Etusivu
Keskustelut
Tapahtumat ja menot
The Nordic Challenge - kehityskeskustelu
Minun kantani on, että ei missään nimessä erikseen junnuluokkia. Kun kaikkia arvostellaan samalla tavalla ja samassa luokassa vanhusten kanssa, saadaan kaikista tasapuolisin arviointitulos.
Aiheeseen liittymätöntä, älä ota mukaan keskusteluun.
Kun muutama vuosi sitten lääkäri sanoi minulle "kaltaisesi keski-ikäiset miehet", mietin että kenestä tuo oikein puhuu, mutta että vanhus… :D :DSamuli Suonenvirta kirjoitti:samassa luokassa vanhusten kanssa
Pekka, ihan oikeesti me ollaan vanhuksia, vaikka mieli on vielä 17 vee…;)
Pekka Muikku kirjoitti:Kun muutama vuosi sitten lääkäri sanoi minulle "kaltaisesi keski-ikäiset miehet",
Figuluokissa voisi harkita laajempaa valikoimaa luokkien suhteen. Se on kuitenkin eri asia et onko Figu tehty ihan itse, muutettu vai pelkästään maalattu. Niinkuin maailmallakin.:)
Arvostelusysteemiä ei kannata hirveästi jauhaa, melkein mikä tahansa malli toimii. Tietysti sillä edellytyksellä että tuomarit ymmärtävät miten järjestelmä toimii ja pystyvät sen arvostelussaan viemään läpi. Järjestelmää tärkeämpää on miettiä mitä palkitsemisella haetaan. Halutaanko kova kisa ts. kultamitali on kiven alla, vai halutaanko kannustaa mahdollisimman laajasti ja saada "kaikki" hyvälle mielelle? Tavoiteidenhan ei tietysti tarvitse olla toisensa poissulkevia.
No, niin niin. Kaikki yli parikymppiset ovat vanhoja ja yli kolmekymppiset vanhuksia. :)Pekka Muikku kirjoitti:Kun muutama vuosi sitten lääkäri sanoi minulle "kaltaisesi keski-ikäiset miehet", mietin että kenestä tuo oikein puhuu, mutta että vanhus… :D :D
Samaa mieltä että suotta kuluttaa energiaa miljoonaan kertaan reposteltuun arvosteluun/luokkiin. Kokemusjaottelusta: mallithan siellä kilpailevat, jos kisassa haluaa olla, joten liika senior/junior rakentajien erittely ei ole aina tietotaitoa eteenpäin vievää. Samassa pöydässä on helpompi oppia viereisestä mallista jotain uutta ja tehdä se paremmin…toki vähemmän rakentaneidenkin kuuluu voittaa aina syystä, joten osaltaan luokittelu on OK.
Mutta mitä teemoja tuonne Nordiciin sopisi? Jokin motivoiva rajaus voisi antaa lisäpotkua. Lekoille, figuille ja sotkille joku +aihe, tai vaikka dioille kans. Toki paljon ei ehdi vuodessa väsäämään.
Ainahan voi pienempiä aiheita luoda ja jakaa mitä ihmeellisimpiä tunnustuspalkintoja, kuten: paras vesidiorama, paras lumidiorama/alusta, paras metallipinta(lekot), paras materiaalien esiintuominen (figuurit) ja niin edelleen. Teema voi siis olla esim. mallustekniikka eikä aina aihe-alue. Tuomareina voi olla osittain katsojat/osallistujat pienellä äänestyslapulla ilmaistuna. tuli vain mieleen…
Itse aion osallistua ainakin figuureihin henkilökohtaisella aihealueella: "Medieval times in up north /northern crusades"
Mutta mitä teemoja tuonne Nordiciin sopisi? Jokin motivoiva rajaus voisi antaa lisäpotkua. Lekoille, figuille ja sotkille joku +aihe, tai vaikka dioille kans. Toki paljon ei ehdi vuodessa väsäämään.
Ainahan voi pienempiä aiheita luoda ja jakaa mitä ihmeellisimpiä tunnustuspalkintoja, kuten: paras vesidiorama, paras lumidiorama/alusta, paras metallipinta(lekot), paras materiaalien esiintuominen (figuurit) ja niin edelleen. Teema voi siis olla esim. mallustekniikka eikä aina aihe-alue. Tuomareina voi olla osittain katsojat/osallistujat pienellä äänestyslapulla ilmaistuna. tuli vain mieleen…
Itse aion osallistua ainakin figuureihin henkilökohtaisella aihealueella: "Medieval times in up north /northern crusades"
Teemaluokka aiheena näyttelyyn sopiva pimeys, voisi olla hauska lisä muuten niin tiukkoihin luokkarajoihin. Eli jokainen mallari saa itse päättää miten lähestyä aihetta, se antaisi taiteelliselle lähestymisellekin mahdollisuuden.
Itse olen kallistumassa siihen suuntaan, että luokista karsitaan mittakaavarajoitteet kokonaan pois. Arviointi ja sitä kautta palkitseminen perustuu KHP + erityiskunniamaininta + kunniamaininta jaotteluun. Eli malli voi saada joko kultaa, hopeaa, pronssia tai mainintoja.
Talvisotakilpailussa kokeilimme jo alustavasti systeemiä ja se tuntui toimivan kohtuullisen hyvin. Arviointi skaalautuu hyvin myös täällä totuttuun arvostelusysteemiin. Tähdet/ mallin ka. korraloisivat siis seuraavasti sijoituksiin:
2,50 - 2,99 -> Kunniamaininta
3,00 - 3,49 -> Erityiskunniamaininta
3,50 - 3,99 -> Pronssi
4,00 - 4,49 -> Hopea
4,50 - 5,00 -> Kulta
Yleisesti ottaen noin, tuomarit asettavat loppupelissä sen todellisen riman ja mielestäni varsinkin loppupäässä Kultaa voisi jakaa lähinnä vain ehdottomille huippumalleille, esim.
4,49 - 4,74 -> Hopea
4,75 - 5,00 -> Kulta
Tällöin voisi myös alarajaa nostaa tuohon 3 tähteen.
Raaka jako voisi silloin mennä lekoissa ja maakalustossa tyyliin:
- tela-ajoneuvot
- pyöräajoneuvot
- sotilaskalusto
- Box Stock
- Scratch
Sitten vielä dioraamat ja kaikki muut luokat erikseen. Vesikulkuneuvoja voisi ainakin olla pari luokkaa, lähinnä esim. kulkutavan suhteen (pinnan päällä tai alla)
Figuuriluokkia pitää lisätä, sillä siihen IPMS säännöt ovat liian laveat. Luokkien pitää ainakin jaottaa esim. ratsailla olevat figuurit yksittäisistä ihmisistä jne. Samoin fantasiafiguureja pitää jaotella useampaan luokkaan.
Paras juniori palkittaisiin myös joka luokasta, eli ei erillisiä junnuluokkia.
Keskustelu on vapaa- ehdotuksia, kommentteja ja kritiikkiä vastaanotetaan.
/marko
Talvisotakilpailussa kokeilimme jo alustavasti systeemiä ja se tuntui toimivan kohtuullisen hyvin. Arviointi skaalautuu hyvin myös täällä totuttuun arvostelusysteemiin. Tähdet/ mallin ka. korraloisivat siis seuraavasti sijoituksiin:
2,50 - 2,99 -> Kunniamaininta
3,00 - 3,49 -> Erityiskunniamaininta
3,50 - 3,99 -> Pronssi
4,00 - 4,49 -> Hopea
4,50 - 5,00 -> Kulta
Yleisesti ottaen noin, tuomarit asettavat loppupelissä sen todellisen riman ja mielestäni varsinkin loppupäässä Kultaa voisi jakaa lähinnä vain ehdottomille huippumalleille, esim.
4,49 - 4,74 -> Hopea
4,75 - 5,00 -> Kulta
Tällöin voisi myös alarajaa nostaa tuohon 3 tähteen.
Raaka jako voisi silloin mennä lekoissa ja maakalustossa tyyliin:
- tela-ajoneuvot
- pyöräajoneuvot
- sotilaskalusto
- Box Stock
- Scratch
Sitten vielä dioraamat ja kaikki muut luokat erikseen. Vesikulkuneuvoja voisi ainakin olla pari luokkaa, lähinnä esim. kulkutavan suhteen (pinnan päällä tai alla)
Figuuriluokkia pitää lisätä, sillä siihen IPMS säännöt ovat liian laveat. Luokkien pitää ainakin jaottaa esim. ratsailla olevat figuurit yksittäisistä ihmisistä jne. Samoin fantasiafiguureja pitää jaotella useampaan luokkaan.
Paras juniori palkittaisiin myös joka luokasta, eli ei erillisiä junnuluokkia.
Keskustelu on vapaa- ehdotuksia, kommentteja ja kritiikkiä vastaanotetaan.
/marko
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy käyttäjäksi.
Kerro kavereille:
Facebook
MySpace
Delicious
Sähköposti
Lisää palveluja...
Tärkeitä asioita
Risut, ruusut ja männynkävyt
Tämä sivu
- Sisällön päivitysajankohta ei ole tiedossa
- Koodia on viimeksi muokattu 4.8.2010
- Sivu ladattiin 10.9.2010 klo 18:01
- Sivu luotiin 0,07 sekunnissa
Sivusto on tekijänoikeuslailla suojattu. Käyttäjien tuottamien aineistojen tekijänoikeudet ovat käyttäjillä. Muu sisältö, ulkoasu ja ohjelmakoodit Copyright © Tomi Mynttinen 2005–2010, ellei toisin mainittu. Sisällön kopiointi yksityiseen käyttöön on sallittua. Kaikkeen muuhun käyttöön tulee pyytää lupa oikeuksien haltijalta. Palvelimen tarjoaa Scene Group Oy.