Pienoismallit.net

Mattalakka

Olen laittanut Johnson+flat base-sekoitukseen hieman citadelin ruskeaa inkkiä, saa tarvittaessa ohuen filtterin ja riski valkoisesta/sinertävästä hunnusta häviää.
Oma soppani on Tamiyan lakkaa 60 prosenttia ja Flat basea maksimissaan 40 prosenttia. Jos mattapastaa laittaa enemmän, niin silloin pintaa harsoontuu. Toinen täydellisen mattapinnan antava lakka on Testorsin "Dull Cote", joka lienee tärpätti/lakkabesiinipohjaisista lakoista ominaisuuksiltaan yksi parhaimmista. Selluloosapohjaisiin automaaleihin (tai lakkoihin) on saatavilla myös mattapastaa.
Käyttääkö kukaan muu lisäkseni 2k lakkaa? Ostin aikanaan automaaleja myyvästä liikkeestä sitä 3 desiä ja nyt sitä piisaa pitkäksi ajaksi. Se tekee hyvän mattapinnan. Tosin kokeeksi ostin Revellin mattalakkaa tuohon viimeisimpään koneeseen. Mielestäni tuolla 2k lakalla tulee vaan matampi pinta.
Paavo Virolainen kirjoitti:
Käyttääkö kukaan muu lisäkseni 2k lakkaa? Ostin aikanaan automaaleja myyvästä liikkeestä sitä 3 desiä ja nyt sitä piisaa pitkäksi ajaksi. Se tekee hyvän mattapinnan.
2k-maaleja käytän (made by Decoväri). Mitä ohennetta (onko joku voimakas, mahdollisesti selluloosapohjainen) 2k-lakoissa käytetään?
Käytän itse tuon kaksikomponenttilakan sekä kirkas että mattalakan kanssa Lesonal merkkistä ohenninta. Koostumusta en tiedä. Samaa ohenninta käytän myös Revellin, Humbrolin emalien että Tamiyan akryylimaalien kanssa. Tosin 2k lakkaa ei hirveesti edes tarvii ohentaa kun kovetin jo ohentaa sitä jonkin verran. Tämä ohennin ei ole yhtä stydiä kamaa kuin esmes Dicco. Maaliliikkeessä varsinaisia tinnereitä suositeltiin käytettäväksi vain ruiskun puhdistukseen. Kuivuu kuulemma liian nopeasti ja voi aiheuttaa läikkiä maalipintaan.
kiitos vastauksista.
Paavo Virolainen kirjoitti:
Käyttääkö kukaan muu lisäkseni 2k lakkaa? Ostin aikanaan automaaleja myyvästä liikkeestä sitä 3 desiä ja nyt sitä piisaa pitkäksi ajaksi. Se tekee hyvän mattapinnan. Tosin kokeeksi ostin Revellin mattalakkaa tuohon viimeisimpään koneeseen. Mielestäni tuolla 2k lakalla tulee vaan matampi pinta.
Minulla on Decoväristä ostettua 2k kirkaslakkaa. Ohennussuhde on 2 osaa lakkaa, 1 osa kovetetta. Taitan lakan kiiltoa (sen verran että siitä ei tule täyskiiltävä) pienellä määrällä samasta putiikista ostetulla mattajauheella, jota lisään lakkaan n. 5%.

Ohenteena olen käyttänyt Bilteman vanhaa, tolueenipohjaista tinneriä. Tinnerin koostumuksen muututtua ksyleenipohjaiseksi siirryin Wiima-tinneriin (tolueeni-asetoni-seos) jota en ole vielä tosin päässyt kokeilemaan.
Viimeksi muokattu 28.12.2009 17:49
itse käytän spray lakkaa.
Vanhaan lankaan vähän uutta kysymstä. Tarkoituksena olisi siis hankkia mattalakkaa tankkia varten, mutta lueskellut kaikennäköisiä kauhukuvia lakoista ja niiden aiheuttamista tuhoista. Katselin että lähikaupassa (Harrasteessa) olisi Humbrolin Clear Matt lakkaa, mutta juuri näistä Humbroleista lueskellut kaikennäköistä ristiriitaista. Osaisiko joku ohjata jonkun hyvän mattalakan puoleen mitä saisi pensselillä siveltyä mallin pintaan ilman pelkoa mallin tuhoamisesta :)
Itse käytän Life Colorin akryylimattalakkaa. Löytyy Kuivalaiselta ja antaa erinomaisen hyvän mattapinnan js on helppo käyttää ja levittää. Eikä reagoi pahasti alla olevien maalien suhteen.