Pienoismallit.net

Maali lähtee pois liian helposti

Moi

osaako joku sanoa mikä on vikana kun tamiya XF-1 maali lähtee mallista pois vaikka malli on pesty huolellisesti ja maalattu ruiskulla ohenteen kanssa?
Pohjamaalaus varmaan auttaisi asiaa, itse käyttelen Mastonin White primeriä https://www.tuontitukku.fi/tuote/maston-pohjamaali-valkoinen-400ml-primer-white/6412494005210/
Todella hyvä tuote ja tarpeeksi hienojakoista ettei tarvitse välttämättä edes hioa.
Onkohan muovilaadussa jotain erityistä? Onko normi-Hasegawa-Revell-Tamiya-Airfix-muovia vai jokin eksoottisempi itä-yhtiö, joka mallin on valmistanut?

Miten se lähtee pois? Hankauksessako? Vai päällemaalauksessa?
Yksi yleinen syy on liian suurella paineella/liian kaukaa suihkutettu maali. Maali kuivuu matkalla, eikä tartu kunnolla, vaikka pinta saattaa näyttää muuten hyvältä. Maali siis nousee pois pinnasta todella helposti ja uuden maalikerroksen maalaus ikäänkuin puhaltaa vanhan alta pois.
Jos näin käy, niin pienempi paine tai maalaus lähempää kohdetta. Syitä voi toki olla muitakin, mutta tämä nyt tuli minulle mieleen.
Tamiyan Battleship BB-63 paine noin 1,1 ja välimatka ollut noin 20cm
Karhensitko pinnan? Millä pesit? Toi muottivaha on joskus tosi tiukassa, pyyhintä tinnerillä tai tentulla avittaa.
Ja aika kaukaa tuota on suihkittu, eli toi hynkkelin huomio voi pitää paikkansa. Toinen on liian paksuna kerroksena ruiskutettu akryyli, näillä ohjeiden mukaan ei pitäisi vetää märkää pintaa, vaan useana ohuena kerroksena, tarttuu paremmin.
Itse olen ihmetellyt tuota Tamiyan matan (musta tai Nato-black) käyttöä pohjamaalina (ainakin Andy tuolla Hobby Headquaters -tuubeissa), perusteena se että tartunta on hyvä. Itse ollut myös huomaavinani, ettei ainakaan toi mattamusta ole käsittelykestävyydeltään Vallejoa kummempaa.
Viimeksi muokattu 8.8.2018 20:19
Tervo Salminen kirjoitti:
Karhensitko pinnan? Millä pesit? Toi muottivaha on joskus tosi tiukassa, pyyhintä tinnerillä tai tentulla avittaa.
Ja aika kaukaa tuota on suihkittu, eli toi hynkkelin huomio voi pitää paikkansa. Toinen on liian paksuna kerroksena ruiskutettu akryyli, näillä ohjeiden mukaan ei pitäisi vetää märkää pintaa, vaan useana ohuena kerroksena, tarttuu paremmin.
Itse olen ihmetellyt tuota Tamiyan matan (musta tai Nato-black) käyttöä pohjamaalina (ainakin Ady tuolla Hobby Headquaters -tuubeissa), perusteena se että tartunta on hyvä. Itse ollut myös huomaavinani, ettei ainakaan toi mattamusta ole käsittelykestävyydeltään Vallejoa kummempaa.
Pinnalle en tehnyt muutakuin pesin fairilla kahteen otteeseen pesusienellä. Pitää kokeilla uudelleen pestä ja maalata. vai voisiko myös osa syynä olla lämpötila 28 astetta?
Joo, kyllähän tämä hellekin jonnin verran haihduttaa ohennetta jo ennen mallin pintaa. Maailmalla ainakin vähän väliä valittavat ilmaston, ainakin ilmankosteuden vaikuttavan tulokseen.
Suosittelen käyttämään Tamiyan kanssa mr colorin leveling thinneriä ohennukseen. Itse ruiskuttelen noin 2cm päästä joten tuo 20cm voipi olla vähän turhan liioiteltu.
Ronnie F kirjoitti:
Tamiyan Battleship BB-63 paine noin 1,1 ja välimatka ollut noin 20cm
Veikkaisin että matka on ollut liian pitkä ja näillä säillä maali on ehtinyt osittain kuivua ennenkuin osuu mallin pintaan ja tarttuu siihen.