Pienoismallit.net

Siirtokuvien tekeminen

< Alkuun | < Edelliset1 2 3 4Seuraavat > | Loppuun >
Olli Leinonen kirjoitti:
voiko vektorigrafiikkaohjelmalla suurentaa ja pienentää valmiita JPEG- tai bmp-kuvia
Vain CSI:ssä. :)

Elokuvien ja television ulkopuolisessa maailmassa bittikarttakuviin ei pysty taikomaan enempää informaatiota kuin niissä todellisuudessa on.
JPG:t ja Bmp:t sun muut voi muuttaa esim Corel Tracella vektorigrafiikaksi ja sitten siirtää ne Coreliin. Yksinkertaisia kuvia. Tai toinen on sitten piirtää valokuvan tjms. päälle vektoriohjelmalla jolloin saat kuvan vektoriksi.
Minä olen muutaman kerran tehnyt itse noita siirtokuvia. Kuvat olen tehnyt usein niin, että olen skannannut tai imuroinut netistä alkuperäisen kuvan ja sitten Corel Drawilla (vektorigrakiikkaohjelma) piirtänyt päälle. Kun kuva on valmis, olen tulostanut sen ensin paperille. Sillä tavalla näkee, minkä kokoinen kuva todellisuudessa on, ja kuvan kokoa pystyy tarvittaessa vielä säätämään. Tämä siis toimii näin vain vektorigrafiikkaohjelmalla.

Bittikarttakuvien koon muuttaminen on hankalampaa. Suurentaminen tekee kuvasta suttuisen, koska ohjelma joutuu keksimään itse lisää pikseleitä kuvaan. Pienentäminen onnistuu vielä jotenkuten, mutta usein siinäkin kuvan laatu kärsii. Eli vektorigrafiikka on selkeästi parempi vaihtoehto. Onneksi valtaosa siirtokuvista on yleensä selkeärajaisia, esim. ympyröitä, neliöitä, tekstiä ym. Sopivia ohjelmia ovat Corel Draw, Illustrator tai jonkun tuossa aikaisemmin mainitsema ilmainen Inkscape (joka muuten toimii paremmin kuin Corel Draw, jos haluat siirtokuviisi vaikkapa urdun- tai farsinkielistä tekstiä. Corel Draw ei niitä ymmärrä kunnolla ;-))

Kun olen saanut kuvan koon halutuksi, olen vasta sitten tulostanut sen värilaserilla siirtokuvakalvolle. Pihi kun olen, käytän vain tarvittavan kokoisen palan kalvoa. Tässä auttaa kuvan tulostaminen ensin paperille. Ennen tulostamista kannattaa merkata vaikkapa lyijykynällä tulostimen paperilokerossa oleva päällimmäinen paperi, niin osaa sitten laittaa paperin samoin päin uudelleen, kun tulostaa kalvolle. Kun vielä tekee kuvan ympärille sopivan kokoisen, hieman kuvaa isomman ruudun kohdistusavuksi, niin voi leikata siirtokuvakalvosta tarvittavan kokoisen palan, jonka voi sitten kiinnittää teipillä oikeaan kohtaan paperille tulostetun testikuvan päälle. Teippi kannattaa laittaa kunnolla kiinni kynnellä painellen, ettei jää reunat irvistämään, niin että ei sitten jää tulostimen koneistoon kiinni. Ja sitten vain paperi uudelleen samoin päin tulostimeen ja tulostetaan kuva kalvon palaselle. Lopuksi kannattaa laittaa kerros tai pari Microscalen Liquid Decal Filmiä, niin pysyy värit varmemmin kiinni.

Läpinäkyvälle kalvolle tulostettaessa värejä kannattaa ehkä säätää hieman tummemmaksi, koska sille tulostettaessa kuvat jäävät hieman läpikuultaviksi. Hyvä esimerkki näkyy tuolla: www.pienoismallit.net/kirjoitukset/niksi_44/. Tuohon Fougaan tulostin itse kaikki kuvat paitsi kokardit. Nokassa oleva sininen kuva jäi turhan läpikuultavaksi, mikä vielä korostuu, kun malli on päällystetty Bare Metal Foililla.
Tämäkin on varmaan hieman tyhmä kysymys, mutta saako tuota siirtokuvakalvoa mistä liikkeistä.Suomesta kenties Tietonikkarilta?
Muistelisin että Harraste OY tarjoaa sellaisia… mustesuihkulle ja laserille.
Nikkarilla ja Kuivalaisella myöskin on ollut kalvoja myynnissä.
Kaivan tämän ketjun esiin, kun tuli kysymys mieleeni. Eli kelpaako tavallinen fiksatiivi paukkupullosta sumutettuna lakan korvikkeeksi itsetehtyihin siirtokuviin tulostamisen jälkeen?
Kävisiköhän rautakaupan spray-lakka?
Onkos kukaan kokeillut piirtää esim tussilla suoraan siirtokuvakalvolle? Meneekö homma suoraan harakoille?
nimim. ostinko tussit turhaan?
Tommo kirjoitti:
Onkos kukaan kokeillut piirtää esim tussilla suoraan siirtokuvakalvolle? Meneekö homma suoraan harakoille?
nimim. ostinko tussit turhaan?
Kait ton pitäis toimia, jos ei ole vesiliukosia tusseja. Kokeillut en ole, mutta aattelin vaan.
< Alkuun | < Edelliset1 2 3 4Seuraavat > | Loppuun >

Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun

Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy heti.