Etusivu
Keskustelut
Sotilaskalusto
Lisäkeketjut
| 1 2 3 | Seuraavat |
Olenko ymmärtänyt nyt oikein, eli onko yleisimpiin panssarimallihin mahdollisuus ostaa ketjut erikseen ? jos siis tuntuu että paketissa tulevat kumiset tai lätkistäkoottavat ketjut tympäsee niin ne voi korvata paremmilla. Millaisia nämä lisäkeketjut käytännössä on ?
Yleensä irtoteloja, eli kaikki telakengät ovat irrallisia, näin ne saa asettumaan luonnollisen näköisesti helpommin. Irtotelat ovat yleensä parempia tarkkuudeltaan kuin kumiletkutelat tai sarjan omat muovitelat. Poikkeuksiakin kyllä on. Model Kastenin telat ovat muovia, Friulin valkometallia, joillain valmistajilla on resiinisiä teloja ym.
Kastenin telat ovat yleensä hankalempia rakentaa, mutta tarkempia, Friulin telat on yleensä helpompia koota. Molemmissa on puolensa, kannattaa itse tutustua ja vertailla.
Näitä Model Kastenin ja Friulin teloja saa mm Combat Modelsilta ja Kuivalaiselta.
Tuossa vähän esimerkkiä teloista:
www.armorama.com...tions&file=index&req=viewarticle&artid=800
Kastenin telat ovat yleensä hankalempia rakentaa, mutta tarkempia, Friulin telat on yleensä helpompia koota. Molemmissa on puolensa, kannattaa itse tutustua ja vertailla.
Näitä Model Kastenin ja Friulin teloja saa mm Combat Modelsilta ja Kuivalaiselta.
Tuossa vähän esimerkkiä teloista:
www.armorama.com...tions&file=index&req=viewarticle&artid=800
Noissa irtotelasarjoissa ei ole muuta vikaa kuin hinta:-) … Vasta yhdet kastenit olen malttanut ostaa. Kieltämättä niissä oli työtä, mutta kyllä Tamiyan panzer II ulkonäkökin muuttui kertaheitolla.
Toisaalta vinkikiksi jos haluaa säästää muutaman euron:
Ainakin osassa Dragonin sarjoista on tullut valmiiksi mukana irtotelat.
Eli jos ostat 20 euron sarjan, ja siihen 30 euron lisäketelat, saa Dragonilta alta 40 euron sarjan, missä kohtuu telat jo valmiina.
Samoin exposta tarttui mukaan ensimmäinen ostamani Trumpeterin KV-1, ( 18 €) jossa mukana kumilenkkitelat, ja isompina paloina valetut telat. Mielestäni ihan kohtuu laatua. ja toiset näistä pukkaan Tamiyan KV-2 alle, sitten joskus.
Toisaalta vinkikiksi jos haluaa säästää muutaman euron:
Ainakin osassa Dragonin sarjoista on tullut valmiiksi mukana irtotelat.
Eli jos ostat 20 euron sarjan, ja siihen 30 euron lisäketelat, saa Dragonilta alta 40 euron sarjan, missä kohtuu telat jo valmiina.
Samoin exposta tarttui mukaan ensimmäinen ostamani Trumpeterin KV-1, ( 18 €) jossa mukana kumilenkkitelat, ja isompina paloina valetut telat. Mielestäni ihan kohtuu laatua. ja toiset näistä pukkaan Tamiyan KV-2 alle, sitten joskus.
Löytyykös täältä joitakin hyviä vinkkejä valkometallitelaketjujen asennukseen? Ostin nimittäin elämäni ensimmäiset Friulin valmistamat 1/35 telaketjut (1/35 Panther early model - Dragonin tekele) enkä ole vielä uskaltanut muuten toimeen ryhtyä, paitsi hieman silmällä ihailin.
Melkoisen painava pahviloota, joka sisältää 210 metallista telakenkää ja nivaskan kenkien yhteenliittämiseen tarkoitettua rautalankaa.
Melkoisen painava pahviloota, joka sisältää 210 metallista telakenkää ja nivaskan kenkien yhteenliittämiseen tarkoitettua rautalankaa.
Pikaliima on kova sana friulin telojen asentamiseen.
Niin varmasti onkin - jospa vielä kuvailisit millainen on työskentelytapasi kun käytät sitä pikaliimaa metalliteloihin - apuvälineet ym?AKK kirjoitti:Pikaliima on kova sana friulin telojen asentamiseen.
Itse olen toiminut paketissa tulleen ohjeen mukaan. Eli, putsataan tarvittaessa osat ylimääräisestä valusta ja koesovitus toiseen palaan että sopii mukisematta ja toimii. Samoin 0.5mm poranterällä putsataan akselitapin reikä. Osat yhteen ja mukana tulevaa lankaa reikään, katkaistaan (voi jättää hiukan ylipitkäksi) ja langan juureen pikaliimaa. Itse olen käyttänyt geelimäistä liimaa mutta tavallinenkin käynee yhtä hyvin. Lopulta langat voi trimmata oikeaan mittaan ja siinähän ne sitten on.Raimo Leino kirjoitti:Niin varmasti onkin - jospa vielä kuvailisit millainen on työskentelytapasi kun käytät sitä pikaliimaa metalliteloihin - apuvälineet ym?AKK kirjoitti:Pikaliima on kova sana friulin telojen asentamiseen.
Itse tykkään noista teloista juuri painon takia, dioraamassahan tuo ei välity mutta staattisessa mallissa tuo tietynlaista arvoa lisää (eikä pelkästään hinnan takia).
Ai niin ne työkalut: veitsi ja sivuleikkurit.
Mä toimin omassa tiikerissäni muuten kuten Tomi, mutta käytin mukana seuranneen teräslangan sijaan nuppineuloja. Tosin ne joutui katkaisemaan, mutta eipä tarvinut porata reikiä eikä käyttää liimaa. Ensin asensin palat kohdalleen, sitten työnsin neulan reikään melkein perille asti ja katkaisin sivuleikkureilla neulan. Lopuksi työnsin neulan kokonaan reikään. Näin tuli kummalekin puolelle telan palasia oikea määrä eli se ~98 palasta. Friulin ohjeissa sanottiin että tulis 92 palaa / puoli, mutta neuloilla liitoksista tuli "tiiviimmät".
Tuolta löytyy myös vinkkiä. www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/friulmodel/atl-87.htm
Paketissa tulevaa rautalankaa voi kyllä käyttää. Mielummin korvaisin sen 0,5mm messinki tangolla. Se on helpompi (jäykempi) tunkea niistä telojen nivelistä. Tällöin ei tarvitse porata niitä reikiä auki.Raimo Leino kirjoitti:Löytyykös täältä joitakin hyviä vinkkejä valkometallitelaketjujen asennukseen? Ostin nimittäin elämäni ensimmäiset Friulin valmistamat 1/35 telaketjut (1/35 Panther early model - Dragonin tekele) enkä ole vielä uskaltanut muuten toimeen ryhtyä, paitsi hieman silmällä ihailin.
Maalaus taas sujuu mukavasti tuollaisella "työkalulla" mitä itsekkin käytän
www.pienoismallit.net/kirjoitukset/niksi_32/
Kulutuspinnan saa helposti noissa Friulin teloissa siten että pyyhkäisee hiekkapaperilla maalit pois kuten tein omassa KV-1E:ssa
| 1 2 3 | Seuraavat |
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy heti.
Tämä sivu
- Sisällön päivitysajankohta ei ole tiedossa
- Koodia on viimeksi muokattu 16.11.2008
- Sivu ladattiin 2.12.2008 klo 05:36
- Sivu luotiin 0,02 sekunnissa
Tärkeät sivut
Tallenna tämän sivun linkki
Sivusto on tekijänoikeuslailla suojattu. Käyttäjien tuottamien aineistojen tekijänoikeudet ovat käyttäjillä. Muu sisältö, ulkoasu ja ohjelmakoodit Copyright © Tomi Mynttinen 2005–2008, ellei toisin mainittu. Sisällön kopiointi yksityiseen käyttöön on sallittua. Kaikkeen muuhun käyttöön tulee pyytää lupa oikeuksien haltijalta. Palvelimen tarjoaa Scene Group Oy.