Pienoismallit.net

Jälkivarjostus

Jälkivarjostus on esivarjostukseen verrattava pintakäsittelytekniikka, mutta nimensä mukaisesti se tehdään vasta perusvärin maalaamisen jälkeen. Yleensä malli joko joko esi- tai jälkivarjostetaan, mutta harvemmin tehdään molempia, koska niillä tavoitellaan samaa vaikutusta. Jälkivarjostaminen tosin vaatii enemmän tarkkuutta, ja sillä voidaan tehdä hieman monipuolisempia varjo- ja valoefektejä.

Jälkivarjostuksessa käsitellään esivarjostuksen tyyliin mallin valo- ja varjokohdat. Maalina käytetään perusväristä tummennettuja ja vaalennettuja sävyä.

Jälkivarjostus tehdään mallille perusväri(e)n maalaamisen jälkeen ja se vaatii kynäruiskun käyttöä.

Näin se käy

Tässä ohjeet, jotka ovat sovellettavissa käytännössä mihin tahansa malliin aihepiiristä riippumatta. Tarkkoja yleisluontoisia maalien sekoitussuhteita ja tummuusasteita on hankala antaa, koska ne vaihtelevat aina tapauskohtaisesti. Tämän onkin tarkoitus olla lähinnä vain suuntaa-antava ohjeistus omien kokeilujesi pohjaksi.

1. Sekoita perusväristä tummennettu sävy sekoittamalla siihen mustaa. Halutessasi voit lisätä mukaan myös hieman sinistä, koska varjot ovat värilämpötilaltaan aina kylmempiä. Ohenna maalia reilusti – hyvä peittävyys ei ole nyt tarpeen.

2. Ruiskumaalaa tällä sävyllä varjoon jäävät kohdat sekä erilaiset saumat, paneeliurat ja yksityiskohtien ympäristöt yms. Käytä alhaista painetta, jotta lopputulos on helpommin hallittavissa. Niissä kohdin missä se on mahdollista, kannattaa ruiskuttaminen tehdä alaviistosta, jotta tummempaa sävyä kertyy nimenomaan varjoihin jääville pinnoille. Aloita maalaamalla kevyesti peittäviä kerroksia ja jatka työskentelyä kunnes pinta näyttää hyvältä. Mallin ei ole tarkoitus näyttää luonnottoman kirjavalta, vaan tarkoitus on vain kevyesti korostaa varjoja.

2.2. * Maalaa hyvin kevyesti tällä samalla tummalla sävyllä esimerkiksi mallin kylkiä. Sävyn peittävyyttä voi lisätä hieman sen mukaan mitä jyrkemmässä kulmassa kyljet ovat. Alareunat voi maalata yläreunoja tummemmin, mutta vältä selkeitä värirajoja keskellä pintoja. Esimerkiksi levyjen liitoskohdissa saa ollakin pientä sävyvaihtelua, voit käyttää vaikkapa paperinpalaa irtomaskina paneelien välillä.

2.3. * Sekoita edellistäkin tummempi sävy, lähes musta. Käy tällä sävyllä lävitse kaikkein syvimmät varjokohdat.

3. Sekoita perusväristä vaalennettu sävy sekoittamalla siihen valkoista ja hieman keltaista.

4. Ruiskuta yläviistosta käsin tällä sävyllä koholle jääviä kohtia ja mallin yläpintoja.

4.2. * Käy sävyllä lävitse mallin vaakasuoria pintoja. Voit esimerkiksi maskeerata joitakin tiettyjä paneeleja mallin pinnasta, jotka maalaat hyvin kevyesti kokonaan tällä vaaleammalla sävyllä. Kevyt liukuvärivaikutelma ei ole pahitteeksi tässäkään, eli paneelin yksi reuna voi olla hieman peittävämmin maalattu kuin toinen.

4.3. * Sekoita vielä asteen verran vaaleampi sävy, jolla käyt lävitse kaikkein selkeimmät valokohdat.

* = Vaihtoehtoinen vaihe, jonka voit halutessasi jättää väliin.

Jos malli on naamiomaalattu, pitäisi jälkivarjostus tehdä periaatteessa jokaiselle sävyllä erikseen, mutta monissa tapauksissa tämä olisi melko hankalaa. Sen sijaan voidaan käyttää yhtä sävyä, jolla käsitellään kaikki pinnat. Esimerkiksi toisen maailmansodan aikaisessa saksalaisessa kolmivärikaaviossa voidaan käyttää tummanruskeaa sävyä varjokohdissa ja vaaleanruskeaa valokohdissa. Samalla tämä yhtenäistää naamiomaalauksen sävyjä toimien hieman suotimen tapaan.

Engl.
post-shading

Tomi Mynttinen

Kommentit

Ei vielä kommentteja. Onko sinulla lisättävää, kysyttävää tai korjattavaa? Kommentoi!