Pienoismallit.net

Pohjamaali

< Alkuun | < Edelliset1 2Seuraavat > | Loppuun >
Olen tälleen melko aloittelija tässä mallies maalaushommissa ja kysyisin, että minkälaista pohjamaalia kannattaa käyttää figuurien ja tankkien kanssa? Ja tarvitseeko sitä oikeastaan mihinkään? Mikä ero on jos ei ole pohjamaalia ollenkaan ja vetää vaan tankin maastoväritykseen ihan suoraan muoviin?
Olli-Pekka Manninen kirjoitti:
minkälaista pohjamaalia kannattaa käyttää figuurien ja tankkien kanssa?
Itse olen käyttänyt viime aikoina Games Workshopin Skull White -sprayta sekä Vallejon Model Color -valkoista ruiskutettuna. Aiemmin käytin Model Masterin harmaata primeriä, joka on mielestäni parasta pohjamaalia, johon olen törmännyt, mutta sitä ei taida enää mistään saada.

Ja ainakin fantasiafiguuripiireissä käytetään myös mustaa pohjamaalia, mutta itse en ole sitä käyttänyt koskaan, enkä osaa tarkemmin sanoa sen soveltuvuudesta eri kohteisiin.
Olli-Pekka Manninen kirjoitti:
Ja tarvitseeko sitä oikeastaan mihinkään?
Pohjamaali paljastaa mm. mahdolliset rakennuskämmit ja kittaustarpeet. Ja vaikka pinta olisikin virheetön, antaa pohjamaali tasalaatuisen ja neutraalin pinnan varsinaisille maalikerroksille. Lisäksi valkoinen pohjamaali pitää huolen siitä, että sen jälkeen maalattava varsinainen sävy toistuu oikein myös mallin pinnassa.

Pohjamaalin käyttö mahdollistaa senkin, että sen päälle tulevat maalikerrokset voivat olla ohuempia kuin niiden ilman pohjamaalia tarvitsisi olla. Jos malli on valmistettu esim. tummanvihreästä muovista ja se on tarkoitus maalata hiekanruskeaksi saa maalikerros olla melko paksu, jotta vihreä sävy ei kuulla läpi. Sen sijaan kun välissä on ohut valkoinen pohjamaali, saa hiekansävystä peittävämmän ohuemmalla maalikerroksella kuin suoraan tummanvihreän muovin päälle. Näin yhteenlasketun maalipinnan paksuus on pienempi kahdella ohuella kerroksella, kuin yhdellä paksulla. Ja peittävyyskin mahdollisesti parempi.
Terrve OP ja kaikki muutkin pohjamaalia pohdiskelevat!