Pienoismallit.net

Ruiskuhuolia

Olen tässä muutaman päivän ajan ihmetellyt ja tuskaillut ruiskun (Bilteman 44,90€ malli) kanssa. Purin ja putsasin sen viime viikonloppuna kun en sitä hetkeen ollut tehnyt. Tämän jälkeen olen havainnut kaksi ongelmaa:

1. En saa aikaiseksi yhtä hyvää jälkeä kuin ennen puhdistusta. Viivat ei ole teräviä, tai niin teräviä kuin olen aiemmin saanut aikaan, vaan maalisumua tulee molemmin puolin. Maalaan pääasiassa Tamiyan maaleilla ja ne ohennan Tamiayan keltakorkkisella 40:60 tai 50:50 suhteella. Paineet on n. 0,8-1 baria ja kokeilin myös nostaa ja laskea niitä.
Neula on suora ja sen kiillotin 6000-8000-12000 hiomakankailla, mutta ei ollut vaikutusta. Voiko suuttimen tiiviste olla syyllinen? En ole varma on se hiukan rispaantunut ja vaihdon tarpeessa. Osaako joku sanoa minkä ruiskun osat voisi tähän käydä?

2. Ruiskua on mielestäni vaikeampi saada puhtaaksi maalauksen jälkeen ja värikupin alle jää maalia paljon aiempaa enemmän. Puhdistukseen käytän aluksi ikkunanpesuainetta (Ajax) suurempien jämien huuhteluun ja loput hoituu Vallejon aineella. Onko tuo Ajax liian tujua ja voiko se "syövyttää" ruiskun sisuskaluja, johon maali jää nyt herkemmin kiinni?

Olen kyllä tietoinen, että ongelma luultavasti ratkeaa hankkimalla laadukkaampi ruisku, mutta koska tuo pelitti omasta mielestä hyvin alkuun ja kyseessä on ensimmäinen ruisku, niin epäilen enemmän käyttäjää kuin välineitä.
Itelle kävi niin tuon Bilteman ruiskun kanssa, että upotin sen kokonaan tamiyan airbrush-cleaneriin, mikä söi siitä kaikki tiiviisteet enkä sen jälkeen saanut sitä toimimaan. Itsekkin olen huomannut että maalikupin puhdistaminen on aina vaan vaikeampaa ja maalausjälki kärsii kun ikää ruiskulle kertyy, mutta en tiedä mistä se johtuu. Pitäisi hommata varmaan oikea ruisku pikkuhiljaa, on jo mennyt kaksi halppisruiskua ja kolmatta olen tuhoamassa.
Suuttimen tiiviste on tietysti voinut kärsiä, mutta itse en ole tuollaisia huomannut näissä halpiksissani, joissa tuskin yhdessäkään on tiiviste enää ehjä vuosien käytön jälkeen.

Oudoksuttaa toi keltakorkkisen tinnerin käyttö näiden akryylien kanssa, tai ainakin ruiskun puhdistus akryylimaalien puhdistamiseen tarkoitetuilla aineila (Ajax (ammoniakki?) ja Vallejo) sen jälkeen. Kun maalia ohennetaan tuolla kovalla tinnerillä, on se myös puhdistettava joko tinnerillä tai sitten sillä Tamiyan omalla ruiskupuhdistusaineella (taitaa olla tinnerin ja asetonin sekoitus). Tinnerillä ohennetut maalit ei tykkää Vallejon puhdistimesta, ja toisaalta "oikeat" akryylit (esim. Vallejo) ei tykkää, jos ruiskussa on tinnerin hajuakaan. Itse pyrkinyt pitämään akryyli ja tinnerimaalien ruiskut erillään (siksi noita onkin kertynyt useampi).

Ruiskun totaalista purkamista olen myös pyrkinyt välttämään, suuttimen irroitan lähinnä vain silloin kun yllämainituista syistä on sopimattomilla aineilla saanut mällit sinne suuttimen sisälle.

Toi kalliimman ruiskun käyttö on mielestäni kyseenalaista, tietysti jos sillä saa mielenrauhan, ja varaa on, niin mikä ettei: https://www.youtube.com/watch?v=xB0LxGzURhw
Akryylit ovat oma ala-lajinsa tinneripohjaisten maalien ohella. Muutaman kerran olen akryylejä kokeillut. Minulla on omat ruiskut akryylille ja öljyväreille. Tärkeintä molemmissa lienee ruiskun perusteellinen läpiajo 2-3 kupillisella ohennetta heti maalaussession jälkeen, ettei ruiskussa oleva väri ehdi jämähtämään. Öljyväriruiskulla ruiskutan lisäksi muutaman tipan CRC56:sta, jonka ennen seuraavaa maalauskertaa puhdistan ruiskuttamalla tinneriä. Olen käyttänyt ruiskua 30 vuotta, mutta en silti ole tarpeeksi osaava. JBM ja muut huiput tietävät parhaimmat niksit. Mutta ruiskun puhdistusta heti maalaussession jälkeen ei tule aliarvioida.

Itselläni on käytössä useampia Bilteman ruiskuja "yleisruiskuina" ja Motonetin Iwatan ruiskuja sekä 10 vuotta vanha Tamiya Super Fine HG. Mistähän viimeksi mainittua saisi tilattua.
Viimeksi muokattu 3.8.2018 23:17
Terve! Olen myös tuhonnut muutaman halppisruiskun liian vahvoilla ohenteilla. Nykyään käytän Harder & Steenbeckin evolution ja infinity sarjan ruiskuja joissa on teflon tiivisteet. Käytän enimmäkseen Tamiyan ja Gunzen maaleja ohennettuna Mr. Levelling thinnerillä. Nuo teflon tiivisteet kestävät rajumpia litkuja ja käytän pääsääntöisesti puhdistukseen mastonin tinneriä. Ruiskut on myös helppo purkaa eikä toimenpide vaadi työkaluja.

-Juuso T.
Itse olen saanut ruiskun kestämään todella pitkään. Maaleina en ole koskaan käyttänyt muuta kuin vesiohenteista ja puhdistus on aina tapahtunut maalauksen jälkeen ensin vesihanan alla osa kerrallaan. Eli siis puran ruiskun joka maalauskerran jälkeen (puolen minuutin homma). Mahdolliset maalin jäämät kupista ja suuttimen suojasta puhdistan pumpulipuikolla hankaamalla. Tämän jälkeen pistän ruiskun kasaan ja kuppiin createxin ruiskulle tarkoitettua puhdistusainetta. Sen jälkeen sormi suuttimeen kiinni ja "maalaan" jolloin ilma tulee kupin kautta ulos ja samalla mahdolliset maalin jäämät samoin. Tämän jälkeen kuppi tyhjäksi ruiskuttamalla ja ruisku on puhdistettu. Koko hommaan menee 5 minuuttia ja liuottimia ei tarvitse jos maalit on vesiohenteisia, niinkuin taitaa kaikki ruiskumaalit olla.
Jos maalauksen aikana tulee yhtään kuplia maalikuppiin, niin suutin on joko tukossa tai tiiviste vuotaa.
Maaleista vielä, että vallejolla on pitkä lista laadukkaita ruiskumaaleja joita ei tarvitse ohentaa ollenkaan vaan kaataa suoraan kuppiin. Joskus tippa flow improveria sekaan, jos tuntuu että maali ei tule sulavasti ulos.
Kiitoksia tähän astisista kommenteistä ja vinkeistä!
Keltakorkkista olen käyttänyt kun luin sen olevan ns. one-for-all tyyppinen ohennin ja olikohan se Adam Wilderin video, jossa sanottiin keltakorkkisen vähentävän maalatun pinnan "karheutta" Tamiyan maaleilla maalatessa.
Täytyy ottaa punakorkkinen seuraavaksi kokeiluun.
Itsellä ei vielä tosiaan ole kokemusta muista kuin Tamiyan maaleista ruiskussa, lukuunottamatta Vallejon primeria ja lakkoja. Kaksi jälkimmäistä tuntui tulevan huonosti ulos ko. ruiskusta. Lakkaa ainakin piti ohentaa melkoisesti, että suostui tulemaan tasaisesti ulos ja siltikin tahtoi tukkeutua.
Opettelua on siis vielä edessä reilusti, mutta nyt eniten askarruttaa onko ruutta vaihtokunnossa kun ns. over-spraytä en saa pois/vähemmäksi millään.
Jukka Penttinen kirjoitti:
Kiitoksia tähän astisista kommenteistä ja vinkeistä!
Keltakorkkista olen käyttänyt kun luin sen olevan ns. one-for-all tyyppinen ohennin ja olikohan se Adam Wilderin video, jossa sanottiin keltakorkkisen vähentävän maalatun pinnan "karheutta" Tamiyan maaleilla maalatessa.
Joo, kyllähän tuolla (samoin kuin sillä Mr Levelling Thinnerillä) Tamiyan maalit levittyy (ja kuivuu) paremmin kuin sillä akryyliohenteella.
Mutta sen jäljiltä en suosittele puhdistukseen enää näitä akryylipuhdisteita (Ajax, IPA, Vallejo), vaan ihan tinneriä tai Tamiyan omaa puhdistusainetta.
Nyrkkisääntö puhdistusaineille on se että se millä ohensit, sillä voit puhdistaa.

Kiillon tinneri on tosi jytyä ainetta puhdistukseen ja toimii aika monelle maalille, ei kuitenkaan kaikille, kuten ei mikään puhdistukseen tarkoitettu aine, joten varmin on se että millä ohensit sillä putsaat.
Jukka Penttinen kirjoitti:
askarruttaa onko ruutta vaihtokunnossa kun ns. over-spraytä en saa pois/vähemmäksi millään.
Oletko ottanut ainesuuttimen irti ja tarkastanut, ettei suuttimen ja neulan välissä ole roskia/ainesuuttimen kärki ei ole vaurioitunut?(ks. linkitetyn aineiston osa nro. 4 tai sitä vastaava osa.)

Kynäruiskun huolto