Pienoismallit.net

Lasivitriinit laivoille??

< Alkuun | < Edelliset1 2Seuraavat > | Loppuun >
Hei,Tietääkö kukaan mistä saa hommattua laivamalleille lasivitriineitä?Tuntuu aika kitsaasti olevan tarjolla alan kaupoissa.
Kysynnän vähäisyydestä johtuen, laisvitriinejä ei kotimaasta laivamalleille löydy etsimälläkään. Mallien kokojen tähden vaatimukset ovat erilaisia, eikä se ole kaupallisesti kannattavaa. Ainoa tapa saada malli turvalliseen "koteloon" on rakentaa joko vitriini itse, leikkauttamalla lasit ja kokoamalla se sopivaa menetelmää käyttäen, tai rakennuttaa se lasien leikkajalla. Ulkomailta löytyy kyllä vitriinien tekijöitä, mutta maksaako se vaivan, jos vitriinin voi tehdä itsekin?
Mallin rakentamiseen nähden vitriinin rakentaminen on pieni vaiva. Itse olen rakentanut jokaisen laivamallini vitriinit itse, ellei niiden sijoituspaikka ole ollut muuten suojattu.
Hep heijaa, luovuus auttaa. Jos vitriinissä kelpaa alumiinikehykset, niin suosittelen terraarioiden rakentajia (tiedättehän liskojen ja matelijoiden kodit). Oma piirrustus tarvitaan ja tarjouspyyntö useaan suuntaan - aina tärppää, olen itse kokeillut.

Jos kaipaa petsattuja puulistoja, jalustoja ja kertaustyylisiä sorvattuja jalkoja, on parempi kirjoittautua kansanopiston puutyökursille kuten veli Reijo yllä todisti. Tai maksaa maltaita puusepälle kustomoidusta työstä.
Kannataisi myös kysellä mitä kaupat hankkivat vitriininsä, eksyin jonkin aikaa sivuille missä myytiin kaiken kokoisia vitriinejä. Oli kysessä ilmeisesti jonkilainen tukkuri. Ei silloin kiinostanut joten en laittanut osoitetta muistiin.
Mikäli ei tarvitse olla lasinen niin Orimattilassa on firma nimeltä kerapast (tai sinne päin) niin sieltä kannattaa kysellä tekevät mittojen mukaan muovikupuja, meillä yhdistys tilasi sieltä.
KERAPLAST OY
Käkeläntie 41
16300 Orimattila
puhelin (03) 544 3100
fax (03) 544 3160
www.keraplast.fi
Muovista valmistettuja kupuja saa helposti itsekin valmistettua ostamalla esim. Etolasta kirkasta muovilevyä, jota on helppo työstää vaikka rautasahalla ja liimata sahatut osat toisiinsa esim. pikaliimalla. Uskoisin, että itse valmistetut "vitriinit" ovat näin toteutettuna huomattavsti halvempia kuin alihankkijalta tilatut. Esimerkkinä tällaisesta "vitriinistä" on korvettini 1780 suojakupu, joka on kestänyt "ympäristöhaittoja" keittiöni hyllykössä jo parikymmentä vuotta. Reunojen peitteenä käytin pientä L-listaa, jonka hankin paikallisesta puutavaraliikkeestä.
Reijo Paulus kirjoitti:
Muovista valmistettuja kupuja saa helposti itsekin valmistettua ostamalla esim. Etolasta kirkasta muovilevyä, jota on helppo työstää vaikka rautasahalla ja liimata sahatut osat toisiinsa esim. pikaliimalla.
Itselläni on huonoja kokemuksia kirkkaan muovilevyn liimaamisesta pikaliimalla, veti huurteeseen.

Titanicilleni tein vitriinin lasista lasiliimaa käyttäen. Liima kovettuu esim auringon valossa. En tiedä tepsiikö tuo liima muovilevyyn.
Reijo Paulus kirjoitti:
Muovista valmistettuja kupuja saa helposti itsekin valmistettua ostamalla esim. Etolasta kirkasta muovilevyä, jota on helppo työstää vaikka rautasahalla ja liimata sahatut osat toisiinsa esim. pikaliimalla.
Etolasta saa myös muvilevyt valmiiksi mittoihin sahattua pientä lisämaksua vastaan(ainakin suutarilan etola helsingissä).
Kannattaa käyttää akryyliliimaa muovilevyjen liimaukseen: ei huurru,haisee kyllä pahalta ennen kuin jähmettyy.
< Alkuun | < Edelliset1 2Seuraavat > | Loppuun >

Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun

Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy heti.