Pienoismallit.net

Maali lähtee pois liian helposti

Huuhtelithan Fairyn pois pinnasta huolellisesti? Se voisi olla yksi syy maalin hylkimisreaktioon.
Juha H kirjoitti:
Pohjamaalaus varmaan auttaisi asiaa
Tätä minäkin veikkaisin (paitsi omat mieltymykseni pohjamaalien suhteen). Itse en edes huuhtele Fairya vaan pelkästään nostan paperille kuivumaan. Viimeaikaiset 35-asteisessa tehdyt maalipinnat pysyneet pinnoissa yhtä hyvin kuin talven 17-asteisessa huoneessa. Työskentelyetäisyydestä en osaa sanoa, koska itse vien ruiskun noin 10-15 cm läheisyyteen.
Juha Savola kirjoitti:
Juha H kirjoitti:
Pohjamaalaus varmaan auttaisi asiaa
Tätä minäkin veikkaisin (paitsi omat mieltymykseni pohjamaalien suhteen). Itse en edes huuhtele Fairya vaan pelkästään nostan paperille kuivumaan.
Tuo Fairy ei näin pintakäsittelijän mielestä ole paras mahdollinen pesuaine maalausta ajatellen. Pohjamaalin ohenne liuottaa muoviin jääneet ylimääräiset materiaalit(rasvat, suolot, erilaiset liat) yleensä.

Kokeiltuani Tamiyan harmaata spraypulloon pakattua pohjamaalia, tunnistin ohenteesta ainakin ksyleenin ja epoksiohenteen ainesosia ihan hajun perusteella. Epoksiohenne vahvuudesta riippuen poistaa kyllä ohuet rasva/polymeerikeskittymät ja edesauttaa tarttumista.

Suosittelisin aina joko alkoholipohjaista vesiohenteista ohennetta tai liuotinpohjaista (akryyli)ohennetta mallin pesuun ennen pintakäsittelyä.