Pienoismallit.net

Mattalakka

Okei, sitä voisi katsoa sitten :) Tosiaan käytän Humbrolin emalimaaleja ja joistain lakoista luin, että ei toimi kuin akryyli / emalien kanssa yhteen.
Käsittääkseni akryylilakka toimii emalien kanssa, mutta liuotinpohjainen lakka ei niin hyvin akryylien kanssa…
Petri Jaakkonen kirjoitti:
Käsittääkseni akryylilakka toimii emalien kanssa, mutta liuotinpohjainen lakka ei niin hyvin akryylien kanssa…
Akryylilakkojakin on monenlaisia, mutta käytän itse usein liuotinpohjaisten maalien ja lakkojen välissä vesiohenteista akryylilakkaa "lukitsemaan" alla olevat maali- ja siirtokuvakerrokset, etenkin jos viimeinen lakkakerros on satiini- tai mattapintainen. Siis esimerkiksi Xtracolorin emalimaali, siirtokuvat + lattiavaha tai akryylilakka ja lopuksi Revellin liuotinpohjainen mattalakka, joka jää aina suht satiinipintaiseksi. Tällaisessa työjärjestyksessä täytyy tosin olla aina varma siitä, että alemmat maali/lakkakerrokset ovat taysin kuivia ja kovettuneita.

Humbrolin liuotinpohjainen mattalakka toimii myös siveltimellä, mutta vaatii todella huolellisen sekoittamisen että mattapasta liukenee lakan sekaan tasaisesti eikä jää esim. vaaleiksi laikuiksi valmiin mallin pintaan.

Humbrolin lakkaa kannattaa myös ohentaa reilusti sivellinkäyttöön joko Humbrolin omalla merkkiohenteella tai esim. Tikkurilan Lakkaohenteella/Dicco-tinnerillä. Varsinkin viimeksi mainittujen liuottimien kanssa kannattaa sitten selvittää muiden malliin käytettyjen materiaalien sietokyky etukäteen (muovit, siveltimet, maalit ym.).
Jos on mahdollista käyttää spray maaleja on tamiyan TS-80 Flat clear toiminut itselläni loistavasti ja sitä on voinut maalata ulkona vaikka näin talvella pakkasta olisikin.
Mulla on sellainen tuntuma että aika useasti nämä ongelmat johtuu siitä että aikaisempi maali/lakkakerros ei ole täysin kuivunut. Ongelma on pahempi sivellin- kuin ruiskukäytössä koska varovainenkin sively vaikuttaa alla olevaan pintaan enemmän kuin ruuttaaminen.
Kiitoksia vastauksista! Maalikerrokset ovat saaneet kuivua pitkän tovin tuossa joten siitä ei ainakaan tällä hetkellä pitäisi aiheutua mitään ongelmia. Täytyy käydä katsomassa paikallisesta liikkeestä mitä kaikkea löytyy ja ottaa jotain lakkaa mukaan :) Onko tästä mitään tietoa onko parempaa kuin pikkupurkissa oleva lakka? Luulisi ainakin olevan helpompaa sekoitella ja nähdä koska on todellakin sekoittunut kokonaan.
Tuosta ei ole kokemusta mutta se pienessä metallipurkissa oleva on aivan surkeaa.
Itse lakkaan matta lakkaukset tällä hetkellä Revellin ja Humbrollin emali lakoilla, Humbrol Clear kirkaslakkana on krakkeloitunut ikävästi parissa mallissa (emalimaalin päällä) ja muilla käyttäjiltä on tullut yllätyksiä matt Clearin kanssa, eli kyseessä on ollut "frost look" eli lakka on kuivunut ikävästi valkoisille laikuille. Osa on tuulettanut Vallejon ja Alcladin lakkojen puolesta joten voisi joskun kokeilla nämäkin tuotteet.
Luovuin Vallejon Model Color -mattalakasta, kun se ei enää tunnu olevan mattaa: valkokorkkisen tilalle on tullut mustakorkkinen, joka on kolmen kokeillun purkin perusteella oikeasti puolikiiltävää? Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.

Tilalle valitsin AK Interactiven Ultra Varnish Matten, joka ainakin tähän mennessä on toiminut hyvin.

Levitysvälineenä sivellin.
Valtteri Anttila kirjoitti:
Tuosta ei ole kokemusta mutta se pienessä metallipurkissa oleva on aivan surkeaa.
Oman kokemuksen mukaan, myös metallipurkissa oleva lakka on täysin toimivaa, kun sen sekoittaa kunnolla ( = irrottaa ja sekoittaa pohjalla olevan mönjän kaiken pinnalla olevan kanssa ), kuten muidenkin humbrollin maalien kanssa näyttäisi olevan viisainta tehdä. Myös tamiya maalit vaikuttaa toimivan samoin, muiden kanssa en ole pahemmin kohdannut vielä vastaavaa.

Itsellä on nyt käytössä vastaavanlaisessa purkissa olevaa humbrollin lakkaa (jokaista), 28ml purkeissa ja olen ollut tyytyväinen loppu tulokseen. Erityisesti kun on joten kuten tottunut nopeaan pintan kuivumiseen. (Sanonta ; Viihdyttävää kuin, maalin kuivumisen seuraaminen, on saanut aivan uuden merkityksen)

omalla kohdalla pääsäätöisesti ennen humbrollin lakkaa on aina vaha kerros decaalien suojana, sekä litkutus vesiohenteisilla litkuilla + vanhennusta perus maaleilla, niin emaleilla kuin acryyleillä.

Joten uskoisin humbrollin matta lakan toimivan, myös sinunkin kohdalla, huolellisella sekoituksella yhtälailla kuin muidenkin valmistajien lakat.

Kuitenkin suosittelen myös muidenkin valmistajien lakkojen ja maalien kokeilua ja löydät itselle parhaiten sopivat maalit, tai ainakin joudut miettimään, kenen maaleja käyttäisin tällä kertaa…

Niin ja itse pensselöin kaiken mallieni pintaan…