Pienoismallit.net

Kuomun maalaus?

< Alkuun | < Edelliset1 2Seuraavat > | Loppuun >
Melkein tuo kaikki tieto olisi varmasti löytynyt tuolta ketjuista mitkä joku "setä" jo osoittikin ylemmäs… Haku on keksitty! MUR!
Martti Y. kirjoitti:
Melkein tuo kaikki tieto olisi varmasti löytynyt tuolta ketjuista mitkä joku "setä" jo osoittikin ylemmäs… Haku on keksitty! MUR!
*hekoheko* Vai että setä? :) :) :)

Mutta tosihan tuo on, hakua saa ja voi käyttää (tämä ei ole haku-toiminnon maksama mainos)
No mutta toimii kai ne kaikki jotenkin?
Vai onko olemassa maskiteippiä joka ei toimi?
Kyllä micron:in maskiteippikin toimii, mutta siinä on huomattavasti vahvempi liima kuin esim. tamiyan teipeissä, joten se ottaa helpommin maalia mukaansa pois repiessä.
Mikä Tamiyan teipissä on vikana?
Ainoa jonka itse olen huomannut on ohuina suikaleina liiman vahvuus, ei pysy pinnassa kunnolla kiinni, näppirasvallakin voi olla asian kanssa tekemistä. Kaiken kaikkiaan on hyvin pärjätty T:n teipin kanssa ilman suuria erimielisyyksia maskauksien tärkeydestä.
Itse koklasin vanhasta Airfix-lehdestä opittua tapaa, eli leikkasin tavallista arkistointiteippiä ohueksi suikaleeksi, kiinnitin metallipinnalle jossa maalasin, ja kiinnitin sitten kuomuun. Reunat trimmasin veitsellä. Vaan taitaapa olla ongelmallinen menetelmä, jos kaksi suikaletta on pantava ristiin…Tästä näkyy (huonosti) tulosta:
www.tuonpuoleinen.com/pertti/hornet.jpg
Kuomun maskiteippinä olen aina käyttänyt "tiimarin" tavallista kirkasta teippiä, pikkurulla. Liima ei jää lasiin pitkänkään ajan kuluessa ja sitä on helppo leikata veitsellä. Ei tosin toimi muualla kuin kuomujen kirkkaan muovin kanssa (ainakaan jos pinnalla on jo maali…).
pertti jarla kirjoitti:
Itse koklasin vanhasta Airfix-lehdestä opittua tapaa, eli leikkasin tavallista arkistointiteippiä ohueksi suikaleeksi, kiinnitin metallipinnalle jossa maalasin, ja kiinnitin sitten kuomuun. Reunat trimmasin veitsellä. Vaan taitaapa olla ongelmallinen menetelmä, jos kaksi suikaletta on pantava ristiin…Tästä näkyy (huonosti) tulosta:
www.tuonpuoleinen.com/pertti/hornet.jpg
Tuo konsti toimii varmaan tuommoisissa "helpoissa" kuomuissa,vaan voi olla enemmän kuin hankala 1:72 Dornierissa ym.vastaavissa kuomuissa.Tuo Tamiyan teippi on varma valinta.Niissä kuomuissa missä on selvästi koholla olevat raamit saa helposti veitsellä leikattua teipit. Mutta joissakin kuomuissa on niin heikosti erottuvat raamit,ettei teippejä kannata laittaa muuten kuin ohuiksi suikaleiksi leikattuna.Silloin ne voi laittaa suoraan raamien reunoja seuraten.Tuo on minusta koko mallin rakentamisen hermoja raastavin vaihe.Siistit raamit antaa mallille sen lopullisen silauksen,ja pahasti ryssityt pilaa muuten hyvän mallin.
Hankalammat kuomut joissa teippiä ei pysty leikkaamaan raamien päällä teen itse seuraavasti:
Liimaan hyvin kevyesti tamiyan ohuempaa teippiä johonkin alustalle, josta se lähtee helposti irti.
Suikaloin siitä veitsellä ohuempia soiroja, jotka pätkin edelleen suurinpiirtein sopivan mittasiksi (vähän vajaaksi) yhden kehyksen sivun peittämiseen.
Liimaan näitä soiroja ensin ikkunaruudun reunoihin limittäin, niin että jokainen nurkkaa peittyy ja muodostuu "kehykset".
Lopuksi keskelle isompi pala teippiä. Oheinen kuva selvittänee asiaa paremmin.

p.s.
tuo kuva on siis Lancasterin yläampumosta. Kyseisessä koneessa on kyllä niin monta räppänää, ampumoa ja kasvihuonetta, että hermot on olleet niitä maskatessa välillä vähintäänkin kireellä. Olenkin luvannut itselleni että seuraavaksi mallataan jotain, jossa ei ole kuomua ollenkaan. Tai korkeintaan joku kiva kupla >:(
< Alkuun | < Edelliset1 2Seuraavat > | Loppuun >

Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun

Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy heti.