Pienoismallit.net

Liima "syö" maalia?

Onko normaalia, että liima ns. "syö" maalia. Kun tänään liimasin projektini (auto) koriin kiinni peilit (kori oli maalattu punaisella), niinliimaa vähän turskahti liikaa, ja pyyhkäisin paperilla hellästi ylimääräiset pois, niin maalia lähti irti ja maalaus meni uusiks.
On. Niin muoviliima toimii, sulattamalla muovinpalat yhteen.
Jep jep. Sillä voi vaikka kaupan kuitista ottaa tekstit pois jos huvittaa, mutta jälki siitä silti jää :D
Niimpä niin, Zap-pikaliima ja kontaktiliima ainakin pehmittää ja liuottaa Duplicolorin spraypotuissa olevia automaaleja. Loctiten epoksia tuntuu kestävän. Hyviä ehdotuksia onko olemassa jotain mietoja liimoja joilla saa styreenistä tehtyjä kansivarustelua laivan kannelle tuhoamatta kannen maalipintaa? Epoksi ei oikein ole vaihtoehto kaiteiden, Taavettien ym detaljien asennuksessa.
Gator's Grip on yksi hyvä vaihtoehto. Sitä on Suomesta saatavilla ainakin Kuivalaiselta. Ohessa esittelyvideo ja lisää arvosteluja ja käyttökokemuksia löytyy googlettamalla.

Vähäiselle rasitukselle joutuvissa mattapintaisissa kohteissa (dioraamat, vaunujen ja figuurien varusteet yms.) olen käyttänyt myös mattapintaista akryylimaalausainetta (engl. acrylic matte medium), jolla saa kiinnitettyä osia ilman pelkoa siitä, että liima kuivuttuaan kiiltelee saati muulla tavalla erottuu pinnasta.

Maalausainetta voi tarvittaessa ohentaa vedellä ja ylimääräiset purseet on helppo häivyttää esimerkiksi veteen kostutetulla siveltimellä.

Maalausaineita voi ostaa taiteilijatarvikeliikkeistä.

Gator's Gripille iso peukku, käytän sitä nykyään todella paljon kaikenlaisissa pikkuosissa.
Ja yleensäkin mitään osaa ei tulisi liimata maalipinnalle, vaan paljaaseen muoviin, näin tartunta varmistetaan. Jos auton peilin liimaa suoraan maalipinnalle niin se rapsahtaa siitä irti tosi herkästi. Ja aina on vaarana maalipinnan arpeutuminen. Jos peilin liimaa Gator Gluella suoraan maalipintaan, kannatta peiliin asentaa asennustappi messikilangasta ja porata reikä malliin, näin pysyvyys on taattu siinäkin vaiheessa kun mahdollisen ylimääräisen Gatorin pyyhkii pois mallin pinnasta.
Maalin sulattaminen nesteliimalla on hyvä vanhennuskeino, jos on tavoitteena tehdä maalin lohkeamia. Itse olen tehnyt moneen malliin pohjalle metallipinnan, suojannut tämän lattiavahalla ja maalannut pintavärin emalimaalilla. Pintaväriä olen sitten kärventänyt nesteliimalla muiden kulutuskäsittelyjen ohessa ja lattiavaha suojaa alla olevaa metalliväriä. Hyvin on toiminut.
Eli maalin sulaminen muoviliiman takia on normaalia.
Asia jo selvis varmaankin, mutta sen verran vielä ettei sitä liimaa kannata suoraan tuubista pruutata, koska silloin on vaarana nuo turskahtelut. Hammastikulla, siveltimellä tai valurangan pätkällä kannattaa liima levittää kohteeseen. Isot näkymättömiin jäävät saumat nyt voi ehkä suoraan tuubista liimata.