pienoisrautatie
| 1 2 | Seuraavat |
elikkä aikeena ostaa pienoisrautatie -sarja.onko olemassa hyvää ja aika halpaa ''rautatietä'',jos joku tietää mistä kaupasta löytyisi niin voisiko ilmoittaa?
mihinkä skaalaan? n, h0,z?
Aiemmin oli kahdenlaisia pienoisrautateitä, hyviä sekä halpoja. Vielä 1980-luvulla oli kaupoissa edullisia pienoisrautateitä, joita tekivät mm. Itä-Saksan Piko, italialainen Lima ja ranskalainen Jouef. Nykyisin tuntuu tarjonta rajoittuvan kalliimpiin Fleischmanniin, Märkliniin ja Rocoon. Se on valitettavaa sillä harrastuksesta on tullut turhan kallis jokapojan harrastettavaksi. Jo aloittaminen vaatii nykyisin melko kasan rahaa.
Joku tuossa äskettäin kirjoitti, että Liiteri myisi jotain Pikon aloituspakkauksia kohtuullisella hinnalla. Onko jollain tarkempaa tietoa asiasta?
Joku tuossa äskettäin kirjoitti, että Liiteri myisi jotain Pikon aloituspakkauksia kohtuullisella hinnalla. Onko jollain tarkempaa tietoa asiasta?
ajattelisin jossain 1/160 skaalassa,tai jotain sinne päin…sulla taitaapi olla samassa skaalassa oleva.juha-pekka kääriäinen kirjoitti:mihinkä skaalaan? n, h0,z?
juu. eli tarkoitat n skaalaa. itse maksoin aloitus pakestistani 179e mutta halvampiakin on.
esim. risteysasemalla myydään trixin tavarajuna pakkausta 159e.
esim. risteysasemalla myydään trixin tavarajuna pakkausta 159e.
www.pienoismallit.net/keskustelut/2267_pikoaa_lidlista/Tsuhna kirjoitti:Joku tuossa äskettäin kirjoitti, että Liiteri myisi jotain Pikon aloituspakkauksia kohtuullisella hinnalla. Onko jollain tarkempaa tietoa asiasta?
Itse olen harrastanut H0:aa eli 1:87 Märkliniä jo 50-luvulta asti, mutta tänä vuonna innostuin N-skaalasta koska siinäkin alkaa jo olla äänillä varustettuja vetureita ja digitaalisuus on jo ollut jonkin aikaa tätä päivää.
Itse ostin hieman kalliimman kahden vetturin digisetin, mutta kuten Juha-pekka kertoi, alkuun pääsee selvästi halvemmalla.
Suurin syy innostua N-skaalasta, on sen vaatima tila, eli neliöissä vain vähän yli neljännes H0:n vaatimasta, ja tällä on varmasti suuri merkitys jos tilaa ei ole tuhottomasti käyttää harrastukselle.
N-skaalan porukoihin pääsee kirjautumalla sisään N-Club Finlandin sivustoille:
www.n-club-finland.org
Itse ostin hieman kalliimman kahden vetturin digisetin, mutta kuten Juha-pekka kertoi, alkuun pääsee selvästi halvemmalla.
Suurin syy innostua N-skaalasta, on sen vaatima tila, eli neliöissä vain vähän yli neljännes H0:n vaatimasta, ja tällä on varmasti suuri merkitys jos tilaa ei ole tuhottomasti käyttää harrastukselle.
N-skaalan porukoihin pääsee kirjautumalla sisään N-Club Finlandin sivustoille:
www.n-club-finland.org
Mahtuuko 0 käytännössä mihinkään? Tarkoitus olisi tehdä vain sotaa edeltävä Mikkelin asemanseutu ja sen taakse piiloon paluurata, eli siis kuitenkin käytännössä melko suuri lenkki. Tietysti H0 mahtuisi pienempään tilaan, mutta isompi olisi hauskempi, varsinkin kun autojen pienoismalleissa yleisin mittakaava on 0. Tuohon menisi varmaan väkisin kokonainen huone.
Tarkoituksenasi on siis rakentaa suomalaisaiheinen pienoisrautatie 1930-luvun mukaan? Loistava ja haasteellinen valinta! Olipa mittakaavasi mikä tahansa, joudut - tai pääset - tekemään kaiken itse. Vetureiksi tarvitset suomalaisia höyryvetureita, jotka on rakennettava omin käsin. Piirustuksia on saatavilla tuon ajan vetureihin ruhtinaallisesti, joten lähdeaineistosta ei ole pulaa. Mittakaavan valintaasi ohjaa kokemuksesi mallirakentajana. Mitä pienemmän mittakaavan valitset, sitä enemmän tarvitaan taitoja yksityiskohtien mallaamiseen. Tosin pienissä mittakaavoissa kaikki yksityiskohdat eivät enää näy.Jarko Häkkinen kirjoitti:Mahtuuko 0 käytännössä mihinkään? Tarkoitus olisi tehdä vain sotaa edeltävä Mikkelin asemanseutu ja sen taakse piiloon paluurata, eli siis kuitenkin käytännössä melko suuri lenkki. Tietysti H0 mahtuisi pienempään tilaan, mutta isompi olisi hauskempi, varsinkin kun autojen pienoismalleissa yleisin mittakaava on 0. Tuohon menisi varmaan väkisin kokonainen huone.
Lähtökohdaksi voisit ottaa jonkun kauppallisen mittakaavan, jotta saisit edes jotain nippeleitä, tarvikkeita tai yksityiskohtia valmiina - esimerkiksi kiskot ja vaihteet. N- ja Z-mittakaavat voit saman tien unohtaa. Käytännössä pienin itse rakenteluun soveltuva pienoisrautatiemittakaava on TT, eli 1:120. Keskieurooppalainen H0 (1:87) on suosituin, samoin kuten brittiläinen 1:76,2 eli 00. 0-mittakaavassa taas on kolme suhdelukua käytössä: eurooppalaiset 1:45 ja 1:43,5 sekä amerikkalainen 1:48. Eräs suosittu itse rakentelijoiden mittakaava on myös S, eli 1:64.
H0-mittakaavassa minimikaarresäde itse rakennetuille höyryvetureille on 600 mm - paluusilmukan halkaisija on siis 1200 mm. 0-mittakaavassa tilaa silmukalle tarvitaan monin kerroin enemmän. Jo pelkkä H0-rata tarvitsee oman huoneen, mikäli aiot rakentaa Mikkelin aseman mittakaavassa oikeaan pituuteen. 0-mittakaavaa varten tarvitset tehdashallin. Laske Mikkelin ratapihakartasta aseman seudun pituus eri mittakaavoissa ja kokeile, minkälaisen tilan asema tarvitsee.
Autot eivä ole ongelma. Niitä saa kaikkiin em. mittakaavoihin.
| 1 2 | Seuraavat |
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy heti.
Tämä sivu
- Sisällön päivitysajankohta ei ole tiedossa
- Koodia on viimeksi muokattu 16.11.2008
- Sivu ladattiin 2.12.2008 klo 11:18
- Sivu luotiin 0,02 sekunnissa
Tärkeät sivut
Tallenna tämän sivun linkki
Sivusto on tekijänoikeuslailla suojattu. Käyttäjien tuottamien aineistojen tekijänoikeudet ovat käyttäjillä. Muu sisältö, ulkoasu ja ohjelmakoodit Copyright © Tomi Mynttinen 2005–2008, ellei toisin mainittu. Sisällön kopiointi yksityiseen käyttöön on sallittua. Kaikkeen muuhun käyttöön tulee pyytää lupa oikeuksien haltijalta. Palvelimen tarjoaa Scene Group Oy.