Pienoismallit.net

Pohjamaali

< Alkuun | < Edelliset1 2Seuraavat > | Loppuun >
Olen tälleen melko aloittelija tässä mallies maalaushommissa ja kysyisin, että minkälaista pohjamaalia kannattaa käyttää figuurien ja tankkien kanssa? Ja tarvitseeko sitä oikeastaan mihinkään? Mikä ero on jos ei ole pohjamaalia ollenkaan ja vetää vaan tankin maastoväritykseen ihan suoraan muoviin?
Olli-Pekka Manninen kirjoitti:
minkälaista pohjamaalia kannattaa käyttää figuurien ja tankkien kanssa?
Itse olen käyttänyt viime aikoina Games Workshopin Skull White -sprayta sekä Vallejon Model Color -valkoista ruiskutettuna. Aiemmin käytin Model Masterin harmaata primeriä, joka on mielestäni parasta pohjamaalia, johon olen törmännyt, mutta sitä ei taida enää mistään saada.

Ja ainakin fantasiafiguuripiireissä käytetään myös mustaa pohjamaalia, mutta itse en ole sitä käyttänyt koskaan, enkä osaa tarkemmin sanoa sen soveltuvuudesta eri kohteisiin.
Olli-Pekka Manninen kirjoitti:
Ja tarvitseeko sitä oikeastaan mihinkään?
Pohjamaali paljastaa mm. mahdolliset rakennuskämmit ja kittaustarpeet. Ja vaikka pinta olisikin virheetön, antaa pohjamaali tasalaatuisen ja neutraalin pinnan varsinaisille maalikerroksille. Lisäksi valkoinen pohjamaali pitää huolen siitä, että sen jälkeen maalattava varsinainen sävy toistuu oikein myös mallin pinnassa.

Pohjamaalin käyttö mahdollistaa senkin, että sen päälle tulevat maalikerrokset voivat olla ohuempia kuin niiden ilman pohjamaalia tarvitsisi olla. Jos malli on valmistettu esim. tummanvihreästä muovista ja se on tarkoitus maalata hiekanruskeaksi saa maalikerros olla melko paksu, jotta vihreä sävy ei kuulla läpi. Sen sijaan kun välissä on ohut valkoinen pohjamaali, saa hiekansävystä peittävämmän ohuemmalla maalikerroksella kuin suoraan tummanvihreän muovin päälle. Näin yhteenlasketun maalipinnan paksuus on pienempi kahdella ohuella kerroksella, kuin yhdellä paksulla. Ja peittävyyskin mahdollisesti parempi.
Terrve OP ja kaikki muutkin pohjamaalia pohdiskelevat!

Pohjamaalin perusteluina on Tomin esittämien lisäksi tarttuvuus; yleensä pohjamaali tarttuu paremmin esim. metallisiin osiin.

Jos mallissa on sekaisin metalli-ja muoviosia, tasaa pohjamaalaus pintamaalin tarttuvuuden eroja, esim. olen joskus törmännyt selkeisiin kiiltoeroihin suoraan pintamaalilla maalatessa.

Periaatteellinen haitta pohjamaalissa voisi olla aivan pienimmän detaljiikan tukkeutuminen, mutta ainakaan minulla ei ole tullut vielä vastaan.

Tällä hetkellä käyttämistäni paras eli helppokäyttöisin on Alcladin pohjamaali ALC302. Sen levitys edellyttää ehdottomasti ruiskun, ja se voisi tarttua hieman paremminkin metalliosiin. Kuitenkin se on suoraan purkistaan käytettävissä, tasoittuu hyvin, ja täyttää sopivasti.
Vanha klassikko on Hoppi (eli nähtävästi Priomat Kombi-niminen pohjamaali?) jota saa Deco-väristä Helsingistä. Arvaan, että vastaavia 1-komponenttiautopohjamaaleja saa automaaliliikkeistä ympäri Suomen? Hoppin suhteen samoin ruisku on välttämätön. Aerosoliversiotakin kokeilin, mutta ei ollut kaksista.

Sivellinmiehille kokeilemisen arvoisia ovat Gunzen MrSurfacerit, hienoja tuotteita, mutta jälleen tartunta metallipintoihin voisi olla parempi (tahtoo heti kaiken!)

Kokeilin Vallejon harmaata aerosoliprimeriä, ja se oli aivan käyttökelposta, mutta käry oli aivan hirveä. Nyttemmin joku raportoi, että maalin koostumus on muuttunut, eikä parempaan suuntaan. Lisäksi isosta aerosolipurkista tulee pikkuosiin aivan liikaa tavaraa.

Aivan poissuljettuja eivät ole toki maston-tyyppiset pohjamaalitkaan, niissä on tosin usein viikon kuivumisaika (alkydipohjaisissa), mutta tartunta on hyvä, ja lopulta kuiva maalipinta hyvä alusta jatkotoimille. Jälleen haittana on karkeahko suutin ja kerrospaksuuden hallinta pienissä osissa. Bilteman aerosolipohjamaali vaikutti täysin käyttökelvottomalta, ei tartu, mutta toisaalta ei kyllä ole hiottavissakaan helposti.

T: VH
VilleH kirjoitti:
Aivan poissuljettuja eivät ole toki maston-tyyppiset pohjamaalitkaan, niissä on tosin usein viikon kuivumisaika (alkydipohjaisissa), mutta tartunta on hyvä, ja lopulta kuiva maalipinta hyvä alusta jatkotoimille.
Aloitin GW:n pohjamaalilla, mutta sitten ostin K-Raudasta jonkin muistaakseni maston-tyyppisen pohjamaalin, johon olen hyvin tyytyväinen toistaiseksi, eikä sen kuivumista tarvinnut odottaa viikon. Mielestäni se antaa tarpeeksi hyvän peittokerroksen ja pysyy hyvin sekä metallin että muovin päällä. Jotkut sanoivat, että se saattaa syövyttää muovia, mutten itse huomannut mitään ongelmaa siinä suhteessa. Vielä yhtenä hyvänä puolena tällaisten maalien käytössä on niiden helppo saatavuus, kun niitä saa joka rautakaupasta, joita on yleensä enemmän kuin harrasteliikkeitä.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Ja ainakin fantasiafiguuripiireissä käytetään myös mustaa pohjamaalia, mutta itse en ole sitä käyttänyt koskaan, enkä osaa tarkemmin sanoa sen soveltuvuudesta eri kohteisiin.
Itse tykään maalata tummansävyisillä maaleilla (hassua kuulla minun sanovan 'tykkään maalata'; en oikeastaan tykkää maalamisesta, mutta…), niinpä käytän mustaa pohjamaalia. Samalla mallille ja varsinkin figulle saa valmiiksi kaikki syvennykset varjostettua mustalla värillä. Itse olen melko surkea maalaaja, mutta tässä on kaverini esimerkki mustan pohjamaalin käytöstä:
www.cs.helsinki.fi/u/pjlehtim/dungeon2/galleries/wwii/wwii_gallery.html
Hän pohjamaalaa kaikki figunsa ja mallinsa mustalla pohjamaalilla.
Komppaan myös tuota mastonin sprayta pohjamaaliksi. Tarttuu ja peittää hyvin, kunhan on varovainen ettei tule liikaa. Tosin jos täysin tasaista pintaa tahtoo, niin suosittelen aina hiomaan vedellä ja hiekkapaperilla (vahvuus: 800-1200) pinnan läpi, mutta tosiaan tuo spreijaamisen helppous ja hiominen ei todellakaan ole vaikeata/kauhean aikaa vievää puuhaa.
Olen toistaiseksi sutinut värit suoraan mallin pinnalle ilman pohjamaalausta. Pensselillä maalattuna jokainen maalikerros "syö" pieniä yksityiskohtia mallin pinnalta. Löytyykö Revellin tai Humbrolin väreistä sopivaa pohjamaalia esim T-26-panssariin? Ko. mallin osat ovat hyvin tummanvihreää muovia.
Olen samoin yrittänyt maalata figut ja ajoneuvot ilman "pohjamaalia". Ainakin yritän maalata ensimmäisen maalikerroksen jo vähän varsinaista pintamaalia vastaavalla värillä. Tämä lähinnä sen takia, että yleensä saan kuitenkin tuhrattua yksityiskohdat maalikeroksien alle. Eli yksi kerros vähemmän?
Olen kokeillut pohjamaalina GWn mustaa sprayta jota sattui hyllyssä olemaan Warhammer-harrastuksen johdosta, ja se saa kyllä aikaan ihan kelpo pinnan, joskin musta kuultaa herkästi suditun kerroksen läpi ja tekee sotkuisen vaikutelman.

Vastikään pohjamaalasin KV-2n Mastonin harmaalla, ja toistaiseksi näyttää ihan hyvältä, joskin pinta on ehkä hiukkasen karhea, mutta neukkutankin kyljessä menköön. Kuivumisaika näyttäisi olevan ainakin kirjahyllyssäni about kolmisen päivää ja tänä aikana vermeet olisi hyvä suojata pölyltä ynnä muilta heitteleiltä.

Saako muuten mistään värillisiä sprayitä missään tankkimalleille hyödyllisissä sävyissä? Helpottaisi meinaan pihin mallarin elämää jos voisi suihkia vaikka shermanin kylkeen oliivinvihreän ilman ruiskusta aiheutuvia lisäkustannuksia.
Tällä hetkellä käyttämistäni paras eli helppokäyttöisin on Alcladin pohjamaali ALC302. Sen levitys edellyttää ehdottomasti ruiskun, ja se voisi tarttua hieman paremminkin metalliosiin. Kuitenkin se on suoraan purkistaan käytettävissä, tasoittuu hyvin, ja täyttää sopivasti.

Mistä tätä Alcladin pohjamaalia saa?
Söde kirjoitti:
Mistä tätä Alcladin pohjamaalia saa?
Tietonikkari taitaa ainakin myydä Alcladin tuotteita.
< Alkuun | < Edelliset1 2Seuraavat > | Loppuun >

Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun

Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy heti.