Pienoismallit.net

Sanasto.

< Alkuun | < Edelliset1 2 3Seuraavat > | Loppuun >
Olen lueskellut tätä foorumia jonkun aikaa ja ihmetellyt tätä sanstoa. Että mitä tämä säistämine on? Sitten litkuttaminen? Ja mitä muuta sanstoa on? Ja mitä se tarkoittaa? Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Olisiko hyvä idea tehdä tänne sivulle jonkinlainen "sanakirja" alan kummallisuuksista?
Tuo olisi täydellinen! :D
Mallareiden: (henkilö joka harrastaa pienoismallien rakentamista) käyttämää slangia:

Kitti: Pienoismallin rakennussarja, koottava.

Säistäminen: Pienoismallin ulkonäön muuttaminen kuluneen ja likaisen näköiseksi.

Litkutus: Pienoismallin upposaumojen värjäys tummemmalla värillä.

Skrattaus: Valmistetaan pienoismalli/ pienoismallin -osa itse.

Leego: Lentokoneen pienoismalli.

Figuuri, Figu: Koottava ihmis/elukka-hahmo.

Dioraama: Aitoa luonnonmaisemaa jäljittelevä alusta, johon sijoitetaan pienoismalli/ pienoismalleja ja figuja.

Vinjetti: Tätä laitosta en itsekään osaa määritellä verbaalisesti/ muillakaan keinoin.

Kittaus: Pienoismallin kolojen täyttäminen kitillä.

Zimmerit-massaus, Mallin massaus: Tiettyjen WWII saksalais -panssarivaunujen pinnat käsiteltiin sementtimäisellä aineella, jonka tarkoitus oli estää mangeettimiinojen tarttuminen vaunuihin. Myös venäläisissä vaunuissa käytettiin tätä keksintöä.
Pienoismalliin tämä valmistetaan Milli-put nimisestä aineesta.

AFV-malli: Pienoismalli joka esittää telaketjuin varustettua ajoneuvoa.

Monia muitakin sanontoja löytyy :)

Viimeksi muokattu 18.3.2007 15:58

Janne Ikonen kirjoitti:
Olisiko hyvä idea tehdä tänne sivulle jonkinlainen "sanakirja" alan kummallisuuksista?
Itseasiassa sanasto on työn alla, ja siitä olisi tarkoitus tehdä oma osio tänne Pienoismallit.netiin. Aloittelin viime viikonloppuna sen kirjoittamisen, mutta kyseessä on melko mittava urakka, joten en osaa vielä sanoa milloin se valmistuu julkaisukuntoon.
Raksi kirjoitti:
Miten kitatessa sitten pienoismallin rakoja täytetään pienoismalleilla? Eiköhän kitti ole kuitenkin täyteaine ja rakennussarja rakennussarja.. :)
Raksi kirjoitti:
Zimmerit-massaus: Tiettyjen WWII saksalaiset panssarivaunujen pinnat käsiteltiin sementtimäisellä aineella, jonka tarkoitus oli estää mangeettimiinojen tarttuminen vaunuihin. Myös venäläisissä vaunuissa käytettiin tätä keksintöä.
Missä venäläisvaunuissa oli massaus? Minulle täysin uusi tieto.

Zimmeritin voi tehdä monesta muustakin aineesta kuin milliputista tms kaksikomponenttikitistä.
Esko koskinen kirjoitti:

"Missä venäläisvaunuissa oli massaus? Minulle täysin uusi tieto."

"…Minun T-34: ni oli niin lähellä, että olin suhteellisen turvallisessa asemassa kuolleessa kulmassa. Vaunun miehistö ei pystynyt näkemään minua, ja vaikka olisivat nähneetkin, he eivät olisi voineet tulittaa minua millään aseella. Ontelokranaatin pohjassa on suojatulppa, joka kierretävä irti ennen kuin pääsee käsiksi laukaisunaruun. Kiersin tulpan irti kädet täristen ja työnsin etusormeni laukaisunarun silmukkaan. Lähdin etenemään kyyryssä hirviötä kohti…vetäisin laukaisunarusta ja valmistauduin kiinnittämään yhdeksän sekunnin viiveellä räjähtävän kranaatin.
Samassa huomasin kauhukseni, että panssarivaunun pinta oli peitetty meidän Zimmerit-massaamme vastaavalla betonilla. Kranaattini ei tarttuisi tuollaiseen pintaan, sillä se oli tarkoitettu tasaisille metallipinnoille…"

Lähteet:

Lucas, James: Itärintama

Tämä saksalaisen sotilaan kuvaus taistelusta neuvostopanssareita vastaan oli sodan loppupuolelta (1944) Joissain venäläisissä panssarivaunuissa (T-34/76) oli jo 1941 betoni-massaus mangeettimiinoja vastaan. Saksalais-vaunuihin tuli betoni-massaus vasta 1943, joten tämä keksintö oli venäläisten innovaatiota.

Viimeksi muokattu 18.3.2007 14:57

Janne Ikonen kirjoitti:
Olisi erinomaisen hyvä idea. Itsekin olen koonnut omaan käyttööni pientä harrastusaiheista sanastoa, lähinnä käännöksiä englannista suomeen. Olisiko sanastoon hyvä ottaa mukaan myös lähinnä vastaava englanninkielinen termi? Muutamia sanoja, joita tuohon aiempaan luetteloon voisi lisätä ovat vielä tarvikeosat, valuhartsi / resiini, sekä chipping, miten se nyt sitten suomeksi kääntyykään.
Timo Nyyssönen kirjoitti:
Olisiko sanastoon hyvä ottaa mukaan myös lähinnä vastaava englanninkielinen termi? Muutamia sanoja, joita tuohon aiempaan luetteloon voisi lisätä ovat vielä tarvikeosat, valuhartsi / resiini, sekä chipping, miten se nyt sitten suomeksi kääntyykään.
Jep, olen tehnyt sanastoa siten, että siihen sisältyy kaikista mukana olevista termeistä niiden mahdolliset synonyymit ja englanninkieliset käännökset.

Tähän keskusteluun voi jatkaa listaa termeistä, niistä on varmasti apua Pienoismallit.netin sanastoa luodessani. :)
Raksi kirjoitti:
Mallareiden:( pienoismallien rakentamista harrastava henkilö) käyttämää slangia:

Skrattaus: Tehdään pienoismalli/ pienoismallin -osa itse.

Leego: Lentokonemalli.
Tuo "kitti" nyt on jo monasti keskusteltu, itse miellän sen aina vaan täytemassaksi, en ikinä rakennussarjaksi. Ja tuo "leego" on myös minulle täysin tuntematon tässä merkityksessä. "Skrattaus" on useammin skrätsäys tai skrätsi.

Yksi mikä tulee mieleen on ruutta, maaliruisku.

Aihe on mielenkiintoinen ja tärkeä, laittakaa vaan lisää ilmauksia.
< Alkuun | < Edelliset1 2 3Seuraavat > | Loppuun >

Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun

Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy heti.