Pienoismallit.net

Suomi-Hawkin laskutelineiden väritys

Tervehdys kolleegat,

Olen ryhtymässä rakentamaan Suomi-Hawkia mittakaavassa 1/48. Tarkoitus on tehdä alkupään kone kolmivärisessä kamossa. Olen yrittänyt saada selvyyttä Jyrki Laukkasen kirjan "BAe Hawk-Suomen ilmavoimissa" kuvista minkä väriset laskutelineet, pyörien vanteet, laskutelineluukkujen sisäpuoli ja laskutelinekuilut ovat. Joissan kuvissa ne näyttävät valkoisilta ja toisissa taas vaalen harmailta. Onko jollain teistä tietoa siitä, mitä värejä kyseisissä kohteissa käytettiin?

Kiitos avusta etukäteen

Tally-ho
Olen käyttänyt hyvin vaalean harmaata, Revellin sävyä 371, maalatessani Hawkien pyöräkuiluja ja -telineitä. Joku viisas tietää varmaan tarkan sävyn.
RAL 7035 harmaa. Laitetilat (siis myös telinekuilun peltiosat) BS 802 valkoinen.

Arska
Viimeksi muokattu 28.11.2018 17:23
Ari Oksanen kirjoitti:
RAL 7035 harmaa. Laitetilat (siis myös telinekuilun peltiosat) BS 802 valkoinen.

Arska
Kiitos tiedoista Arska!
Moi!

Muistikuva

EDIT Muistikuvani on toistaiseksi tarkastettavana. Tulosta odotellessa suhtautukaa siihen varauksella…

Olin apumekaanikkona Kauhavalla 85-86 ja väittäisin, että siihen aikaan sekä telineet, vanteet että kuilut ja muutkin laitetilat olivat valkoisia.
EDIT 2 Muistikuvani on ilmeisen väärin telineen ja vanteiden osalta. Ehkä parhaiten asia selviää Laukkasen Jyrkin Hawk-kirjan sivun 95 kuvasta, jossa HW-350 on keltaisessa pohjamaalissa 1985. Telineet, vanteet ja iso telineluukku ovat kaikki selvästi harmaita.

Harmaita telineitä alkoi ilmaantua vasta n. kymmenen vuoden päästä 90-luvulla (kertausharjoituksissa). Harmaisiin Hawkin telinekuiluihin en omasta mielestäni ole kurkkinut ikinä.OIKEIN Ehkä uusissa siivissä (rajakerrosaidat, ei stall strippejä) on ollut? Niitä on laitettu vanhoihin HW:n (Mk 51) myös.

Mk 66:n kanssa en ole ollut tekemisissä, mutta niitä ei vihreinä olekaan.
Em. Hawk-kirjan sivulla 94 on kuvat Mk 66 nokka- ja päätelineestä. Parempi etten sanoisi mitään, mutta valkoisilta näyttävät.

Harmaita vanteita en muista nähneeni.
Lause on(oli) sinänsä totta, mutta vanteet ovat siitä huolimatta harmaita!

Eli vastaus riippuu siitäkin, minkä aikakauden vihreätä HW:tä olet tekemässä.

Toivottavasti foorumilta löytyisi nuoremman polven HW-mekaanikkoja kommentoimaan ja korjaamaan muistikuviani.

t.
Kari

Jätin alkuperäisen tekstin jäljelle tarpeen mukaan yliviivattuna varoitukseksi muistin pettävyydestä.
Viimeksi muokattu 2.12.2018 11:20
Referenssilinkki myös HW-koneitamme sisältävään sivustoon. Paljon tuolla komeimmalla naamiokaaviolla maalattuja alkupään koneyksilöitä.

https://www.aviationphotocompany.com/p659279863
Kiitos vastauksista Ari ja Kari.

Kari sun omat muistosi apumekaanikon hommista ovat tietenkin vakuuttavia. Toisaalta Arin kuvat kertovat harmaista laskutelineistä. Täytyy varmaan pohtia, miten jatkan maalaushommia
Olin HW-amekkina 2003-2004 ja telineet oli harmaita kaikenvärisissä koneissa.
Apumeisselinä -89 ja valkoisen muistaisin minäkin.
Mutta ihmisen muisti on pettävä kapistus.