Pienoismallit.net

Latojen kuvia?

Terve,
olisin tarvinnut apua vähän "syrjemmässä" tahi maalla asuvilta.
Kyse olisi MAANTIEN VIERESSÄ OLEVISTA LADOISTA, tai lähinnä kuvia suomalaisista ladoista. Koska asun Tampereella en oikeen kohtaa kyseisiä suomi ilmiöitä koskaan.
Olisin kiinnostunut tekemään pieni muotoisen dioraaman, joka sisältäisi pikku pätkän ladon nurkkaa hiekkatien vieressä ja T-72 vaunu hieman "eksyneenä" harjotusten tiimellyksessä.

-Joten jos vain pystyis joku kuvia ladoista ottamaan?
Minä voin ottaa, laitain kuvia kuhan kerkeen.
Mulla ei nyt oo kuvia ladoista (hehe, ei siis autoista), mutta voin yrittää vähän valottaa asiaa.

Tyypillinen lato täällä on vanha ja harmaantunut. Uusia nimenomaan latoja ei juurikaan ole. Seinät ovat nelituumaisesta laudasta tehdyt. Ikä on tehnyt laudoista lahoja. Seinissä on yleensä parikin lautaa poikki alapäästä ladon painumisen takia. Usein laudat ovat sen verran harvassa, että raoista näkee läpi. Ovi on liukuovi, huonosti liikkuva, joskus jämähtää kiinni. Lukkoja ei ole (paitsi joissain, jotka on tien vieressä) vaan ovet pysyy kiinni haalla. Katto on peltiä, yleensä vihreää tai harmaata. Katto voi olla myös tiiltä. Tiilikattoisissa ladoissa katto on notkollaan tai mutkalla. Tiilikatot harvoin ovat täysin ehjiä. Lato ei ole oikea lato, jos se seisoo suorassa. Kaikki ladot ovat enemmän taikka vähemmän vinossa. Maaseudulla näkee monia latoja, joista katto on romahtanut sisään tai seinät pettäneet. Harmiksi nykyään monia latoja hävitetään. Ne ovat hauskoja lisiä muuten niin yksitoikkoiseen peltomaisemaan.

Toivottavasti tästä oli apua!
Kiitos Ville,
Tiedän kyllä mikä lato on. Mutta kuva yleensä on parempi, kuin muisti. Kun en liiku yleensä sellaisessa ympäristössä, niin ei "muista" kaikkia pikku yksityiskohtia.
Tietokoneelta löytyi pari kuvaa, tosin puuvajasta mutta sama rakenne ladossakin on.
Mikäli haluaa tehdä hieman erikoisemman yksityiskohdan niin joissain teiden varsilla olevissa ladoissa näkyy kauppojen mainoksia.
Googlettamalla löydettyä. Toivottavasti on edes jotain apua. =)
Rakenne jokaisessa on lähes sama.

-Herkko

Vm kirjoitti:
Kiitos Ville,
Tiedän kyllä mikä lato on. Mutta kuva yleensä on parempi, kuin muisti. Kun en liiku yleensä sellaisessa ympäristössä, niin ei "muista" kaikkia pikku yksityiskohtia.
Joo ton mun jutun tarkotus olikin vaan kuvata just tyypillistä maantienvarsien latoo mitä maaseudulla (missä iteki asun) paljon näkee. Kuvii mul ei oo mut jos rupeis ottaan ni ne ois just samanlaisii kuvauksen mukasii jokane.
Lisäsin juuri referenssigalleriaan muutaman kuvan suomalaisista hirsirakennuksista. Toivottavasti niistä olisi jotain apua. :)
Jep, kiitos teille kaikille näistä on jo paljon apua!!
Koska täällä ei ole kuin sotkettuja Betonikoppeja ja koiran P… tien varsilla.
-Joten olen kade teille lato maisemista!!!! ja KIITOS vielä kerran.
Tänään kun en keksinyt mitään tekemistä niin tein 2-3 tunnin ajolenkin Siilinjärven lähiseudulla.
www.pienoismallit.net/galleria/referenssi_534/