Pienoismallit.net

Mattalakka

Olen joskus lakannut pari mallia humbrollin mattalakalla, ja kun ohennan sitä ihan normaalisti, niin silti siitä tulee siveltäessä niin epätasaista ja saan sutia sitä ainaki 5 kerrosta että tulee tasanen mutta silloin kerros on niin paksu ja kiiltävä vaikka kyseessä on mattalakka… eli kertokaa että miten saan sen asettumaan tasasesti ja yms?
Ihan yleinen ongelma, vajavainen sekoitus. Purkin pohjalla oleva matta-aine ,talkki tms. ei ole sekoittunut kunnolla. Lisää tietoa ja vinkkejä löytyy monestakin keskustelusta haulla eli täältä: www.pienoismallit.net/haku/keskusteluista/mattalakka/
Ei lakan levittämisessä siveltimellä pitäisi olla sen kummempi homma kuin siveltimellä maalaaminenkaan…, eli otat ensinnäkin kohtuullisen ison siveltimen ja otat vain vähän lakkaa kerrallaan siveltimen kärkeen (niin että harjaksista peittyy noin 1/4). Siveltäessä yrität selvitä mahdollisimman vähillä siveltimenvedoilla (ts. niin että et sudi samaa kohtaa montaa kertaa).

Tietenkin kunnollinen lakkaus voi vaatia pari kolme kerrosta joka tapauksessa.
Miska kirjoitti:
Olen joskus lakannut pari mallia humbrollin mattalakalla, ja kun ohennan sitä ihan normaalisti, niin silti siitä tulee siveltäessä niin epätasaista ja saan sutia sitä ainaki 5 kerrosta että tulee tasanen mutta silloin kerros on niin paksu ja kiiltävä vaikka kyseessä on mattalakka… eli kertokaa että miten saan sen asettumaan tasasesti ja yms?
Humbrolin mattalakasta ei ole kokemuksia, Revellin vastaavasta on. Ensin sitä pitää sekoittaa ravistelemalla ainakin 30 sekuntia. Olen ohentanut Revellin lakkaa Revellin omalla ohenteella suhteessa 3 osaa lakkaa ja 1 osa ohennetta. Kun sen on sekoittanut oikein hyvin, kertasively on antanut hyvän tuloksen.

Luulen että Humbrolin lakka on lähes samaa tavaraa ja että samat ohjeet pätevät. Merkin oman ohenteen käyttö on järkevää, koska lakkapinta ei anna virheitä anteeksi.

Mattalakan asemesta monet käyttävät Johnson -vahaa, mutta sen saamisessa on kuulema ollut joitain vaikeauksia.
Matti Pulkkinen kirjoitti:
Mattalakan asemesta monet käyttävät Johnson -vahaa
Juu, siinä ei ole tässä suhteessa kuin yksi vika - Johnsson kuivuu kiiltäväksi.
Näin on eli Johnsoniin täytyy sekoittaa esim. Tamiyan mattapastaa saadakseen mattaa.
^Jep, mutta Johnson-mattapasta yhdistelmän iso + on siinä, että kiiltoastettakin on helppo säätää mattapastan määrällä.
Mixa Aho kirjoitti:
Matti Pulkkinen kirjoitti:
Mattalakan asemesta monet käyttävät Johnson -vahaa
Juu, siinä ei ole tässä suhteessa kuin yksi vika - Johnsson kuivuu kiiltäväksi.
Kiitos että oikaisit väärän tiedon.
Näin on Pekka ja sekoittaminenkin on helpompaa kuin jämähtäneen mattalakan… Johnson + mattapastayhdistelmällä onnistuu käytännössä aina, ellei sitten vahingossa annostele liikaa pastaa jolloin tapahtuu "härmistyminen". Loistava kombinaatio kaikenkaikkiaan.
^ Jep, Johnson + flat base -sekoitusten kanssa kannattaa olla varovainen mikäli mennään suurempiin matta-ainepitoisuuksiin (näin lonkalta arvioiden: vahvempiin kuin 1 osa mattaa, 5 osaa Johnsonia). Yleensä "dead flatiksi" siteeratun 1:3-sekoituksen kanssa saa olla jo ruiskullakin maalatessa tosi varovainen ettei jää valkeita jäämiä.