä näkuvien pienoismallien parantelu kuvankäsittelyn keinoin on kielletty. Kuvan tekninen kohentaminen on sen sijaan sallittua ja jopa suotavaa. Esimerkiksi kuvan histogrammin ja valkotasapainon säädöillä voi saada paljon hyvää aikaiseksi, jos olosuhteet kuvattaessa eivät ole olleet optimaaliset. Myös taustaa voi parannella.

- - -

Suorat sitaatit ovat siltä sivulta, jossa mallin postaaja sitoutuu noudattamaan tiettyjä sääntöjä ennen kuin pääsee lisäämään malliaan tänne. Kursivoinnin lisäsin, että lause erottuu paremmin tekstimassasta.

Päätän nettipoliisileikin täältä tähän. Hyvää loppuvuotta ihan kaikille! Mallailu on varmasti hauskaa tänäkin vuonna.
Mutta, ei uskoisi että kaikkia niin hirveästi häiritsee 1 kuva, koristeeksi lisätty, myöskään laatikon kansia ei saisi laittaa, valurankoja tms silti niitä löytyy, myös referenssikuvia on joskus lisätty, joten minusta tämä nyt on ihan turhasta asiasta vauhkoamista.

alkaa itsestänikin tuntua että uskaltaakohan tänne enää mitään lisätä kun kaikesta saadaan taistelu aikaiseksi. että hyvää uuttavuotta itse kullekkin…
Petri Olavi kirjoitti:
Waltter kirjoitti:
Ja vaikka täällä kuinka on kielletty ihmisiltä säännöissä ns.Photo Shopin käytön, niin haloo ihmiset! Katsokaapa palveluun lisättyä kuvia välillä tarkemmin, niin näkisitte kuinka niitä on käsitelty väritasapainoilla ja kontrasteilla aika paljon.
Kuvien tulee olla sellaisia, että niiden perusteella on mahdollista arvioida mallailuteknistä onnistumista.

- - -
rhakaleh 2.1.2012 09:23 Vastaa lainauksella
Semmoinen pikku nitpick, että 'LEMBITU'-teksti ja yksiköntunnus näyttävät ehjiltä, vaikka talvimaalaus, jonka päälle ne on oletettavasti maalattu (siis oikeassa vaunussa), on paikoin varissut pois. Näyttää vähän hassulta, kun on muuten varsin hyvännäköinen talvimaalaus. Tiedäpä sitten, miten yleisenä tapana velivenäläisellä oli maalailla noita tunnuksia talvinaamioinnin päälle. Joissain selvästi propagandatarkoituksiin otetuissa kuvissa noita kyllä näkee.