Pienoismallit.net

Aavikkodioraama

< Alkuun | < Edelliset1 2Seuraavat > | Loppuun >
Tuli tuossa ostettua Revellin Sd. Kfz 11 puolitelavaunu, Pak 40 ja Afrika Korpsin jalkaväkeä 1/72 skaalassa ja ne olisi tarkoitus liittää johonkin aavikolle sotimaan. Aloittelija kun olen, niin kysyisin miten sitä sais parhaiten aidolta näyttävän aavikko dioraaman siihen alle. Ihan alusta loppuun. Koittakaas sitten vastailla nopsasti.

Kiitos Miikalle, joka ohjasi oikealle alueelle. :S
Itse touhusin noiden kanssa 80-l puolessa. Silloin tein dioraamat (omasta mielestäni onnistuneesti) Tyroksille, pinnan tein tavallisella vesiohenteisella pikalaastilla, jota ostin pienissä pusseissa lähirautakaupasta(Putty jotain). Laastiin kaikki pienoismallivärit tarttuivat loistavasti, luultavasti siihen tarttuvat myös tavalliset vesivärit. Aavikkomaiseman uskoisin syntyvän moisin yksinkertaisin värkein edelleen. Varsinkin vesivärin käyttömahdollisuus lisää värien variaatioita rajattomasti. Nykyisin on markkinoilla varmasti useita helppoja yksikomponenttisia silotteita kokeiltavaksi, esim. Lidl saattaa joskus tarjota kokeilemisenarvoisia kitti- ja täytevaihtoehtoja, halvalla.

Eli pääohjeeni on, tee hyvä malli, vasta sitten sen arvoinen alusta. Tosin aina joutuu kokeilemaan ensin, siksi ei kannata ainakaan ekoille malleille asettaa liian tiukkoja vaatimuksia. Itse tehty on kuitenkin itsetehty, parempi kuin keskimäärin. Homma on kivaa, koska se ei ole pakollista, me kaikki teemme sitä huviksemme, toivoakseni ainakin.

Teknisten juttujen lisäksi hommaan löytyy jumalattomasti visuaalista apua netistä, itse haen sitä myös maksukanavien sotadokumenteista. Onnea matkaan, älä ota heti liian vakavasti. Ekat mallit on aina ekoja malleja samoin ekat maisemamallit!
Ja edelliseen lisätäkseni, vesivärejä voi kokeilla levittää märkään laastipintaan, tavallisia pienoismallivärejä kannattaa levittää vain kuivaan pintaan. Märällä laastilla ja vesivärillä voi saada aikaan tosi hienon dyyniefektin käyttämällä kuivatukseen muijan tukankuivaria kuivatusvaiheessa, kaikin puolin harkitusti.
itsellä on suunnitteilla myös isompi aavikkodioraama. Sitä silmällä pitäen olen tyhnyt pienempiä juttuja harjoitus mielessä. Itse teen tällä hetkellä dioraamat seuraavasti. Hyvä,taipumaton,kosteutta kestävä pohja.Isommat maastonmuodot leikkaamalla styroksista(huom ! jotkut spraymaalit sulattaa styroksin joten tarkkana pohjamaalauksen suhteen) ja pohjamaalaus mustalla. Silotteksi on olemassa monia ja parempiakin vaihtoehtoja(löytyy käyttämällä hakua) mutta itse olen käyttänyt Harraste Oy:stä tilaamaani Fallerin massaa sekä edullista bilteman nikkarin silotetta. Jos mahdollista, kannattaa Biltemassa piipahtaa. sieltä löytyy mallareille paljon edullista ja käyttökelpoista kemikaalia sekä tavaraa.

Suosittelen kokeilemaan eri vaihtoehtoja tyyliin:

Kokeileminen on mukavaa ja ennen kaikkea takaa paremman jäljen itse dioraamaan. Jos olet ensikertaa materiaalin kanssa tekemisissä. Ota tyypit !
Kiitos vastanneille. Nyt tietää taas enemmän.
Ensimmäiseksi suosittelisin hakemaan inspiraatiota vaikka Google Earthista. Eli ensin valitaan paikka mihin aavikkohemmot sijoitetaan, ja tämän jälkeen selvitetään, minkätyypin aavikosta on kyse. Kaikki aavikot eivät ole mitään hiekka-aavikoita. Pohjois-Afrikassa taisteluja käytiin paitsi hiekka-aavikolla, myös melko kivikkoisessa maastossa. Oli louhikkoa, hiekkaa, sora-aavikkoa jne.

Hiekka-aavikko onnistuu sekoittamalla hiekkaa vaikka Polyfilliin. Erilaisia sora-aavikoita voi tehdä erikokoisista koristekivisirotteista, joukkoon voi sekoitella eri raekoon hiekkoja.
ittekkin oon ostanu ton revelin Sd Kfz 11 ja oon puuhastellu jo melko kauan. tänään saan varmaan valmiiks. telaketjuissa (jos se on se 1:72) saattaa tulla jotain häikkää rakentaessa mutta helppo se on korjata.
Timo Nyyssönen kirjoitti:
Ensimmäiseksi suosittelisin hakemaan inspiraatiota vaikka Google Earthista. Eli ensin valitaan paikka mihin aavikkohemmot sijoitetaan, ja tämän jälkeen selvitetään, minkätyypin aavikosta on kyse. Kaikki aavikot eivät ole mitään hiekka-aavikoita. Pohjois-Afrikassa taisteluja käytiin paitsi hiekka-aavikolla, myös melko kivikkoisessa maastossa. Oli louhikkoa, hiekkaa, sora-aavikkoa jne.

Hiekka-aavikko onnistuu sekoittamalla hiekkaa vaikka Polyfilliin. Erilaisia sora-aavikoita voi tehdä erikokoisista koristekivisirotteista, joukkoon voi sekoitella eri raekoon hiekkoja.
Aavikko on maisemana melko eläväinen, eli mielestäni ei kannata koskaan pyrkiä jäljittelemään mitään tiettyä maiseman muotoa, ellei sitten pyri jäljittelemään esimerkiksi jotakin tunnettua, autenttisessa tilanteessa otettua valokuvaa. Aavikon värikin on vaikea valita, ellei ole sitä itse nähnyt. Varmaa on, ettei suurin maailman osa ihmisistä ole koskaan aitoa Saharaa nähnyt. Valokuvat harvoin toistavat autenttiset värit.
Pasi Yli-Hakkola kirjoitti:
Valokuvat harvoin toistavat autenttiset värit.
Saati, että näyttö toistaisi valokuvan värit 100%:sen oikein.
< Alkuun | < Edelliset1 2Seuraavat > | Loppuun >

Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun

Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy heti.