Pienoismallit.net

MT-221:n maalaus?

Arwon kollegat! Allekirjoittaneella viittä vaille valmiina sotamaalauksessa oleva BF 109G2 MT-221. Olen jo koko koneen maalannut, kiiltolakannut ja dekaalitkin jo pinnassa. Nyt viikolla huomasin uudessa Mersu-kirjassa ko. yksilöstä kuvan jossa selkeästi näkyy, että siipien yläpinnalla siiven kärkiosassa on muuhun (siis sotamaalaukseen) maalaukseen verrattuna selkeästi eri värisävy.
Todennäköisesti ko. yksilöön on vaihdettu tuo siiven kärkikappale jostain toisesta koneesta. Ja kysymys kuuluu: onko tietoa ko. väristä? Hyvin todennäköisesti kyseessä on - allekirjoittaneen pähkäilemänä - joko RLM 74 tai 75. Jossain olen nähnyt malleja joissa tuon siiven kärkikappaleen yläpuolen väri onkin jotakin toisen sävyistä vihreää. Itse olisin kyllä kallistumassa tuohon RLM-harmaaseen vaihtoehtoon. Tukeeko mallarikollegoiden tiedot tätä allekirjoittaneen oletusta?
Onko se Mersukirjan kuva tuo sama kuva kuin SIH 6A kirjassa ( tuo alimmainen )? Todella huono kuva mutta kyllä tuostakin erottaa selvästi että vasemman siiven kärki on todella eri värinen kuin muu siipi.
[img] [img]

En osaa kyllä arvailla mikä sävy olisi kyseessä. MT-221 laskeutui kuitenkin Malmilla 24.6.1943 kiitotien ulkopuolelle, vasen teline murtui. 19.7.1943 luovutettiin lentokonetehtaalle, palasi laivueeseen 14.4.1944. Tuon episodin seurauksena siis siipiremonttia kuitenkin tehtiin.

Jk. En nyt saanut tuota kirjasta skannattua kuvaa lähetettyä mutta otettu kuitenkin 12.5.1944 Suulajärvellä, kone starttaamassa, pöly nousee ( samoja kuviahan näissä eri kirjoissa kuitenkin on ).
Sitä kuvaa tarkoitin. Minulla on käsitys, että molempien siipien kärkiosat olivat eriväriset. Mm. Helsinki-Vantaalla Ilmailumuseossa on jonkun mallarikollegan rakentama malli ko. koneesta jossa molempien siipien kärkiosat ovat vihreällä - joka kuitenkin on erilainen kuin sotamaalauksen vihreä… Hitto kun olisi kunnollisia värikuvia tuolta ajalta tai sitten omistaisi aikakoneen jolla menisi ko. sikaan itse katsomaan..🤪🤪