Pienoismallit.net

kysymys millä saatte lakattua esim valkoisen maalin

olen nyt jo useaan otteeseen yrittänyt lakata kiiltävällä lakalla valkoisen päälle väri kellastuu heti ja sama ongelma toistuu myös hopealla maalatessa eli en tiedä missä on vikaa miksi vaaleat värit rupee kellertämään kun vetää kiiltävää lakkaa niiden päälle antakaa vinkkejä arvoisat kolleegat ja pian menee hermot pian sama juttu sprayllä maalatessa sekä pensselin kanssa kiitos jo etukäteen tiedostanne .
Mitä lakkaa käytät? Ilmeisesti sekä spraylakkaa että jotain muuta?

Itse olen käyttänyt näitä tuotteita ilman kellastumisia.
Eskon listalta ainakin tuo Intermediate Gauzy Agent Shine Enhancer on itselläni toiminut hyvin ruiskulla levitettynä. Voisiko vikaa olla myös maalissa? Ainakin muistan nuorempana Humbrolin valkoisten kellastuneen melko pian Humbrolin lakkoja käytettäessä. Muutama Tamiyan valkoisella ruiskuteltu malli on ollut jo vuosia vitriinissä,eikä ole kellastumista havaittavissa.
Veli-Matti Sivonen kirjoitti:
Ainakin muistan nuorempana Humbrolin valkoisten kellastuneen melko pian Humbrolin lakkoja käytettäessä.
Se Humbrolin tinapurkkilakkahan oli jo alkujaan keltaista, ja kellastui hetkessä vielä lisää, vähän kuin toi nykyinen venelakan nimellä myytävä lakka!

Ei nämä nykyiset akryylilakat kellastu, ja jos ihan auringonvalossa haluaa säilyttää niin esim. winsor & newtonilta löytyy UV-suojattua lakkaa.

Tujummista aineista käyttänyt mr color gx100 -lakkaa, ei kellastu, tavara ilmeisesti liki samaa kuin esim. LEHCLER Acrifan 1K lakka joka litran astiassa tulee todella halvaksi (mulla purkki odottaa lomakauden loppua, vasta sitten testiin, Florymodels tuota alkukesällä esitteli).
Eikä kellastu myöskään nämä Zeron 2K -lakat, joita kovaan rahaan Hiroboylta voi tilata.
Tervo Salminen kirjoitti:
Se Humbrolin tinapurkkilakkahan oli jo alkujaan keltaista, ja kellastui hetkessä vielä lisää, vähän kuin toi nykyinen venelakan nimellä myytävä lakka!
Joo Humbrol/Revell tinapurkkilakat nyt oli ja on mitä on eikä niiden käyttöön mielestäni ole oikein mitään perustetta Herran vuonna 2018 kun kehittyneempiäkin tuotteita on kotimaasta saatavilla.

Kun kuullaan ketjun aloittajalta mitä tuotteita hän käyttää niin päästään hommassa villakoiran ytimeen. Marketin maaliosaston spray-lakat tai muut vastaavat eivät välttämättä mallihommissa toimi halutulla tavalla.
Jos ohennat, mitä ohenninta käytät? Ainakin Sinol muuttuu keltaiseksi ajan myötä. Lasolia itse käytän akryylien kanssa, eikä tähän mennessä ole ollut ongelmia.
Eipä ole kellastumista havaittu kun pistää 2-k autolakan pintaan.
mika välilä kirjoitti:
kiitos jo etukäteen tiedostanne .
Kiitos kiitos, mutta vastaisitko noihin muutamaan tarkentavaan kysymykseen niin saisit tätäkin asiaa eteenpäin?