Pienoismallit.net

Etsien sivellinmaalaus

Tuli koneen mukana muutama etsiosa, jotka tähän mennessä aina olen siirtänyt kiltisti syrjään. Nyt kuitenkin ajattelin kokeilla niidenkin käyttöä. Mitä ohjeita edistyneet mallarit voisivat antaa etsien maalaamisesta? Onko ruiskumaalaus ainoa vaihtoehto? Onnistuuko sivellinmaalaus millään ilveellä? Minkä verran ohennetta pitäisi käyttää?

En halua, että hento etsiverkko menisi maalista tukkoon - joten neuvoja, please. Toksia.
Ainahan maalia pitää ohentaa. Se, että onko mallissa käytetty etsejä tai ei, ei vaikuta tähän asiaan.
Kyllä ihan pelkällä sutillakin pärjää. Itse en omista ruiskua, enkä kerrostaloasukkaana semmoista koskaan tule melko varmasti hommaamaankaan, ihan käytännön kärysyistä (huom! oik.kirj.tark., ei siis mitään "käsirysyjä" :-)) Yleensähän etsejä käytetään kääpiön 1:144 skaalan kutistunutta pikkusormen kynttä pienemmissä osissa, jotka tehdään etsinä juuri pienen koon vuoksi, että erottaisi kyseessä olevan kynsi eikä psoriasiksen aiheuttama suomu.

Tarkkoja suhteita ohennukseen en osaa sanoa, koska se riippuu maalista ja ohenteesta. Kokeilua vain rohkeasti kehiin. Jos on sopivasti lantattu maali, niin jahka on vetäissyt maalin osan pintaan, jossa on pieniä reikiä, niin olen huomannut, että reipas puhallus heti siveltimen jälkeen yleensä aukaisee pintajännityksen tukkimat reiät. Ja kun maali on kuivunut, niin lakka/vaha pintaan, ja uudella puhalluksella reiät auki.
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Ainahan maalia pitää ohentaa. Se, että onko mallissa käytetty etsejä tai ei, ei vaikuta tähän asiaan.
Ei ohentaminen suinkaan mikään itsetarkoitus ole. Jos maali on käyttötarkoitukseen valmiiksi riittävän ohutta niin voi jättää ohentamattakin. Eikä tuo oikein vastaa kysymykseen minkä verran ohennetta pitäisi käyttää.

Mitä kysymykseen tulee, niin kyllä minä olen etsejä ihan siveltimellä maalannut, eiväthän ne sinänsä poikkea mitenkään muista osista. Tietenkin esimerkiksi verkon maalaamisessa on omat haasteensa, mutta ei se mahdotonta ole.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Ossi Hiekkanen kirjoitti:
Itse en omista ruiskua, enkä kerrostaloasukkaana semmoista koskaan tule melko varmasti hommaamaankaan, ihan käytännön kärysyistä
Ei sitä ruiskua kannata turhaan pelätä. Hyvin sillä voi maalata kerrostalossa asuessa, varsinkin kun käyttää maaleina akryylejä jolloin hajuhaitat on lähes olemattomat.
Jari Pietiläinen kirjoitti:
En halua, että hento etsiverkko menisi maalista tukkoon - joten neuvoja, please.
No please - ei ne etsiverkot tukkoon mene - kunhan käyttää tarpeeksi ohennettua maalia - aivan sama käyttääkö sivellintä tai ruiskua.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Kasimir K kirjoitti:
Ossi Hiekkanen kirjoitti:
Itse en omista ruiskua, enkä kerrostaloasukkaana semmoista koskaan tule melko varmasti hommaamaankaan, ihan käytännön kärysyistä
Ei sitä ruiskua kannata turhaan pelätä. Hyvin sillä voi maalata kerrostalossa asuessa, varsinkin kun käyttää maaleina akryylejä jolloin hajuhaitat on lähes olemattomat.
No tämä on ihan mukavuus- ja laiskuussyistä. Itse saan sutilla itselleni kelpaavaa jälkeä aikaiseksi. Tosin minun sutimiseni on ihan eri planeetalta kuin esim. Raimolla. [kade, kade] Ja planeetta on pari pykälää heikommolla radalla. Jospa sitä joskus oppii…
Juuri. n.viikko sitten ekaa kertaa maalasin etsejä, tein sen kuivasivelemällä, omast mielestä onnistui ok.
Ei tainnut muutenkaan mulla mennä ihan "sääntöjen mukaan", no toisaalta pitää muistaa että lopputulos ratkaisee.
Laitoin ilmastointiritilän valkoiseen kojelautaan. Pala teippiä, musta tussi tai öljyväri, sillä teipin liimapuoli, siihen laitoin ritilän kiinni teippi toimi vielä jotenkin kuitenkin riittävästi. Kojelautaan samaa valkoista maalia millä jo maalattu, siihen teippi/etsi yhdistelmä maalin ollessa kosteaa, annoin kuivua ja rupesin maalaileen reunoja ja kuiva sivelemään etsiä. Omasta mielestä lopputulos ok.
Verkkojen maalauksessa suosin minäkin tuota kuivasivelyä. Ei taatusti mene tukkoon. Muutoin sitten ihan normaalien maalaus"sääntöjen" mukaisesti - mielestäni ei tee eroa onko kohteena muovi tai messinki. Detaljit menevät yhtälailla tukkoon jos maali on liian paksua.
Yhden pienen lisän toisin keskusteluun: Kuten aina sarjanosat on pestävä ennen maalausta, niin näin on meneteltävä myös etsiosien kanssa. Myös niiden pinnalta poistunee joku rasva tms. joka on kai peruja valmistusprosessista. Mutta tämä nyt lienee selvä juttu, mutta kuitenkin… Maali(t) tartuu pintaan näin paremmin.