Pienoismallit.net

Mersun hienous?

Tervehdys kollegat!

Itse tässä aloittelen jo kuudetta Messerschmitt Bf109 malliani. Mistä mahtanee johtua tuon koneen suosittummuus myös sivuillamme? Toki sitä valmistettiin enemmän kuin mitään muuta hävittäjää historiassa ja sillä lensi sotahistorian kovin ässä, Erich Hartmann. Sekä maamme ilmavoimien suurilukuisin kalusto oli sillä varustettu. Kuitenkin itse pidän kauniimpina lekoina P-51D Mustangia, Spitfirea, Me 262:sta ja Fw190:stä.

Olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksenne?

YT
Kalle
No, onhan se Bf109 kiinnostava kone, itse pidän kauneimpina A-E tyypin ja omissa kokoelmissa on 2xD 2xE 1xF ja K sekä kasaamistaan odottaa B,C,E-1. Toisille se on taas tuon Suomi yhteytensä kans tärkeä, kuten Brewster ja G50 jne. Mulle ei ole yhtä kaunista konetta, vaan jos saisin päättää niin varmaan multa löytyisi kaikki konetyypit, mutta elämä on rajallinen ja valintoja pitää tehdä, joten tämäkin on eräs suosikkejani
Yksi F-4 mallin Mersu odottaa hyllyssä kasaamistaan, kai tuon koneen suosio johtuu sen yleisyydestä ja niillä saavutetuista pudotusmääristä, Adolf Galland ja Erich Hartmann varmaankin toimineet hyvinä mainosmiehinä.
Oma suosikkini Toisen Maailmansodan koneista on Hawker Typhoon, Hasegawan malli valmistuu pikkuhiljaa RAF-ryhmikseen.
No voi!

Kauneus on katsojan silmissä. Ihan turhaa täällä väittää, että joku konetyyppi on kaikkein kaunein. Joku muu voi väittää että se on Spitfire mk ? tai Reggiane ? tai Lavotshkin ? tai jne. SE on kaunein.

Mielipiteitä voi esittää, mutta ne ovat vain mielipiteitä. Ja jos lauma äänestää jonkun "kauneimmaksi" niin tulee taas laumaäänestyksen tulos, joka voi olla väärempi kuin koskaan aiemmin, koska laumaäänestys ei yleensä ole tasapuolinen. Heijastaa vaan senhetkistä aktiivista äänestäjäjoukkoa.

Tässä näkemykseni.
Mika Kauranen kirjoitti:
Kauneus on katsojan silmissä. Ihan turhaa täällä väittää, että joku konetyyppi on kaikkein kaunein.
Mielestäni kukaan ei ole tässäkään ketjussa absoluuttisena totuutena ja tutkittuna faktana väittänytkään että Mersu olisi se kaunein kone.
Joo, mutta halusin vaan muistuttaa juuri siitä, että mitä tahansa tyyppiä voi väittää kauneimmaksi, mutta siitä väitteestä ei saa koskaan tulla edes puolitotuutta, vaikka iso joukko komppaisi sitä.
Kalle Korkala kirjoitti:
Mistä mahtanee johtua tuon koneen suosittummuus myös sivuillamme?
Itse olen ihmetellyt ihan samaa, mutta ehkä enempi sen vuoksi että itseäni ko. kone ei juurikaan kiinnosta. Totta kai minullakin muutama malli aiheesta löytyy, mutta ne on hankittu enemmänkin itseäni kiinnostavien aiheyhteyksien (Eismeer Jäger, Espanjan sisällissota, käyttö Suomessa) takia, kuin että kokisin koneen itsessään mielenkiintoiseksi saati kauniiksi. Itsehän en edes erota malleja toisistaan :) Sen tiedän, että niin kauan kuin "takasiivissä" on tuet, puhutaan malleista A-E (kait), mutta muuten pitää luottaa siihen mitä paketissa sanotaan :D
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Itse olen enempi FW-miehiä. FW-190:sä on ulkonäköä vaikka muille jakaa, varsinkin sitten kun mennään pitkänokkaisiin malleihin.
Mjaa onhan noita malleja maailma täynnä ja miksi juuri täällä noita mersuja riittää niin oletettavasti juuri noiden mainittujen syiden vuoksi. Ilmavoimissa käytössä sodan aikana sekä sen jälkeen. Suuri valmistusmäärä mahdollistaa eri lentäjien, eri rintamien ja eri maiden käytöissä olevat mahdollisuudet.

Ja onhan tuo mersu sulavalinjainen kaunotar, ymmärtääkseni moni lentäjä piti mersusta myös siksi että aseet oli rungossa. On ollut luontevaa ampua, näin ainakin muistan jostain lukeneeni.
Minä tykkään mersuista sen vuoksi, että se on minun esteettiseen silmään mahtavan näköinen kone, kuuluisa ja niihin saa maalattua vaikka minkälaisia mielenkiintoisia maalauskaavioita(ratkasevin tekijä mallivalinnassa), toisin kuin esim. Mustangeihin, vaikka sekin on hemmetin hieno kone.
Mersut on äijäkoneita! Mutta kuten jo tässä keskustelussa mainittu, niin kauneus on katsojan silmissä… Itseäni ulkomuodollisesti Mersu 109:n lisäksi: DH Mosquito, La5, Do 17 varhaiset versiot, Brewster Buffalo,