Pienoismallit.net

Kysymys maalipesusta ja lakoista

Yritin haulla mutten löytänyt oikein apua sieltä, joten suonette anteeksi aloittelijan typerähköt kysymykset.
Jos maalaan mallin akryylimaalilla, niin minkälaisia lakkoja minun tulisi käyttää A: pohjana(Ajattelin yrittää "kulutuspesua" ohennetulla akryylimaalilla) ja entä B; viimeisenä suojana?
Vai pääsenkö helpomalla jos haen kaupasta revelin emalin tuohon pesuun?
Olen ymmärtänyt että ensikerros olisi hyvä olla kiiltävä, mutta tuo toinen mattana?
Voinko hakea lähikaupasta jonkin Maston mattalakkapurkin vai vaatiiko joitain erikoislakkoja?
Ruiskua minulla ei ole.
Kiitokset!
Ensin maalin pintaan pohjamaali tai normaali maali, sitten kiiltolakka, siirtokuvat, toinen kerros kiiltolakkaa, sitten weathering, sitten mattalakka ja viimeiseksi pigmentit jos aiot käyttää niitä. Lakan tulisi olla mieluiten akryylipohjainen jos tahdot käyttää emali-säistämistuotteita, tai emalipohjainen jos tahdot käyttää akryylituotteita, koska akryyliohennin ei pure emalilakkaan ja toisin päin. Itse olen havainnut, että Prismasta löytyvä Mastonin lakka on tarpeeksi hyvää, ja se soveltuu yhtä hyvin molempien aineiden kanssa.
Kiitos vastauksesta! Nuo pigmentit ei olekaan vielä tuttuja, pitääpä tutustua niihin.
Akryyleillä meinasin maalata, pitänee kuitenkin hankkia muutama emali säistämistä varten.
Tarkennatko vielä mitä Maston lakoista käytät, paikallisessa on useaa eri sarjaa. :)
Ihan perus 331 ja 332 -lakkoja olen käyttänyt. Kaikista helpon tuloksen olen saanut käyttämällä akryylimaaleja ja säistämiseen Ultimate Modelling Products -washeja, jotka voi pestä pois ihan normaalilla vedellä. Tamiyan Panel Linereihin ja emaleihin tarvitaan jo omaa ainetta, esimerkiksi Revellin color mixiä, lacquer thinneriä, jne.
Tommi Lukkarinen kirjoitti:
Tamiyan Panel Linereihin ja emaleihin tarvitaan jo omaa ainetta, esimerkiksi Revellin color mixiä, lacquer thinneriä, jne.
Taikka ihan vaan tärpättiä (jota toi Revellin Color Mixkin aika pitkälti on, kovaan litrahintaan). Vahingossa joskus noita Tikkurilan ruiskuohenteellakin pyyhkinyt, onneksi alla oli sen verran kova lakka, ettei kärsinyt. Tinnerin jättäisin kyllä han automaalien ohenteeksi!
Kiitokset vastauksista, nämä auttaa jo pitkälle.
Omalla paikkakunnalla ei ole hobbyliikettä, mutta marketista saa revellejä, siksi ajattelin käyttää säistämissä niitä jos akryylit ei kerta toimi.
Lisäksi mieli tekisi kokeilla pastelliliituja.
Onko kukaan kokeillut erillaisissa kevyissä korostuksissa ja säistämisissä akvarellikyniä tai ihan vesivärejä?
Eihän noi Ultimaten vesi-washit ole oikein muuta kuin veteen sekoitettuja pigmenttejä (taikka mutaa ojan pohjalta) :)
Eihän loppujen lopuksi muut hienot washitkaan ole kuin normaaliin tinneriin sekoitettuja pigmenttejä. UMP:n washit jättivät ainakin paremman jäljen kuin Clas Ohlsonin öljyväreistä itse tekemäni sätökset.
Eihän loppujen lopuksi muut hienot washitkaan ole kuin normaaliin tinneriin sekoitettuja pigmenttejä.
Edelleen, jättäisin ne tinnerit ihan eri käyttöön (jos puhutaan tinneristä, eikä huonosti käännetystä ohenteesta).
Tervo Salminen kirjoitti:
Eihän loppujen lopuksi muut hienot washitkaan ole kuin normaaliin tinneriin sekoitettuja pigmenttejä.
Edelleen, jättäisin ne tinnerit ihan eri käyttöön (jos puhutaan tinneristä, eikä huonosti käännetystä ohenteesta).
Vastasin vain samaan tapaan vähättelevällä tyylillä. En tietty tiedä tarkalleen mitä ohenninta nämä eri valmistajat käyttävät.